• Home
  • Over
    • Wie
    • Wat
    • Actueel
  • Agenda
    • Vergaderrooster
    • Volgende vergadering
      • Agenda vergadering woensdag 12 april 2023
  • Slim Melden
    • Slim Melden
  • Ga naar
    • Ver. IJmuiderstraatweg
      • Nieuwsbrief mei 2016
    • Horen, Zien, Melden
    • Luchtmetingen Noordzeekan.gebied
    • Winkelverenigingen
      • Stadscentrum
      • De Kennemerlaan
      • Kennemerlaan leeft
    • Lokale Media
      • RTV Seaport
      • Velsen Vandaag
      • De Jutter
      • IJmuider Courant
    • De Spil
    • Welzijn Velsen
    • Fleur & Kleur
  • Archief
    • 2019 Notulen
      • Notulen 13 maart 2019
      • Notulen 13 februari 2019
      • Notulen 9 januari 2019
    • 2018 NOTULEN
      • Notulen 14 november 2018
      • Notulen 9 mei 2018
      • Notulen 11 april 2018
      • Notulen 14 maart 2018
      • Notulen 14 februari 2018
      • Notulen 10 januari 2018
    • 2017 NOTULEN
      • Notulen 8 november 2017
      • Notulen 8 maart 2017
      • Notulen 8 februari 2017
      • Notulen 11 januari 2017
    • 2017 ALGEMEEN
      • Inspreken verkeersstructuur 13 april
    • 2016 NOTULEN
      • Notulen 9 november 2016
      • Notulen 12 oktober 2016
      • Notulen 7 september 2016
      • Notulen 8 juni 2016
      • Notulen 11 mei 2016
      • Notulen 13 april 2016
      • Notulen 9 mrt. 2016
      • Notulen 10 feb. 2016
      • Notulen 13 jan. 2016
    • 2016 ALGEMEEN
      • Inspr.reactie verkeersstructuur
      • Verslag wijkschouw 28 oktober
    • 2015 NOTULEN
      • Notulen 18 november 2015
      • Notulen 14 oktober 2015
      • Notulen 9 september 2015
      • Notulen 24 juni 2015
      • Notulen 13 mei 2015
      • Notulen 8 april 2015
      • Notulen 11 maart 2015
      • Notulen 11 februari
      • Notulen 14 januari
    • 2014 NOTULEN
      • Notulen 12 november 2014
      • Notulen 15 oktober 2014
      • Notulen 10 september 2014
      • Notulen 11 juni 2014
      • Notulen 14 mei 2014
      • Notulen 9 april 2014
      • Notulen 12 maart 2014
      • Notulen 12 februari 2014
      • Notulen 8 januari 2014
    • 2014 ALGEMEEN
      • Zienswijze windturbines nov. 2014
      • Zienswijze windturbines juli 2014
      • Windpark Spuisluis
      • Verslag wijkschouw 2014
      • Zienswijze windturbines
      • Inspraakreactie Lange Nieuwstraat
      • Hoofdpunten Vrijwillige Inzet
      • Horeca sanctiebeleid
      • Advies herinrichting Lange Nieuwstraat
      • Reactie herinrichting Lange Nieuwstraat febr. 2014
      • Reactie Leefbaarheidsmonitor 2013
    • 2013 NOTULEN
      • Notulen spreekuur 3 december 2013
      • Notulen 13 november 2013
      • Notulen 9 oktober 2013
      • Notulen 4 september 2013
      • Notulen 19 juni 2013
      • Notulen 8 mei 2013
      • Notulen 10 april 2013
      • Notulen 13 maart 2013
      • Notulen 13 februari 2013
      • Notulen 9 januari 2013
    • 2013 Algemeen
      • Meer bomen in de straten
      • Kwaliteitsimpuls winkelcentrum IJmuiden
      • (1) Inspraakreactie winkelcentrum IJmuiden
      • (2) Inspraakreactie winkelcentrum IJmuiden
    • 2012 Algemeen
      • Jaarverslag Wijkplatform IJmuiden-Noord 2012
      • Reactie Verkeersstudie centrum IJmuiden
      • Convenant Kennemerlaan
      • Vijf plannen nieuw winkelcentrum IJmuiden
      • Inspraakreactie IJmuiderstraatweg / Julianakade
      • Verslag Velserkom 23-3-’12
      • Notitie Verkeer Lange Nieuwstraat
      • Jaarplan 2012
    • 2011
      • Nachtschouw 8 november
      • Jaarverslag 2011
    • 2010
    • 2009
      • Wensen verkeersstructuur IJmuiden-Noord
  • Gemeente
    • Velsen
    • Raad Velsen
    • Waar staat je gemeente
    • Gemeentegids
  • Contact
    • Formulier

Handhaving uitstoot zeeschepen

14 augustus 2016 door Johan Zwakman Reageer

Onze omgeving heeft te maken met luchtverontreiniging uit verschillende bronnen. Scheepvaart is er een van. Dirk Weidema heeft hier vragen over gesteld aan verantwoordelijke instanties. Dat heeft de volgende informatie over de zwaveluitstoot van schepen opgeleverd.

Nederland zet in op vermindering van uitstoot van de scheepvaart. De scheepvaart is echter internationaal, en de afspraken hierover worden dan ook internationaal gemaakt, wat de materie complex maakt. De afspraken worden gemaakt in de Internationale Maritieme Organisatie in Londen (orgaan van de Verenigde Naties), en op Europees niveau. Een resultaat hiervan is bijvoorbeeld de zwavelnorm. In de Noordzee en Oostzee waren schepen in 2012 verplicht te varen op 1% zwavelhoudende brandstoffen. 1 Januari 2015 is deze norm verder aangescherpt tot 0,1% zwavelhoudende brandstoffen. In Europese zeeën zal een strengere zwavelnorm vanaf 2020 van kracht worden. Nederland streeft ernaar in 2020 ook mondiaal een strengere zwavelnorm in te stellen.
Er is overigens geen regelgeving voor de uitstoot als gevolg van gebruik van zwavelarme brandstoffen. Kortstondige extra uitstoot benodigd om een haven te verlaten geeft volgens de ILT geen aanleiding voor inspectie of controle: dit is toegestaan. Helaas zijn er nog steeds verouderde schepen in gebruik met technieken die invloed hebben op de mate van verbranding van brandstoffen in de motoren. Dit draagt bij aan het kleurverschil van de uitstoot, wanneer vergeleken met Diesel of LNG.

Uitstoot schip

Uitstoot schip

De inwerking getreden zwavelnorm had en heeft mede als doel de uitstoot van fijnstof te reduceren. Ten opzichte van zware stookolie kan gebruik van zwavelarme brandstoffen leiden tot vermindering van uitstoot van schadelijke deeltjes. Rijkswaterstaat hanteert bijvoorbeeld een reductie van 50% van fijnstof (PM10) bij gebruik van Marine Diesel (0,1% zwavelhoudend). Ook kunnen schepen overstappen op gebruik van zogenaamde scrubbers. Schepen kunnen dan op zware stookolie blijven varen in gebieden waar de strenge zwavelnorm geldt, maar zijn verplicht de uitstoot te “wassen”. Gebruik van scrubbers kan de uitstoot van fijnstof volgens bronnen 70-80% verlagen.

Hoe de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) op juist gebruik van brandstoffen controleert is eerder al in een kamerbrief uiteengezet (zie bijlage). Dit gaat ook in op de vraag of de uitstoot gemeten wordt, en hoe dit gebeurt. Binnenkort wordt de Tweedekamer ingelicht op basis van de volgende motie (zie link). Op dit moment is de naleving van de zwavelnorm (erg) hoog. Er is geen aanleiding te veronderstellen dat schepen op zware stookolie blijven varen. Dat dit in de media gesuggereerd wordt is niet te staven met de informatie die de ILT verschaft, en ook niet wat andere EU lidstaten communiceren. Ook de suggestie dat er te weinig wordt geïnspecteerd of gecontroleerd op juist gebruik van zwavelhoudende brandstoffen is niet staven.

In de bijlage is te lezen dat er streng op de zwavelnorm wordt gecontroleerd. Ook in grotere mate dan de getallen die in de media circuleren. Er moet namelijk een onderscheid gemaakt worden tussen controles door schepen te bezoeken, en controles op afstand (een veelvoud van controles aan boord). De ILT controleert namelijk risicogericht en informatie gestuurd om alleen die schepen te bezoeken en controleren waarvan overtreding van de norm verondersteld wordt. Dit voorkomt (administratieve) overlast aan schepen die de norm naleven, en verhoogt de pakkans van eventuele overtreders. Daarnaast zorgt het voor een zo efficiënt mogelijk gebruik van publieke middelen.

De nieuwe zwavelnorm heeft ook resultaat. De Europese Commissie meldt dat de naleving van de zwavelnorm hoog is, en de in de lucht aanwezige zwavel langs de kust van EU lidstaten (grenzend aan de delen in de zee waar de strengere zwavelnorm van kracht is) sinds de invoering tot 50-80% is gereduceerd. Met recht is de nieuwe zwavelnorm een succes te noemen, zowel in naleving als effecten op de luchtkwaliteit. In de beantwoording van de motie zullen we hier meer over te weten kunnen komen over de wijze van handhaving van de ILT.

Deel dit artikel...Share on email
Email
Share on twitter
Twitter
Share on facebook
Facebook
0

Geen gerelateerde berichten.

Categorie: milieu

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CONTACT

Follow Us on TwitterFollow Us on E-mailFollow Us on Facebook

KLIK IN HET LOGO VOOR ANDERE WIJKPLATFORMS

logo Velsen Noord Velsen Zuid Velserbroek Santpoort Zuid Santpoort Noord Driehuis IJmuiden West IJmuiden Noord Zee- en Duinwijk IJmuiden Zuid

AGENDA

Wijkplatformvergadering op 14 januari om 19:30 uur in de Spil, en vervolgens elke tweede woensdag van de maand.

VOLG ONS OP TWITTER

Tweets by @wpfvelsen

WIJKPLATFORM IJMUIDEN-NOORD

Wijkplatform IJmuiden-Noord wordt voorgezeten door Johan Zwakman
johanzwakman

NIEUWSBRIEF IJMUIDEN-NOORD

Vul je e-mail adres in, als je op de hoogte gehouden wilt worden van nieuwe artikelen op deze website.

wijkplatformsvelsen.nl - IJmuiden-Noord 2025

Copyright © 2025 · Dynamik-Gen op Genesis Framework · WordPress · Log in