Notulen Wijkplatform IJmuiden-Noord d.d. 11 april 2018
Aanwezig namens Wijkplatform
De heer J. (Johan) Zwakman (vztr./secr.)
De heer J. (John) van Opijnen (penn.meester)
De heer G. (Gerard) Wessel (plv. vztr.)
Mevr. J. (Joke) Sieraad (notulist)
De heer N. (Nico) van Nijendaal
De heer J. (Jan) van den Bos
De heer K. (Koos) van der Burg
De heer K. (Klaas) Prins
De heer J. (Jan) Brezet
Mevr. A. (Angelien) Hensen
Mevr. A. (Angela) Scholder
Aanwezig voor inloopspreekuur bewoners / overig
Geen
Aanwezig vanuit politiek / gemeente
De heer L. (Leo) Kwant (LGV)
De heer R. (Robert) te Beest
Afwezig/Afgemeld
De heer A. (Adrie) van Riet
De heer Alex Stertefeld
De heer Ad Cornet (bew. Lange Nieuwstraat)
Mevrouw A. (Annette) Baerveldt (wethouder)
De heer C. (Cees) Sintenie (CDA)
De heer S. (Suleyman) Celik (Velsen Lokaal)
De heer W. (Wim) Nieuwenhuis namens LGV
De heer R. (Rob) Plessius
De heer P. (Peter) Stam (VL)
De heer P. (Piet) Koopman (CDA)
De heer F. (Fred) Kappen (LGV)
De heer M. (Marc) Hillebrink (D66)
De heer H. (Harald) Heijmerikx (vztr. Zomerfestifal Kennemerlaan)
Mevrouw E. (Esther) Otter
AGENDA
- Opening
- Vaststellen agenda en inloop
- Mededelingen en ingekomen en uitgegane post
– Parkeeroverlast rond gemeentehuis
– Stakeholdersonderzoek Tata Steel
– De winkeliers zijn attent gemaakt op het winkelfonds
– Artikel HOV-lijn in IJmuider Courant
– E-mail dhr. Dirk Weidema over inkrimpen hondenuitlaat plaatsen
– Park IJmuiderstraatweg - Notulen vergadering 14 maart 2018
– Actielijst
Onderwerpen naar aanleiding van deze notulen:
– Velserduinplein
– Bijeenkomst van Platform Bouwen & Wonen IJmuiden met als thema Aardgasvrij Bouwen - Horecaoverleg Kennemerlaan
– Verslag bijeenkomst 29 maart - Verkeerszaken
– Van Poptaplantsoen en Kennemerplein
– Herinrichting T-kruising bij Witte Theater - Milieu in de IJmond
– Rapportage Werkgroep Milieu - Windpark Spuisluis
– Voortgang - Nieuwe zeesluis en averijhaven
– Verslag burenoverleg 3 april
– Voortgang - Wijkteamvergaderingen
– Wijkmobiel 24 april bij Arcadeplein
– Voetstapactie 17 mei
– Volgende vergadering 24 april - Rondvraag
- Sluiting
- Opening
Zwakman opent om 19:35 uur de vergadering.
Wethouder Floor Bal heeft in de wandelgang een opmerking gemaakt over het neerleggen door Zwakman van flyers van VL. Binnen het wijkplatform bedrijven we geen politiek. Zwakman had ze vóór de vergadering neergelegd.
- Vaststellen agenda en inloop
De agenda wordt goedgekeurd.
- Inloop:
Er zijn geen bewoners met punten voor de inloop.
- Mededelingen en ingekomen en uitgaande post
- Parkeeroverlast rond Gemeentehuis
Omwonenden van met name van de Lagerstraat klagen over geparkeerde auto’s van het personeel uit het Gemeentehuis. Ook AH klaagt over geparkeerde auto’s van gemeenteambtenaren in de parkeergarage. Dit zou omzet kosten.
De reactie van de gemeente is dat ze het personeel verwijzen naar het Velserduinplein en ze worden gestimuleerd om op de fiets te komen of met het openbaar vervoer. Dit laatste wordt volledig vergoed; de auto gedeeltelijk. Als oplossing denken ze aan het instellen van een blauwe zone op het Dudokplein voor elf parkeerplekken.
Wessel is bang dat de parkeerproblemen erger gaan worden als er gebouwd gaat worden op de plek van de Vliegende Hollander. - Stakeholdersonderzoek Tata Steel
Zwakman is, in zijn hoedanigheid als voorzitter van het wijkplatform, gevraagd mee te doen aan een stakeholdersonderzoek van Tata Steel. Tata doet dit onderzoek om te weten te komen of de missie en bedrijfsstrategie aansluiten bij de mensen die belangrijk voor ze zijn.
Daarnaast is Zwakman gevraagd of hij mee wil doen aan een interview n.a.v. het 100-jarig bestaan van Tata Steel. De bedoeling is dat er een 100-tal verhalen verzameld wordt: persoonlijke verhalen van medewerkers maar ook van klanten, leveranciers en mensen uit de regio. Het is niet zeker of hij uiteindelijk uitgekozen wordt. - De winkeliers zijn attent gemaakt op het winkelfonds
De winkelloods heeft bij de winkeliers aandacht gevraagd voor het Winkelfonds. Via dit fonds kun je subsidie aanvragen om bijvoorbeeld je gevel aan te pakken. Het fonds is ook bedoeld om ondernemers naar het kernwinkelgebied te trekken. Er is namelijk ook een verhuissubsidie beschikbaar voor ondernemers die van niet-kansrijke winkelgebieden naar kansrijke gebieden (zoals het IJmuiden Centrum) willen verhuizen.
Er wordt opgemerkt dat er ook een gevelfonds is. De vraag is overigens of dit een apart fonds is, want het eventueel aanbrengen van nieuwe luifels valt ook onder het winkelfonds. - Artikel HOV-lijn in IJmuider Courant
Van Nijendaal is door de IJmuider Courant geïnterviewd over de HOV-lijn met zijn pet op van Rover. In grote lijnen zegt hij dat Rover zeer tevreden is over de nieuwe lijn. Het is een veel betrouwbaardere buslijn geworden die 4.500 passagiers per etmaal vervoert. Dat is 7% meer dan in de oude situatie.
Als aanvulling hierop stond een paar dagen later in de krant dat bus 385 minder vertraging heeft dan bus 75 in de oude situatie: dit is nu nog in 5,5% van de gevallen tegenover 10% daarvoor.
Er wordt door omwonenden nog wel geklaagd over ‘voorbijrazende’ bussen en geluidsoverlast van het belsignaal. - E-mail van dhr. Dirk Weidema over inkrimpen honden uitlaatplaatsen (mail is rondgestuurd)
Het gaat hem met name om de uitlaatplaats bij de Watertoren. Die wordt kleiner en hij gaat ervan uit dat er veel mensen gaan uitwijken naar de losloopplaats langs de IJmuiderstraatweg.
Weidema: “Mijn vraag aan het wpf is welke actie het wpf – maar ook de Ver. IJmuiderstraatweg – richting Gemeente gaan ondernemen om er voor de zorgen dat deze, met hondenbelasting aangeschafte poepzuiger, hier vaker ingezet gaat worden. Een vuile losloopplaats is minder aantrekkelijk voor hond en baas”.
Zwakman heeft de volgende geantwoord.
“Wat de Watertoren betreft heb ik al in 2012 gezegd dat het toch niet zo kan zijn dat er rondom je huis (hier de watertoren) een losloopplaats voor honden is. Ik vind het derhalve een verstandig besluit om de losloopplaats aan te passen. Het heeft nog lang geduurd (zes jaar!!) voordat de gemeente ook tot dit inzicht is gekomen. Ik weet nog dat hun insteek toen was: we wachten de reacties wel af. Daarom ben ik er niet meer richting gemeente over begonnen.
Zou dit nu echt betekenen dat er een (groot) deel van de hondenuitlaters verhuist van de Watertoren naar de IJmuiderstraatweg? Dat geloof ik niet, zeker niets als ze verder moeten lopen (de meeste mensen zoeken een losloopplaats die het dichtst bij hun huis is). Ze zijn liever lui dan moe. En ik vind dat er daar best nog wel een aardig deel over blijft om je hond los te laten lopen. Ik ken plaatsen die veel kleiner zijn (achter AH) maar toch groot genoeg.
Ik ben het wel helemaal met je eens dat poepzuiger gewoon standaard langs de IJmuiderstraatweg moet ruimen.
Je weet ook dat ik gezegd heb dat er voldoende losloopplaatsen voor honden moeten zijn. Dat was toen het ontwerp voor het Willebrordpark werd gemaakt. We konden ons ook vinden in het uitlaatgebied langs de IJmuiderstraatweg.
Ik ben verder niet zo bekend met alle losloopplaatsen dat ik direct jou punt onderschrijf. Maar dat bepaal ik ook niet. Ik ga het woensdag in het wijkplatform aan de orde stellen. Je bent van harte welkom.
Zoals het er nu naar uit ziet krijgen we een heel ander college. Er gaat meer naar de burgers geluisterd worden en er wordt ook naar de wijkplatforms gekeken (is de insteek). Ik hoop dat het gaat betekenen dat er beter naar ons geluisterd wordt. Dan hebben we er niet voor niets voor gezorgd dat VL nu de grootste is.
Tot woensdag, dan wordt het vervolgd.
Helaas is Weidema niet aanwezig voor het vervolg in deze vergadering.
Aan de orde komt of het geld dat aan hondenbelasting betaald wordt wel goed besteed wordt, het is immers een doelbelasting. Bepaalde bestedingen zijn zichtbaar, zoals de poepzakjes, de borden waar je je hond los mag laten lopen en waar niet, en de twee poepzuigers. Ze worden helaas niet standaard op de losloopplaatsen ingezet. Je moet daarvoor een verzoek indienen.
Verder zijn we als wijkplatform van mening dat er op de IJmuiderstraatweg te weinig prullenbakken staan om de gebruikte poepzakjes in te gooien. Meer prullenbakken betekent echter weer dat het duurder wordt voor de gemeente, want ze moeten ook geleegd worden.
Omdat de poepzuiger te weinig of niet langs komt bij het park langs de IJmuiderstraatweg, verga je er van de stank van hondenpoep. Maar mensen kunnen uiteindelijk zelf ook meer hun best doen om de hondenpoep op te ruimen; zelfs in de losloopgebieden. Van den Bos doet dat ook zegt hij. Het probleem is echter dat het niet aan te raden is om je in het losloopgebied te begeven. De kans is groot dat je dan thuis je schoenen schoon moet maken!!
Het onderwerp zal voorgelegd worden aan het wijkteam voor een vervolg en hopelijk actie. - Park IJmuiderstraatweg
Zwakman had op twitter een compliment gemaakt over de prachtige bloemenstrook langs de IJmuiderstraatweg. Hij wilde de negatieve insteek van enkele regelmatige klagers daarmee doorbreken. Het lijkt inderdaad of er alleen maar geklaagd wordt, al moet gezegd worden: het klagen heeft ook resultaat, maar zelfs dat lijkt niet altijd gewaardeerd te worden. Zoals de kritiek over de bloemenstrook. Die komt niet goed uit de verf: hij is veel te mager. De reactie van de gemeente is als volgt.- Aanwezig bollen zijn in goede conditie en staan in voldoende vruchtbare grond.
- Bollen mengsel is erop gericht voor insecten (bijen/vlinders), bloeiwijze (kleur/uitbundigheid) zijn minder van belang.
- Hoeveelheid bollen per meter is lager dan normaal. Hiervoor is zowel budgettair gekozen alsmede om een zo lang mogelijk lint aan te leggen, voor een zo groot mogelijk effect voor de insecten.
- We gaan kijken naar de mogelijkheid (financieel) om er een narcissen soort doorheen te planten, om iets meer kleur te krijgen.
Helaas, het laat zich raden. Ondanks de goede bedoelingen van de gemeente is ook hier kritiek op.
Sieraad steunt Zwakman. Ook zij vindt dat er veelal alleen maar negatief gereageerd wordt. Dat geldt ook voor hier in de vergadering.
- Notulen vergadering 14 maart 2018
De notulen worden goedgekeurd.
Actielijst:
- Voetstapactie 14 mei organiseren
Zie agendapunt 10. - Enquête Kennemerlaan uitwerken
Is gebeurd. Zie agendapunt 5 - Speerpunten bij de Gemeente indienen
Is gebeurd. - Wensenlijst verkeer bespreken bij de gemeente
Aan dhr. Len Munnik is gevraagd een datum te noemen voor een afspraak.
Naar aanleiding van de notulen:
- Facebook
We hebben gevraagd of de gemeente onze Facebook pagina wil vermelden op hun officiële orgaan, maar ze zijn daartoe niet bereid. We worden op één hoop gegooid met verenigingen en stichtingen terwijl we feitelijk min of meer een verlengstuk van de gemeente zijn.
- Velserduinplein
Er zijn nog een paar kleine afwerkpunten.
Zwakman wil dat er geen hekken op de Velserduinweg gezet worden tijdens de markt. Ze blijven namelijk de hele week ongebruikt staan. Hij heeft dit gemeld en de gemeente en die gaat verwijderbare paaltjes plaatsen
- Bijeenkomst van Platform Bouwen & Wonen IJmuiden met als thema Aardgasvrij Bouwen
Er zijn drie presentaties geweest:
– Aardgasvrije nieuwbouw
– Riothermie Velsen
– Gasvrij ontwikkelen
Van Nijendaal geeft uitleg over de bijeenkomst. Zwakman heeft de drie presentaties rondgestuurd. Er wordt opgemerkt dat in het rijtje van drie onderwerpen het gebruik van de restwarmte van Tata Steel niet genoemd wordt. De vraag is echter of het niet meer voor de hand ligt om de restwarmte in Beverwijk en Heemskerk te benutten. Voor IJmuiden moet het Noorzeekanaal overgestoken worden.
- Precariorechten Lange Nieuwstraat
Zwakman heeft het nagevraagd, maar de laatste jaren zijn er geen rekeningen door de gemeente verstuurd.
- Horecaoverleg Kennemerlaan
De enquête is uitgewerkt en besproken in het Horecaoverleg op 29 maart. De gemeente heeft besloten dat de openingstijden van de terrassen niet verlengd worden.
Zwakman heeft de bewoners dezelfde informatie toegestuurd die tijdens het horecaoverleg is uitgereikt.
De enquête leverde enkele klachten op over La Madonna. Er worden daar af en toe ‘feestjes’ gehouden. Dit is tijdens het overleg naar voren gebracht. Er is gereageerd dat La Madonna maximaal 12 keer per jaar ontheffing kan krijgen voor zo’n feestje. Er mag daarbij meer geluid geproduceerd worden dan normaal. De ontheffing moet wel elke keer opnieuw aangevraagd worden. Het moet ook een besloten feest zijn, dus niet zoals bij Mojo’s dat het voor iedereen vrij toegankelijk is.
Zwakman is bang dat de klachten op de Kennemerlaan gaan toenemen nu de regering besloten heeft de rookruimten binnen de horeca te verbieden. Dat gaat betekenen dat de mensen op straat gaan roken. Bij Cheers is dit al het geval. Hun rookruimte is ontmanteld en er wordt nu voor de ingang gerookt, waarbij de deur open staat.
- Verkeerszaken
- Van Poptaplantsoen en Kennemerplein
Op 27 maart is de klankbordgroep voor de tweede keer bijeen geweest. Daarbij zijn allerlei mogelijke ontwerpen gepresenteerd. De aanwezigen mochten daar de voor- en nadelen bij plaatsen.
Zwakman laat de verschillende mogelijkheden op een scherm zien.
Op voorhand had mevr. Esther Otter 75 enquêtes rondgebracht met de vraag wat de bewoners willen. Er zijn zegge en schrijve 7 reacties op gekomen. Het onderwerp leeft bij veel mensen niet.Bij het ontwerp voor het Kennemerplein vraagt Van Nijendaal aandacht voor de bus route. Als het een route met te veel en te moeilijk te nemen bochten wordt, zal de Provincie niet akkoord gaan.
Van Nijendaal is het er ook niet mee eens dat de bewoners van de IJmuiderstraatweg niet zijn uitgenodigd voor de klankbordgroep. Zwakman gaat daar niet in mee. Het gaat hier uitsluitend en alleen om de inrichting van het Van Poptaplantsoen en het Kennemerplein en dat gaat alleen de direct betrokkenen aan. Hij ziet totaal geen toegevoegde waarde van een inbreng van bewoners elders in IJmuiden, ook al is het hier de IJmuiderstraatweg. Het gaat nu immers niet meer om de keuze: wel of geen doorsteek over het Van Poptaplantsoen. - Herinrichting T-kruising bij Witte Theater
In de vorige vergadering hebben we hier al uitvoerig over gesproken. Zwakman heeft de uitkomst hiervan doorgegeven aan de gemeente.
Als belangrijkste reden voor deze maatregel wordt genoemd: Het afzetten van de uitvoegstrook naar Kanaaldijk (vanaf Kanaaldijk) zal een snelheid remmend effect hebben, wat bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Tevens zorgt dit voor een beter overzicht over de kruising.
Omdat de uitvoegstroken niet direct verwijderd worden, maar eerst alleen afgezet zien we het als een proeftijd. Immers het kan nog teruggedraaid worden. Maar we blijven het een onverstandig besluit vinden en hopen dat er geen ongelukken gebeuren.
Ook begrijpen we niet dat er geen inspraak over komt. Op een vraag wat de rol in deze van de Raad is, wordt gezegd dat het een kleine aanpassing is en dat de Raad daar buiten staat.
- Milieu in de IJmond
- Rapportage Werkgroep Milieu.
Donald Voskuil is op visite geweest bij Zwakman met als doel om het contact met ons wijkplatform te onderhouden. Hij vroeg of er mensen in het wijkplatform zijn die er behoefte aan hebben een bezoek aan Tata Steel te brengen en wat dan het thema zou moeten worden. Naar aanleiding hiervan ontspint zich een discussie over de milieumaatregelen die Tata Steel al genomen heeft om de milieuoverlast te verminderen. Op dit moment wordt gewerkt aan het project Hlsarna. Dit is een project om op een veel efficiëntere manier ijzer te maken. Een complete productiestap kan met Hlsarna worden overgeslagen: er zijn geen kooks-, sinter- en pelletfabrieken meer nodig. Door het vervallen van die productiestap wordt ook veel energie bespaard, hetgeen goed is voor het milieu én de kosten verlaagt. De belangrijkste milieuvoordelen zijn de reductie van het energiegebruik en de CO2-uitstoot met minimaal 20%. Bijkomend voordeel van HIsarna is een reductie in de uitstoot van fijn stof, zwaveldioxide en stikstofoxide. Op de volgende website is daar meer over te lezen: https://www.tatasteel.nl/nl/innovatie/HIsarna.
Hensen trekt de milieuwinst in twijfel. Ze refereert daarbij aan verhalen van deskundigen. Welke blijft in het midden.
Het project Hlsarna zou een thema kunnen zijn voor een tweede bezoek aan Tata Steel. Zwakman zal dit doorgeven.
- Windpark Spuisluis
- Voortgang:
- Herroepelijke omgevingsvergunning: 22 februari 2018
- Herroepelijke watervergunning: 8 maart 2018
- Subsidieaanvraag: 13 maart 2018
- Financial close: mei 2019 (definitieve beslissing om het windpark te bouwen)
- Start bouw: september 2019
- Windpark Spuisluis operationeel: eind 2020/begin 2021
- Nieuwe zeesluis
- Verslag burenoverleg 3 april
Tijdens een extra overleg is medegedeeld dat de sluisroute per 16 april voor een jaar afgesloten wordt. Zwakman heeft daar tijdens een interview met RTV NH en de IJmuider Courant nogal negatief op gereageerd. De reden is dat er vanaf de eerste plannen altijd gezegd is dat de aannemer er voor moet zorgen dat de route over de sluizen tijdens de bouw beschikbaar moet blijven. Dat is een onderdeel van de kostenbegroting. Ze wisten vooraf wat er allemaal moest gebeuren en dat het niet gemakkelijk zou zijn. Nu wordt, met als argument veiligheid, de route afgesloten (voor dat argument kunnen we best wel begrip opbrengen). Het kan echter niet anders dan dat dit ook geld bespaart, maar dat dit meespeelt zal natuurlijk in alle toonaarden ontkend worden. En de besparing mogen ze ook nog in eigen zak steken. Nou ja, ze betalen de extra pont. Maar zet dit geen precedent voor als straks het jaar om is? Zo van: wij (gemeente) zijn onze sponsor kwijt; wij hebben geen geld. Het voelt als dat je tijdens het spel de spelregels aanpast.
Vanuit de politiek wordt gereageerd dat het de wens is om altijd twee ponten te laten varen tijdens de spits. Dat is nog niet geregeld, maar de toezegging voor de financiering het komende jaar geeft ruimte om het uit te onderhandelen met de provincie en/of Amsterdam.
Naast de financiering van de extra pont, is toegezegd dat de calamiteitenbogen bij de tunnel sneller geopend zullen worden bij eventuele calamiteiten. - Voortgang
Er werd eerst gezegd dat de nieuwe sluis voor eind 2019 opgeleverd zal worden, maar nu wordt er weer geen duidelijke opleverdatum genoemd.
- Wijkteamvergaderingen
- Wijkmobiel in de wijk op 24 april van 13:30 tot 15:30 uur
Dit wordt samen met wijkplatform IJmuiden-Zuid georganiseerd. Mevr. Janneke Kiekenbos doet het meeste werk.
Handhaving is ook aanwezig. Zij onderkennen het probleem van laden en lossen bij de Zuid-Arcade. Het laden en lossen van vrachtwagens is weliswaar een noodzakelijk kwaad, maar het probleem is dat de ze niet altijd hun laadklep markeren met rood-witte pilonnen.
Als de wijkmobiel er staat gaan we ook in discussie met de ondernemers om ze te vragen erop toe te zien dat er pilonnen geplaatst worden.
De omwonenden worden via de Jutter en met flyers geïnformeerd over deze actie.
- Voetstapactie 17 mei
Zwakman heeft van de wijkagent een overzicht gekregen waar het afgelopen jaar in onze wijk inbraken plaats gevonden hebben. We zoeken het gebied op waar de meeste inbraken plaats gevonden hebben.
Zwakman denkt aan de omgeving Trompstraat (3x inbraak), Willebrordstraat (2x), Lagerstraat (1x), Houtmanstraat (1x), Noostraat (1x), Fr. Naerboutstraat (1x). - Volgende wijkteamvergadering 24 april 2018
Er komen geen agendapunten naar voren. We zijn wel nieuwsgierig wanneer er begonnen wordt met de bouw op de KPN-locatie.
- Rondvraag
Van Nijendaal gaat namens Rover en Rocov op 17 april naar een werkcongres over de omgevingsvisie NH2050 in De Vest in Alkmaar. Diverse onderwerpen zullen worden besproken waaronder de mogelijke uitbreiding van Amsterdam richting Velsen. Hier moeten de gemeenteraad heel alert op zijn, want dat willen we niet.
Brezet vraagt aandacht voor de voetgangersoversteek bij Plein 1945. De groenfase van de verkeerslichten is te kort afgesteld. Dit punt stond al genoteerd om met de gemeente te berspreken.
- Sluiting
Zwakman sluit om 21.30 uur de vergadering.
Actielijst:
- Het onderwerp hondenpoep zal voorgelegd worden aan het wijkteam voor een vervolg en hopelijk actie.
- Het project Hlsarna zou een thema kunnen zijn voor een tweede bezoek aan Tata Steel. Zwakman zal dit doorgeven.
PM punten:
- Bushalte Scheldestraat
- Averijhaven
- Visie Noordzeekanaal 2040