Aanwezig namens Wijkplatform
De heer J. (Johan) Zwakman (vztr./secr.)
De heer G. (Gerard) Wessel (plv. vztr.)
De heer D. (Dirk) Weidema
De heer N. (Nico) van Nijendaal
Mevr. A. (Angela) Scholder
De heer J. (Jan) van den Bos
De heer J. (John) Servaas
De heer K. (Koos) van der Burg
De heer K. (Klaas) Prins
De heer C. (Kees) Los
De heer J. (Jan) Bulters
Aanwezig voor inloopspreekuur bewoners / overig
Geen
Aanwezig vanuit politiek / gemeente
Afwezig/Afgemeld
De heer J. (John) van Opijnen (penn.meester)
De heer A. (Adrie) van Riet met zijn vrouw
Mevr. A. (Angelien) Hensen
De heer P. (Piet) Schouten
Mevr. J. (Joke) Sieraad (notulen) (deels)
De heer L. (Luuk) Kiers
Mevrouw A. (Annette) Baerveldt Wethouder
Mevr. T.M. (Teresa) Marcos (D66Velsen)
De heer C. (Cees) Sintenie (CDA)
De heer S. (Suleyman) Celik
De heer L. (Leo) Kwant (LGV)
De heer P. (Peter) Stam (VL)
De heer R. (Rob) vd Brink (VVD)
De heer M. (Maurice) Bok (VL)
De heer P. (Piet) Koopman (CDA)
De heer B. (Bram) Diepstraten (VL)
De heer F. (Fred) Kappen (LGV)
De heer M. (Marc) Hillebrink (D66)
De heer H. (Harald) Heijmerikx (vztr. winkeliersvereniging Kennemerlaan)
De heer B. (Bert) Wigchert
Mevrouw E. (Esther) Otter
De heer R. (Rob) Plessius
AGENDA
- Opening
- Vaststellen agenda en inloop
- Mededelingen en ingekomen post
– OIG - – Notulen vergadering 10 februari 2016
– Onderwerpen naar aanleiding van deze notulen:
– Actielijst - Windpark Spuisluis (windturbines langs het Noordzeekanaal)
– Voortgang - Nieuwe zeesluis
– Burenoverleg
– Explosiegevaar - Nieuwbouw Lange Nieuwstraat-NW
– Bestemmingsplan
– Parkeren - Herinrichting Lange Nieuwstraat
– Fietstraat
– Routering fase 3 - Herinrichting Velserduinplein
– Gesprek met gemeente over uitgangspunten - Verkeersstructuur IJmuiden-Noord
– Bespreking in het wijkteam
– Discussie via e-mail
– Voortgang - Wijkteamvergaderingen
– Verslag wijkteamvergadering 16 februari
– Volgende vergadering 19 april - Rondvraag
- Sluiting
- Opening
Zwakman opent om 19:30 uur de vergadering.
- Vaststellen agenda en inloop
De agenda wordt goedgekeurd.
- Inloop:
Er zijn geen mensen voor de inloop.
- Mededelingen en ingekomen post
OIG
Zwakman vraagt of hij het onderwerp OIG even mag aanroeren. Hij maakt zich zorgen over de nabije toekomst van de OIG. Ze vervullen een belangrijke rol voor het vervoer en vermaak van invaliden en gehandicapten. De OIG leeft van de opbrengst van de kleding uit de 8 ondergrondse kledingcontainers: ze krijgen geen subsidie. Er gaat echter veel kleding naar kringloopwinkels. Eind dit jaar loopt de concessie voor de 8 ondergrondse containers in Velsen af. Die loopt bij HVC. Noppes is een onderdeel van HVC. Vanuit die optiek zou het voor de hand liggen dat Noppes de containers vanaf 2017 mag legen. Noppes is een commerciële organisatie en met HVC achter zich zijn ze in staat om grote panden (Stoutenbeek in Beverwijk) te huren.
Zwakman benadrukt dat hij niets tegen kringloopwinkels, dus ook niet tegen Noppes heeft. Ze vervullen een belangrijke rol in de kringloop van spullen, maar laten we in Velsen de kleding aan de OIG geven.
Verkeersgedrag pakketbezorgers
Zwakman sprak Van de Burg een paar dagen geleden. Die kwam op voor een pakketbezorger die zijn auto even voor de winkels op de Lange Nieuwstraat had gezet. Hij had gezien dat die bezorger een bekeuring kreeg, omdat hij geen parkeergeld betaald had en vond dat niet terecht. Navraag heeft geleerd dat het geen incident was, maar een structureel probleem waarbij de pakketbezorgers al een aantal keren over aangesproken zijn voor ongewenst gedrag. Ze reden over de stoep en het fietspad.
Visie luchtkwaliteit
Op 8 maart hebben Weidema en Zwakman met iemand van de Omgevingsdienst IJmond (ODIJ) gesproken. ODIJ is bezig een nieuwe visie luchtkwaliteit op te stellen en ze wilden een reactie op het concept van ons hebben.
Al heel lang staat een presentatie van ODIJ op de agenda, dus Zwakman stelt voor om nu geen tijd aan dit onderwerp te besteden, maar hij wil nog wel het volgende noemen.
De lichtercapaciteit wordt uitgebreid van 2 naar 4,5 mln ton. De gemeente heeft ons daarbij gezegd dat we ons ten aanzien van het milieu niet blind moeten staren op de toename van de lichtercapaciteit. Onze focus moet liggen op het milieu. In een vorige vergadering heeft Baerveldt ons gezegd dat er aanvullende maatregelen genomen zullen worden, zodat ondanks een toename van de lichtercapaciteit het geen gevolgen voor het milieu zal hebben (stof en geluid). De dieselgeneratoren die de kranen aandrijven zouden op walstroom aangesloten worden en op de kranen zou bij de grijper met sproei-installaties gewerkt gaan worden (volgens de BBT+: Rietlanden zou hier een pilot van starten). Het ziet er nu naar uit dat er alleen iets aan de uitstoot van de uitlaatgassen van de dieselgeneratoren gedaan gaat worden, met andere woorden: er komt geen walstroom. De sproei-installaties worden vanwege de kosten niet gerealiseerd.
We zullen onze zorg uiten aan Baerveldt.
- Notulen vergadering 10 februari 2016
De notulen worden goedgekeurd.
Actielijst:
- Advies over het Verkeerscirculatieplan afronden en indienen.
Ons advies is ingediend bij dhr. Kommer Sneeuw van de gemeente (zie bijlage).
Naar aanleiding van de notulen:
- Filmpjes Horen, Zien en Melden (HZM)
Op 23 februari was in het Witte Theater de première van een aantal filmpjes met de titel “HZM in Beeld”. In samenwerking met de politie en anderen uit IJmuiden en het Haarlem College is een aantal korte films opgenomen. Ze zijn snel, flitsend en bevatten de typische boodschap van Horen, Zien en Melden gericht op de mogelijkheid van inbraak. Ze zullen binnenkort op internet gezet worden. - Voetpad in park IJmuiderstraatweg
In de rondvraag van de vorige vergadering kwam de situatie van het voetpad tussen de rails in het park aan de orde. Het pad zou onvoldoende verlicht zijn. De straatlantaarns van de Kanaaldijk geven volgens Zwakman echter zoveel licht dat er voldoende licht is op het voetpad.
Er wordt opgemerkt dat er geen voetpad langs het Willebrordpark parallel aan de Stationsweg is. Je moet door het park lopen en daar is geen verlichting. Dit punt zullen we meenemen in een volgende schouw.
- Windpark Spuisluis
- Voortgang
De werkgroep is 16 februari weer bij elkaar geweest.
De goedgekeurde notulen van de werkgroep staan op de website: http://www.windparkspuisluis.nl/de-werkgroep/
Over het onderzoek door Erbrink naar de verspreiding van de uitstoot van de schoorstenen door de windturbines is een concept rapport rondgestuurd. De conclusie is niet geheel duidelijk. Er is ook alleen naar PM10 gekeken. Het is zo dat een schoorsteen van 150 m die uitstoot richting een windturbine in een gebied van 1,5 km een duidelijk verhoogde concentratie op de grond laat zien. Bij lagere emissiepunten is dat veel minder. Omdat de het echter bovenop het achtergrond stof komt valt het relatief mee. En de wind waait ook niet alle dagen richting de schoorstenen. Als dat allemaal verdisconteerd wordt, is het effect voor PM10 gemiddeld per jaar ongeveer 2% in de plus.
(Nagekomen vraag: Maar wat betekent het voor alle andere stoffen die uit de schoorstenen komen? Die maken geen 20% uit van de achtergrond)
Op 8 maart was er een bijeenkomst over de veiligheid mbt de komst van de windturbines. Zoals het er nu naar uit ziet vervallen molen 1 en 2 en komt daar één molen voor terug die tussen de oorspronkelijke positie van 1 en 2 geplaatst gaat worden. Dat is verder verwijderd van de spuisluis, waarmee het omval gevaar voor de spuisluis uit de wereld is. Royal HaskoningDHV heeft ook naar alle andere veiligheidsaspecten gekeken. Hoewel een windturbine minstens een halve rotordiameter van een (vaar)weg af moet staan is er voor deze situatie geen probleem dat ze er veel dichter bij staan.
Medio april verschijnt de eindrapportage. Eneco moet uiterlijk 15 mei een aanvraag bij de provincie indienen.
- Nieuwe zeesluis
- Burenoverleg 16 febr.
Het verslag is rondgestuurd. Daar zijn geen vragen over.
Er is tijdens die bijeenkomst veel aandacht besteed aan het gevaar van ongecontroleerd ontploffen van zware (1000 Pond) bommen. Als een het ontstekingsmechanisme van een dergelijke bom geactiveerd wordt, kan het een halve minuut tot een half uur duren voordat de bom ontploft. Dit geeft tot 1,5 km een drukgolf, maar de scherven kunnen veel verder terecht komen. De burgemeester heeft alle IJmuidenaren hierover geïnformeerd.
- Nieuwbouw Lange Nieuwstraat-NW
Op 8 maart heeft het buurtcomité over de nieuwbouw gesproken met de gemeente. Zwakman was hierbij.
Het grootste probleem is de schaduwwerking van de nieuw te bouwen appartementen. Door in het voorontwerp bestemmingsplan nadrukkelijk te refereren aan het ontwerp van de Golfbreker, is de indruk gewekt dat het wel mee zou vallen met de schaduwwerking. In het ontwerp van de Golfbreker is namelijk een deel niet hoger dan drie verdiepingen.
Volgens de gemeente voldoen de recente voorontwerpen van het Woningbedrijf aan het bestemmingsplan.
Het is ons nog niet duidelijk of er aan de parkeernorm voldaan kan worden. Volgens de gemeente wel. Er komen 4 parkeerplaatsen te weinig, maar de gemeente mag tot 5 parkeerplaatsen ontheffing geven.
We hebben er op gewezen dat het niet correct is om 10 parkeerplaatsen in de Vechtstraat aan de kopse kant van de nieuwbouw, daaraan toe te wijzen. Dit waren er oorspronkelijk 4 en door de nieuwbouw in de Vechtstraat zijn dat er 10 geworden, dus 6 extra. Dit is speciaal gedaan, omdat er in die straat is al een groot te kort aan parkeerplaatsen is, met name ook omdat er voor de bewoners uit de Noord-Arcade nauwelijks parkeerruimte is.
- Herinrichting Lange Nieuwstraat
- Fietsstraat
Zwakman heeft een tijdje bij de ingang van de fietsstraat staan kijken. Wat hem opviel is dat het bord met de tekst “Fietsstraat auto te gast” te ver van de ingang staat en dat er ook geen bord 30 km aangebracht is. De fietsstraat is ook nog niet voorzien van rood asfalt. Hij heeft dit gemeld bij de gemeente en die gaan snel maatregelen nemen.
Er ontstaat vervolgens een discussie over de veiligheid op de fietsstraat. De situatie wordt vergeleken met de Kennemerlaan. Die vergelijking gaat niet helemaal op. In de Kennemerlaan is het probleem dat de auto’s vanaf de rijbaan het fietspad over moeten steken om te parkeren. Hier rijden de auto’s feitelijk op het fietspad en hoeven dus niet over te steken. Verder ligt bij de Kennemerlaan het fietspad verhoogd ten opzichte van de rijbaan. Veel fietsers vinden dat eng, vooral als ze van het fietspad de rijbaan op moeten, vanwege een parkerende auto.
Op zich is de parkeerstrook langs de fietsstraat behoorlijk breed, maar het is altijd mogelijk om vlak langs de fietsstrook te parkeren.
Een ander opmerking is dat de parkeerstrook links van de fietsstrook aangebracht had moeten worden. Zwakman zegt dat hij de voordelen daar niet van inziet. Ook dan rijden er fietsers langs de auto’s. Misschien niet de eenzame fietser die rechts houdt, maar schoolkinderen nemen de ruimte.
En als je kinderen in je auto vervoert, zullen die bij het uitstappen het fietspad over moeten steken. En de snorfietsen rijden nog altijd 50 km en bromfietsen nog harder.
Verder vergelijkt Zwakman deze fietsstraat met nog duizenden wegen waar een fietser tegen een openslaande deur aan kan rijden. Bij het uitstappen moet je altijd uitkijken of je veilig het protier open kunt doen. - Routering bij fase 3
Op een vraag aan de gemeente heeft Zwakman de verkeersaanpassingen tijdens de 3e fase toegestuurd gekregen. De Lange Nieuwstraat wordt op 2 mei afgesloten tussen de kruising met de Merwedestraat en de Velserduinweg. De Merwedestraat wordt tijdelijk een tweerichtingstraat en is open naar de Lange Nieuwstraat. De Velserduinweg blijft tijdens deze fase ook nog open naar de Lange Nieuwstraat. Dit in tegenstelling tot eerdere berichten.
Het open houden van de Velserduinweg is gedaan op speciaal verzoek van de winkeliers. Met deze aanpassing blijft het parkeerterrein op het Velserduinplein gedurende fase 3 nog vanuit het zuiden bereikbaar en is alleen tijdens fase 4 uit die richting onbereikbaar.
- Herinrichting Velserduinplein
Op 24 februari hebben Schouten, Zwakman en een bewoner uit de Velserduinweg een gesprek gehad bij de gemeente. Ze hebben gesproken over de uitgangspunten. De markt wordt vlak achter de Hema gesitueerd. Aan de Hema zal gevraagd worden om niet op donderdag te bevoorraden. Op dit moment zijn er nog 49 marktkramen en 21 wagens. De totale lengte van de markt is 400 meter.
Over het deel waar de markt komt worden op willekeurige plaatsen kersenbomen geplant. De aansluiting van de markt naar de Lange Nieuwstraat gebeurt via de Velserduinweg.
Er is helaas geen geld om het gehele plein op te knappen. Hopelijk nog wel voldoende om de belijning te verfrissen.
- Verkeersstructuur IJmuiden-Noord
- Bespreking in de wijkteamvergadering
Tijdens deze vergadering kwam nog het volgende over de verkeerstructuur naar voren.
– Wel of geen fietsstroken op de K.laan als die 30 km wordt. We hebben erop gewezen dat de weg dan wel de uitstraling houdt van een 50 km weg. Een echte voorkeur hebben we niet.
– Geen weg over het Oosterduinplein, maar het parkeerterrein aan de kant van de kant van de Oosterduinweg ook open maken. De auto’s moeten dan op deze route over de parkeerplaats van de Oosterduinweg naar de Kennemerlaan rijden. Het voordeel is dat dit het verkeer zal afremmen, maar of het een veilige oplossing is, is moeilijk in te schatten en wordt betwijfeld.
– De weg aan de noordzijde van het Velserduinplein verleggen naar het midden van de parkeerplaats van het Velserduinplein. Dit past niet in de visie van de gemeente, dus ligt niet echt op tafel.
Zwakman heeft deze punten in overleg met Van Nijendaal en Weidema verwerkt in het advies. Het advies is naar dhr. Kommer Sneeuw van de gemeente gestuurd (dus niet naar B&W). - Discussie via e-mail
Via de e-mail is een discussie ontstaan met Esther Otter (lid van de bewonerscommissie van Heuvelwijk en secr. van de Huurdersrraad) over de doorsteek over het vPoptaplantsoen. Zwakman heeft er geen probleem mee als er na een genomen besluit een toelichting gevraagd wordt. Maar er moet niet de verwachting ontstaan dat het besluit van het wijkplatform heroverwogen wordt.
Een aantal aanwezigen pakken dit punt aan om kritiek te uiten. Ze vinden dat we de bewoners van het vPoptaplantsoen eerder op de hoogte hadden moeten stellen en moeten betrekken. Zwakman zegt dat hij nooit geheimzinnig gedaan heeft. Er staan twee mensen, waaronder Mevr. Otter, uit Heuvelwijk op de verzendlijst van het wijkplatform: zij krijgen de uitnodiging voor de vergadering met alle bijbehorende stukken. Mevr. Otter werpt zich op als vertegenwoordiger voor deze buurt en was dus op de hoogte.
Probleem bij deze discussie is dat wij als wijkplatform naar het algemeen belang van de bewoners van IJmuiden-Noord kijken. In dit geval is het algemeen belang in strijd met het deelbelang.
Een en nader staat omschreven op onze website: klik hier.Waar we tot nu toe over gesproken hebben is het eerste onderdeel uit de startnotitie (dit is ter verduidelijking hieronder toegevoegd.
Stap 2: overleg en discussie met belanghebbenden en betrokkenen
Datum: half februari
Doel: met betrokkenen discussiëren over de verschillende oplossingsmogelijkheden. De omschrijving van de deelopgaves in hoofdstuk 5 van deze notitie vormt het uitgangspunt. Voorzien is een discussie waarvoor in elk geval de volgende groeperingen worden uitgenodigd: Wijkplatform IJmuiden Noord en Zuid; Woningbouwvereniging; Hulpdiensten en Fietsersbond
Stap 3: uitwerking van oplossingsrichtingen
Datum: half maart.
Doel: de uitkomsten van de discussie leiden tot een oordeel over de verschillende oplossings-richtingen. Deze oplossingsrichtingen met effectbeschrijving leiden weer tot een advies. De rapportage wordt aan de deelnemers van de discussiebijeenkomst verzonden voor een laatste commentaarronde.
Hieruit komt duidelijk naar voren dat de gemeente voor de participatie alleen groeperingen uitnodigt en geen individuele bewoners. Niemand heeft dat tot nu toe opgemerkt, wij niet, maar ook de gemeenteraad niet, die de startnotitie goedgekeurd heeft. (Nagekomen: het is wel opgemerkt. Het proces is op dit punt aangepast en daardoor ook de planning.)
In het geval van het vPoptaplantsoen is het duidelijk dat de bewoners tegen de doorsteek over dit plantsoen zijn. Dit blijkt ook overduidelijk uit de discussie die is ontstaan. En dat snappen we volkomen.
Zwakman vraagt zich af welke bijdrage de individuele bewoners van het vPoptaplantsoen aan de discussie van stap 2 en 3 hadden kunnen leveren, omdat er voor hun maar één belang is en dat is dat het vPoptaplantsoen moet blijven zoals het is. Maar we hebben het ze niet gevraagd. Echter uit de e-mail discussie blijkt inmiddels overduidelijk dat het wel de waarheid is.
Een aantal leden is het niet met Zwakman eens en blijft erbij dat de bewoners wel ingeschakeld hadden moeten worden.
Zwakman wijst nog eens op de volgende zin uit ons advies, die dus bedoeld is voor de verder uitwerking van de plannen als de keuze op enig moment gemaakt is (dus na gereedkomen van stap3).
Daarom willen we dat de omwonenden een belangrijke stem krijgen bij de verdere uitwerking van de herinrichting van het Van Poptaplantsoen en dat er waar mogelijk tegemoet gekomen wordt aan de nadelen. Het zou mooi zijn als hierover consensus bereikt wordt met de betrokken bewoners.
Ook hebben we in het advies opgenomen dat de bewoners uitleg moeten krijgen over het waarom van deze herstructurering van het verkeer.
Het wijkplatform is van mening dat er aan al deze toch wel rigoureuze veranderingen een gedegen verkeerstudie ten grondslag moet liggen. Alleen dan kunnen de eventuele negatieve gevolgen voor met name de omwonenden van het Van Poptaplantsoen en Oosterduinplein goed aan de bewoners uitgelegd worden.
- Voortgang
Niets te melden.
- Wijkteamvergaderingen
- Verslag vergadering 16 februari
Het verslag is met de uitnodiging meegestuurd.
Er zijn geen vragen over. - Volgende vergadering 19 april
- Rondvraag
Los: Waarom is er geen fietspad dwars over het Moerbergplantsoen? Zwakman zegt dat er wel dwars over het plantsoen gefietst mag worden en wel ter hoogte van Stephensonstraat en vraagt hem nog eens goed te gaan kijken. Los is ook een groot voorstander van meer bomen en volkstuintjes. Zwakman wijst in dit kader nog eens op onze wens voor bomen in De Ruyterstraat.
Zwakman: Bij de aanleg van het Moerbergplantsoen hebben we ons, met ouders van de scholen, ingezet om een zebrapad te krijgen ter hoogte van de Stephensonstraat. Dit is niet gelukt, mede omdat er te weinig verkeer (4.500 auto’s) rijdt. Als de doorsteek over het vPoptaplantsoen gemaakt wordt, zal het verkeer toenemen naar 6.000. Verkeersdeskundigen adviseren een zebrapad als er meer dan 4.000 auto’s rijden. Zwakman heeft hier al aandacht bij de gemeente voor gevraagd.
- Sluiting
Zwakman sluit om 21:25 uur de vergadering.
Actielijst:
- Onze zorg aan Baerveldt uiten dat het er naar uitziet dat de toegezegde maatregelen bij een toename van de lichtercapaciteit achterwege blijven: dus geen sproei-installatie en geen walstroom.
- Los gaat kijken of er een fietspad dwars over het Moerbergplantsoen is.
- Langs het Willebrordpark parallel aan de Stationsweg is geen voetpad. Je moet door het park lopen en dat is donker. Dit punt zullen we meenemen in een volgende schouw.
- Aandacht houden voor een zebrapad op het Moerbergplantsoen.