• Home
  • Over
    • Wie
    • Wat
    • Actueel
  • Agenda
    • Vergaderrooster
    • Volgende vergadering
      • Agenda vergadering woensdag 12 april 2023
  • Slim Melden
    • Slim Melden
  • Ga naar
    • Ver. IJmuiderstraatweg
      • Nieuwsbrief mei 2016
    • Horen, Zien, Melden
    • Luchtmetingen Noordzeekan.gebied
    • Winkelverenigingen
      • Stadscentrum
      • De Kennemerlaan
      • Kennemerlaan leeft
    • Lokale Media
      • RTV Seaport
      • Velsen Vandaag
      • De Jutter
      • IJmuider Courant
    • De Spil
    • Welzijn Velsen
    • Fleur & Kleur
  • Archief
    • 2019 Notulen
      • Notulen 13 maart 2019
      • Notulen 13 februari 2019
      • Notulen 9 januari 2019
    • 2018 NOTULEN
      • Notulen 14 november 2018
      • Notulen 9 mei 2018
      • Notulen 11 april 2018
      • Notulen 14 maart 2018
      • Notulen 14 februari 2018
      • Notulen 10 januari 2018
    • 2017 NOTULEN
      • Notulen 8 november 2017
      • Notulen 8 maart 2017
      • Notulen 8 februari 2017
      • Notulen 11 januari 2017
    • 2017 ALGEMEEN
      • Inspreken verkeersstructuur 13 april
    • 2016 NOTULEN
      • Notulen 9 november 2016
      • Notulen 12 oktober 2016
      • Notulen 7 september 2016
      • Notulen 8 juni 2016
      • Notulen 11 mei 2016
      • Notulen 13 april 2016
      • Notulen 9 mrt. 2016
      • Notulen 10 feb. 2016
      • Notulen 13 jan. 2016
    • 2016 ALGEMEEN
      • Inspr.reactie verkeersstructuur
      • Verslag wijkschouw 28 oktober
    • 2015 NOTULEN
      • Notulen 18 november 2015
      • Notulen 14 oktober 2015
      • Notulen 9 september 2015
      • Notulen 24 juni 2015
      • Notulen 13 mei 2015
      • Notulen 8 april 2015
      • Notulen 11 maart 2015
      • Notulen 11 februari
      • Notulen 14 januari
    • 2014 NOTULEN
      • Notulen 12 november 2014
      • Notulen 15 oktober 2014
      • Notulen 10 september 2014
      • Notulen 11 juni 2014
      • Notulen 14 mei 2014
      • Notulen 9 april 2014
      • Notulen 12 maart 2014
      • Notulen 12 februari 2014
      • Notulen 8 januari 2014
    • 2014 ALGEMEEN
      • Zienswijze windturbines nov. 2014
      • Zienswijze windturbines juli 2014
      • Windpark Spuisluis
      • Verslag wijkschouw 2014
      • Zienswijze windturbines
      • Inspraakreactie Lange Nieuwstraat
      • Hoofdpunten Vrijwillige Inzet
      • Horeca sanctiebeleid
      • Advies herinrichting Lange Nieuwstraat
      • Reactie herinrichting Lange Nieuwstraat febr. 2014
      • Reactie Leefbaarheidsmonitor 2013
    • 2013 NOTULEN
      • Notulen spreekuur 3 december 2013
      • Notulen 13 november 2013
      • Notulen 9 oktober 2013
      • Notulen 4 september 2013
      • Notulen 19 juni 2013
      • Notulen 8 mei 2013
      • Notulen 10 april 2013
      • Notulen 13 maart 2013
      • Notulen 13 februari 2013
      • Notulen 9 januari 2013
    • 2013 Algemeen
      • Meer bomen in de straten
      • Kwaliteitsimpuls winkelcentrum IJmuiden
      • (1) Inspraakreactie winkelcentrum IJmuiden
      • (2) Inspraakreactie winkelcentrum IJmuiden
    • 2012 Algemeen
      • Jaarverslag Wijkplatform IJmuiden-Noord 2012
      • Reactie Verkeersstudie centrum IJmuiden
      • Convenant Kennemerlaan
      • Vijf plannen nieuw winkelcentrum IJmuiden
      • Inspraakreactie IJmuiderstraatweg / Julianakade
      • Verslag Velserkom 23-3-’12
      • Notitie Verkeer Lange Nieuwstraat
      • Jaarplan 2012
    • 2011
      • Nachtschouw 8 november
      • Jaarverslag 2011
    • 2010
    • 2009
      • Wensen verkeersstructuur IJmuiden-Noord
  • Gemeente
    • Velsen
    • Raad Velsen
    • Waar staat je gemeente
    • Gemeentegids
  • Contact
    • Formulier

Zienswijze windturbines nov. 2014

Aan: College van Gedeputeerde Staten van Provincie Noord-Holland,

IJmuiden, 5 november 2014

Betreft: Zienswijze Herstructurering Wind op Land Noord-Holland Plan-MER van 2 september 2014

Verantwoording
Deze zienswijze is met name gericht op de mogelijke komst van windturbines langs het Noordzeekanaal tussen de spuisluis en Van Gelder Papier in IJmuiden. Dit gebied is het uitzicht van de bewoners van de IJmuiderstraatweg (ca. 150 woningen) en de Willebrordstraat (ca. 100 woningen). Langs deze straten staan voornamelijk woningen die meer dan 80 jaar oud zijn en veelal slecht geïsoleerd.
Deze zienswijze is mede ondertekend door stichting Wijkcomité Velseroord, vereniging IJmuiderstraatweg en wijkplatform Velsen-Noord. Wijkplatform Velsen-Noord ligt geografisch anders dan IJmuiden-Noord, maar de bewoners aldaar delen dezelfde zorgen.

Achtergrond voor dit gebied
De milieubelasting voor de bewoners langs de IJmuiderstraatweg en Willebrordstraat is reeds bijzonder groot. Hier een kleine bloemlezing. De bewoners hebben te maken met allerlei milieubelastende zaken veroorzaakt door Tata Steel, Velserkom, het lichteren van kolenschepen met bestemming Amsterdam, Cemy, Elektriciteitscentrale, Papierfabriek, de scheepvaart op het Noordzeekanaal, Schiphol en last but not least de geluidshinder en uitstoot van het autoverkeer dat met 4.000 mvt/etm over de IJmuiderstraatweg rijdt en de 15.000 mvt/etm, waaronder heel veel vrachtverkeer, die over de daaraan parallel lopende Kanaaldijk rijden.
Naast geluidsoverlast is er in dit gebied ook overlast van grof stof, fijnstof (PM2,5 en PM10) en stoffen als zwaveldioxide, stikstof monoxide, stikstof dioxide, koolmonoxide en waterstof sulfide. Reeds worden de toegestane maxima van fijnstof PM 10 meerdere malen per jaar overschreden. Het aantal overschrijdingsdagen PM10 daggemiddelde (>50 µg/m3) was in 2013 reeds 15 maal. De bewoners zijn van mening dat hun bord meer dan vol is met alle milieuproblemen en dat er niets meer bij kan, dus zeker geen 6 tot 8 windturbines. Met name de woningen aan de oostkant van de IJmuiderstraatweg en de woningen aan de Willebrordstraat hebben veel geluidsoverlast van het schroot overslagbedrijf Velserkom. Om daar een idee van te geven. Bij het meetpunt Willebrordstraat mag het langtijdgemiddelde ’s nachts 36 dB(A) zijn en het max. geluidsniveau 52 dB(A)

Draagvlak bewoners
Het zal duidelijk zijn dat de bewoners van IJmuiderstraatweg en de Willebrordstraat met grote zorgen kijken naar de komst van windmolens. Dat geldt extra voor de bewoners aan de noordoostkant van IJmuiden (Willebrordstraat). De bewoners uit deze omgeving zijn van mening dat er geen geluid van windturbinesmeer bij kan. Ze worden al bovenmatig belast met geluid van de Velserkom. Daarnaast begrijpen de bewoners niet dat dit gebied, waar zoveel woningen staan, nog in de plan-MER voorkomt, terwijl er in hun ogen voldoende andere locaties zijn waar veel minder mensen wonen.
De bewoners van IJmuiden-Noord vinden het onbegrijpelijk dat het gebied ten noorden van hun wijk nog voorkomt in de plan-MER en zijn van mening dat het hieruit verwijderd moet worden.

Wat ontbreekt in het plan-MER
De bewoners van IJmuiden-Noord en met name de bewoners van de IJmuiderstraatweg en de Willebrordstraat zijn van mening dat niet alle milieueffecten goed beschouwd zijn. Hierna volgt een opsomming hiervan. We maken ons zeer ongerust over de gevolgen van de hieronder genoemde effecten en zijn van mening dat dit voldoende aanleiding is om geen windturbines langs het Noordzeekanaal in dit gebied te plaatsen. In ieder geval moet er op zijn minst onderzoek naar deze effecten gedaan worden.

  • Effect van geluid over water
    De provincie heeft aangegeven dat de afstand tussen windturbines en woningen minstens 500 m moet zijn. Indien er windturbines geplaatst worden aan de noordkant van het Noordzeekanaal tegenover IJmuiden-Noord, geldt een afwijkende situatie. In een normale situatie is er sprake van land tussen de windturbines en de woningen, wat een dempende werking heeft op de geluidsoverdracht. In IJmuiden is echter sprake van water tussen de windturbines en de woningen. Het is bekend dat geluid over water veel verder draagt dan over land. Deskundigen zeggen ons dat een windturbine op 500 m met water ertussen vergeleken moet worden met een windturbine die op 300 m staat. Dit fenomeen willen we onderzocht hebben. Wij zijn in ieder geval van mening dat de afstand groter dan 500 m moet zijn als er sprake van is dat er water tussen de windturbines en de woningen bevindt.
    Het effect van geluidsoverdracht over water moet onderzocht worden.
  • Effect van windturbines op stof
    Bij windmolens gaat het niet alleen om mogelijk geluidsoverlast. Onderzoekers van de Duitse universiteit Freiburg hebben ontdekt dat turbulentie, veroorzaakt door de wieken van windturbines, fijn stof doet opwaaien en langer in de lucht houdt. Dit zou de overlast van de hiervoor genoemde stoffen als fijnstof en dergelijke kunnen vergroten, met alle schadelijke gevolgen voor de gezondheid van mensen die dicht bij de windturbines wonen van dien.
    Het effect van windturbines op het grof- en fijnstof en de gevolgen daarvan voor omwonenden moet onderzocht worden.
  • Effect van windturbines op schoorstenen.
    Het is bekend dat schoorstenen hoog moeten zijn om ervoor te zorgen dat de uitgestoten stoffen over een groter gebied verspreid worden. Er bestaan rekenmethoden om de juiste hoogte van de schoorstenen te bepalen. De hoogte van de schoorstenen bij Tata Steel is maximaal ca. 150 m. Met een ashoogte van windmolens van120 m en een lengte van wieken van misschien wel 65 m steken ze met een totale hoogte van 185m dus ruim boven de schoorstenen uit. Ze zullen dan bij de juiste windrichting de uitstoot van de schoorstenen zeker verstoren. De oorspronkelijke hoogte berekeningen van de schoorstenen gaan dan niet meer op en de kans wordt groter dat de uitgeworpen stoffen uit de schoorstenen sneller en onvoldoende verdund op aarde terecht zullen komen.
    Het effect dat windturbines de uitstoot van schoorstenen verstoren en wat daarvan de gevolgen voor de direct omwonenden zijn moet onderzocht worden.
  • Effect op de veiligheid
    Enkele windturbines komen dicht bij gevoelige objecten te staan. We denken hierbij aan Tata steel en de spuisluizen. Maar ook de grote passagiersschepen en vrachtschepen zullen dicht langs enkele windturbines varen (schepen zullen op een kleine 250 m langs de windturbines varen). Het is gelukkig weinig gebeurd dat er een propeller is afgebroken, maar er bestaat altijd een kans. In de literatuur wordt genoemd dat een propeller wel to 300-400 m ver terecht kan komen. We maken ons dan ook ongerust over de gevolgen. Op het Tata terrein staan gashouders; de spuisluizen zijn van cruciaal belang voor de afwatering en een afbrekende wiek kan een passagiersschip, of een langs varend schip met benzine raken (Amsterdam is de grootste benzinehaven van Europa) met alle gevolgen van dien.
    De bewoners van de IJmuiderstraatweg en Willebrordstraat zijn van mening dat hun veiligheid in geding is als de windturbines tussen de spuisluis en de papierfabriek geplaatst worden.

De ontwerp-kaart
Op de ontwerp-kaart bij het plan-MER wordt ter hoogte van de sluizen van IJmuiden een suggestiestrook gegeven die aan de zuidkant net over de noordelijk sluis valt en zich van west naar oost uitstrekt van de duinen tot en met de 1e Rijksbinnenhaven. De 2e Rijksbinnenhaven valt net buiten deze suggestiestrook. In IJmuiden-Noord zijn we in gesprek met Eneco en Windpark IJmond. Zij zijn bezig met een initiatief voor dit gebied. In hun visie behoort de 2e en 3e Rijksbinnenhaven tot de voornoemde suggestiestrook. Wij zijn van mening dat de grenzen zoals in de ontwerp-kaart aangegeven hard moeten zijn en dat er geen windturbines buiten die grenzen aangebracht mogen worden. Ze komen dan namelijk in het gebied van de Velserkom. In het aan ons gepresenteerd concept voorstel door Eneco zou dat eveneens betekenen dat de afstand tot de woningen 500 m wordt. In het licht van het hiervoor beschrevene (geluidsoverlast Velserkom en geluidsoverdracht over water) is dit voor ons sowieso onacceptabel.De bewoners van de IJmuiderstraatweg en Willebrordstraat zijn het niet eens met de visie van Eneco en Windpark IJmond dat er windturbines buiten de hier omschreven suggestiestrook geplaatst kunnen worden. De grenzen van deze suggestiestrook moeten hard zijn.

Tot Slot
In deze zienswijze wijzen we nog op de door ons ingediende zienswijze op de NRD. De punten die we daarin genoemd hebben en die beantwoord zijn in de Nota van Beantwoording blijven onverminderd van kracht.

Deze zienswijze wordt onderschreven door,

Wijkplatform IJmuiden-Noord
Stichting Wijkcomité Velseroord
Vereniging IJmuiderstraatweg
Wijkplatform Velsen-Noord

CONTACT

Follow Us on TwitterFollow Us on E-mailFollow Us on Facebook

KLIK IN HET LOGO VOOR ANDERE WIJKPLATFORMS

logo Velsen Noord Velsen Zuid Velserbroek Santpoort Zuid Santpoort Noord Driehuis IJmuiden West IJmuiden Noord Zee- en Duinwijk IJmuiden Zuid

AGENDA

Wijkplatformvergadering op 14 januari om 19:30 uur in de Spil, en vervolgens elke tweede woensdag van de maand.

VOLG ONS OP TWITTER

Tweets by @wpfvelsen

WIJKPLATFORM IJMUIDEN-NOORD

Wijkplatform IJmuiden-Noord wordt voorgezeten door Johan Zwakman
johanzwakman

NIEUWSBRIEF IJMUIDEN-NOORD

Vul je e-mail adres in, als je op de hoogte gehouden wilt worden van nieuwe artikelen op deze website.

DISCLAIMER

De inhoud van deze website is met de meest mogelijke zorg samengesteld. De gemeente Velsen draagt geen verantwoording voor de gepubliceerde informatie.

COOKIES

Deze website maakt gebruik van cookies. Gegevens zullen nimmer aan derden ter beschikking worden gesteld.

CONTACT

Vragen of opmerkingen over hetgeen in uw wijk gebeurt kunt u sturen naar: Johan Zwakman

wijkplatformsvelsen.nl - IJmuiden-Noord 2025

Copyright © 2025 · Dynamik-Gen op Genesis Framework · WordPress · Log in