Actuele onderwerpen Wijkplatform IJmuiden-Noord
Bijgewerkt: in bewerking februari 2018
Het wijkplatform heeft de volgende onderwerpen actief in behandeling. Als u een opmerking kwijt wilt of vragen over een onderwerp heeft, geef dan onder de knop CONTACT ‘uw bericht’.
Verkeersstructuur IJmuiden Centrum
Wat ging vooraf
Eind 2015 nam de gemeente het startdocument (klik hier), dat geschreven was door het verkeerstechnisch bureau XTNT, in behandeling. Doel van dit document is het verbeteren van de verkeersstructuur in IJmuiden. De volgende knelpunten zijn geïnventariseerd.
- De Lange Nieuwstraat is te druk.
- De IJmuiderstraatweg is vanaf het Moerbergplantsoen slecht bereikbaar.
- De parkeerterreinen in het centrum zijn slecht bereikbaar o.a. door de blokkades (knips) op het Oosterduinplein en Evertsenstraat.
- De verhoogde fietspaden op de Kennemerlaan geven veel overlast voor de fietsers.
- Op de KPN-locatie komt een supermarkt (Vomar) die veel verkeer aan gaat trekken.
- De verwachting is dat het kruispunt Marktplein/Lange Nieuwstraat/Merwedestraat overbelast gaat worden.
Er wordt gedacht aan de volgende oplossingen.
- Doortrekken van het Moerbergplantsoen via het Van Poptaplantsoen naar de IJmuiderstraatweg zodat een kleine ringweg om het centrum ontstaat.
- Opheffen van de knips op het Oosterduinplein en Evertsenstraat.
- Herinrichten van de Kennemerlaan als 30 km gebied (geen apart fietspad meer nodig).
- Het maken van tweerichtingsverkeer op het zuidelijke deel van de Spaarne- en Merwedestraat.
Het wijkplatform heeft in reactie daarop op 2 maart een adviesnotitie (klik hier) bij de gemeente ingediend.
Op verzoek van de gemeenteraad hebben de bewoners van IJmuiden op 14 juni 2016 meegedacht over toekomstige verkeersstructuur. De gemeente heeft vervolgens het startdocument aangepast. De belangrijkste wijziging is dat de knip in de Evertsenstraat gehandhaafd blijft.
Lees hier in onze laatste inspraakreactie dat we tegen het doortrekken van het Moerbergplantsoen over het Van Poptaplantsoen zijn.
Besluit gemeente
In juni 2017 heeft de raad met een kleine meerderheid de Verkeersstructuur IJmuiden Centrum aangenomen inclusief de doorsteek over het Van Poptaplantsoen.
Hoe verder
De gemeente heeft de bewoners van het Van Poptaplantsoen en andere belanghebbenden uitnodigen om mee te denken over de herinrichting van het Van Poptaplantsoen en het Kennemerplein. Het wijkplatform zal de bewoners met raad en daad ter zijde te staan. De eerste bijeenkomst vond plaats op 23 januari 2018 waarbij het Programma van Eisen is besproken. De volgende bijeenkomsten zijn op 27-3 en 8-5
Windpark Spuisluis
De provincie heeft in december 2014 tien locaties in Noord-Holland aangewezen waar windturbines geplaatst mogen worden. Eén van die locaties is langs het Noordzeekanaal tussen de spuisluis en de pont. Er wordt gedacht aan maximaal 8 windturbines met een ashoogte van maximaal 120 m en incl. wieken een totale hoogte van 180 m. Op 10 september 2014 heeft Eneco en Windpark IJmuiden hier in het wijkplatform een presentatie over gehouden. Voor het verslag lees hier.
We zijn op zich niet tegen windturbines , maar voor deze locatie hebben we grote zorgen over geluidsoverlast. Als voorbeeld: er zijn duidelijke milieuregels door de overheid opgesteld, om overlast te voorkomen, maar die stellen ons absoluut niet gerust. Het komt erop neer dat volgens die regel 8% van de bewoners die op 500 m afstand wonen (is ongeveer de afstand van de woningen van de IJmuiderstraatweg tot overkant kanaal) ernstige overlast mogen ondervinden. In deze straat staan ca. 150 woningen. Dit betekent dat bewoners van 12 woningen ernstige overlast mogen ondervinden. Dat zijn er volgens ons 12 te veel.
Een ander probleem waar we ons ongerust over maken is dat windturbines in het zog aanwezig (fijn-)stof in werveling kunnen brengen en de uitstoot van schoorstenen beïnvloeden. Lees hier. We hebben in overleg met Eneco een werkgroep opgericht die moet uitzoeken of geluidsoverlast en de invloed van windturbines op stof en schoorstenen een probleem is.
De provincie heeft inmiddels de minimale afstand tussen windturbines en woningen naar 600 m bijgesteld. Dit ging ten koste van 1 windturbine. Een tweede windturbine is afgevallen omdat die te dicht bij de spuisluis zou komen. Er zijn dus nog 6 windturbines over. Daarmee wordt net voldaan aan de eis van de provincie van minimaal 6 op een rij. Eneco heeft op 13 mei 2016 de aanvraag ingediend bij de provincie.
Onder de knop HOME vindt u meerdere berichten over dit onderwerp.
Op 29 januari 2018 heeft de commissie R&W (Ruimte & Wonen) van de provincie de verklaring van geen bedenkingen (vvgb) windpark Spuisluis aangenomen. Hieruit vloeit een voordracht voort die behandeld wordt in de vergadering van Provinciale Staten van 12 februari 2018.
Herinrichting Lange Nieuwstraat
In verband met de komst van het HOV heeft de gemeente in 2012 het onderzoeksbureau XTNT ingeschakeld om te onderzoeken welke maatregelen genomen moeten worden om de Lange Nieuwstraat verkeersluw te maken en daarmee de doorstroming voor het openbaar vervoer te verbeteren. Op 19 juni 2012 heeft de gemeente daartoe een aantal vertegenwoordigers van belanghebbende organisaties waaronder de wijkplatforms uitgenodigd om de uitgangspunten vast te stellen. Ter voorbereiding van deze bijeenkomst heeft het wijkplatform een notitie opgesteld en tijdens de bijeenkomst ingediend. Na een tussenstap, waarin vier varianten bedacht zijn, is begin 2014 een meer definitief plan voorgelegd. We zijn hiervan in een vroeg stadium op de hoogte gesteld en hebben het plan op een aantal belangrijke punten weten bij te stellen. Als u hier klikt, vind u deze plannen en en onze reactie hierop. Tegen onze wens in zet de gemeente het plan om de Velserduinweg ten noorden van de Lange Nieuwstraat af te sluiten door en wordt de Engelmundusstraat aangesloten op de Lange Nieuwstraat.
Op een vraag heeft de gemeente gereageerd dat er in november 2017 circa 1.500 motorvoertuigen per werkdag minder geteld op de Lange Nieuwstraat dan in november 2014. Dit als gevolg van de verkeerslichten op het Plein 1945. In november 2017 circa 1.000 motorvoertuigen per werkdag meer geteld dan in november 2015 (toen de gehele IJmuiderstraatweg al was heringericht). Dit zou best nog meer kunnen worden als de doorsteek vanaf het Moerbergplantsoen over het Van Poptaplantsoen gerealiseerd is. Onduidelijk is wat het effect zal zijn als er straks een verbinding komt tussen de Kennemerlaan en de Oosterduinweg. Dit zou weer een aanzuigende werking kunnen hebben op het verkeer dat nu over de IJmuiderstraatweg rijdt.
In het najaar van 2016 hebben we een schouw gehouden waarin, naast de Lange Nieuwstraat, ook de IJmuiderstraatweg meegenomen is (lees ook hieronder).
Herinrichting IJmuiderstraatweg / Julianakade
Het was de wens van het wijkplatform dat deze wegen 50 km/uur zouden blijven. Een enquête onder bewoners steunde ons daarin, wat er mede toe bijgedragen heeft dat deze wens vervuld is .
De werkzaamheden zijn in mei 2015 afgerond. Met de gemeente is een afsluitende schouw uitgevoerd waarin we de knelpunten (lees hier voor meer informatie) naar voren gebracht zijn. Er is afgesproken dat de knelpunt in het voorjaar van 2016 opgelost zullen worden. Het wijkplatform heeft na de zomer van 2016 opnieuw een schouw gehouden. Voor de resultaten van deze straat, maar ook voor de Lange Nieuwstraat, klik hier.
Willebrordpark en viaduct
Gelijk met de IJmuiderstraatweg is het Willebrordpark heringericht (lees hier). Tijdens de schouw van de IJmuiderstraatweg is hier ook gekeken of er wat verbeterd kan worden. De gemeente heeft nog toegezegd dat het viaduct ook een opknapbeurt gaat krijgen. In de projectbeschrijving van de gemeente staat: “De entree van IJmuiden is weinig uitnodigend en kent geen allure. Een shabby viaduct, beklad met graffiti en behangen met spandoeken kenmerkt de fysieke entree. Op de spoordijk ligt nog de spoorrails, functieloos en met veel onkruid. De kosten voor het proces van het genereren van ideeën voor het viaduct en het participatietraject worden geraamd op € 25.000. Onderzoek naar cofinanciering wordt meegenomen in het project.”
De uitvoering heeft enige vertraging opgelopen. In maart 2015 kwam het volgende bericht: Door de grote hoeveelheid werk bij de gemeente is het (nog) niet gelukt hier aandacht aan te besteden. Er kan nog niet gezegd worden wanneer dit wel het geval is.
Verbetering staat nog steeds op de wensenlijst van de gemeente.
Averijhaven en Nieuwe zeesluis
De planvorming voor de Averijhaven is al sinds 2015 rond. Er zou toen ook begonnen worden met de ontmanteling van het slibdepot waar de Averijhaven moet komen en met de dijk ervoor. Meer informatie over de Averijhaven vindt u hier en over de nieuwe zeesluis hier. Als u een vraag heeft, maak dan gebruik van de knop CONTACT.
In de vergunningsaanvraag is sprake van het opvoeren van het overslaan van kolen op de lichterplaats van 2 mln ton naar 4,5 mln ton. We zijn hier bijzonder teleurgesteld over. Dit betekent volgens ons een extra milieubelasting voor onze omgeving. Het argument van de Raad van State is dat er buiten de sluizen geen milieubeperkingen zijn. Met andere woorden: je mag daar je gang gaan.
Begin 2015 heeft Rijkswaterstaat in overleg met de gemeente Velsen de volgende afspraken gemaakt:
- De reeds ingediende MER (Milieu Effect Rapportage) zal worden geactualiseerd aan de hand van de recent verstrekte vergunning aan het Havenbedrijf.
- Op basis van een geactualiseerd MER zal een ontwerp bestemmingsplan in procedure worden gebracht.
- Daarnaast zal RWS op basis van het vigerende bestemmingsplan de werkzaamheden gaan voorbereiden om te komen tot de ontmanteling van het baggerdepot Averijhaven.
Averijhaven inrichten voor assemblage van windturbines (2015)
De Regio (AYOP, Havenbedrijf Amsterdam, Zeehavens IJmuiden en Tata Steel) hebben een plan om de Averijhaven in te zetten voor assemblage van windmolens op de Noordzee. Daartoe hebben zij RWS gevraagd het bestaande plan te wijzigen. RWS is een uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van I en M en kan zo maar niet de plannen wijzigen. Op dit moment lopen er allerlei acties richting lokale, regionale en landelijke politiek om de Averijhaven in te zetten voor wind offshore.
De plannen houden in dat de Averijhaven gedeeltelijk moet worden gedempt en met toevoeging van de Werkhaven ontstaat voldoende terrein om windmolens te assembleren. In het verlengde van de Hoogovenbuitenkade zal dan de een derde ligplaats worden gecreëerd voor de lichtervoorziening. Op basis van nautisch onderzoek is deze oplossing veilig. Zolang RWS geen andere opdracht krijgt gaan ze verder met de Averijhaven als insteekhaven. Ik ben gaarne bereid een nadere toelichting te geven.
Nieuwbouw Lange Nieuwstraat
De sloop van de oude flats tussen het Marktplein en de Vechtstraat is zonder problemen verlopen en dec. 2011 afgerond. Ter vervanging was het plan De Golfbreker inclusief perkeergarage door het Woningbedrijf Velsen (WBV) opgesteld. De nieuwbouw zou in de loop van 2012 beginnen, maar in juli 2012 werd medegedeeld dat deze met minstens een jaar werd uitgesteld.
In juli 2013 heeft WBV medegedeeld dat ze geheel afzagen van de oorspronkelijke plannen. Er was inmiddels een goedkoper alternatief uitgewerkt zonder parkeergarage.
De nieuwe plannen stuiten op grote weerstand bij de bewoners van de Geleenstraat. Hun bezwaar betreft de hoogte en het parkeren. De plannen voldoen echter op beide onderdelen aan het bestemmingsplan. Wat betreft de hoogte is hier wel wat op af te dingen. Het bestemmingsplan is de inspraak ingegaan met schetsen van het oorspronkelijke plan De Golfbreker. In dat plan waren de appartementen in het midden lager dan in het huidige plan.
Het wijkplatform heeft de bewoners van de Geleenstraat van informatie voorzien om hun bezwaren te kunnen onderbouwen.
Het Woningbedrijf is eind 2017 begonnen met de realisatie, dit ondanks het feit dat er nog een procedure bij de rechter loopt voor de drie westelijke appartementengebouwen. Voor het appartementengebouw op de hoek met het Marktplein zijn de bezwaren ingetrokken door de bewoners van de Geleenstraat.
Het milieu in onze omgeving
Naast de windturbines, averijhaven en zeesluis geven we het milieu in onze directe omgeving veel aandacht. In juni 2016 heeft de Omgevingsdienst (OD-) IJmond tijdens een presentatie aandacht besteed aan de vergunningverlening door OD IJmond, de luchtkwaliteit en de gezondheid van de bewoners van de IJmond.
Lees ook het artikel op deze website: Handhaving uitstoot zeeschepen en Nieuwe aanslag op ons milieu?
Bestemmingsplan IJmuiden-Oost
De gemeente heeft een startdocument opgesteld met als doel het bestemmingsplan IJmuiden-Oost (IJmuiden-Noord en IJmuiden-Zuid bij elkaar) aan te passen. Het gaat in grote lijnen om het invullen van de open plekken en het vervangen van de school de Vliegende Hollander aan de Lagerstraat voor woningen.
Het wijkplatform heeft een inspraakreactie op voorlopig bestemmingsplan ingestuurd. Ons grootste bezwaar betreft de hoogte van de uitbreiding van AH. Deze is niet conform een eerder opgesteld Ruimtelijk Functioneel Kader. Onze actie heeft er toe geleid dat dit onderdeel uit het bestemmingsplan gehaald is. Het zal te zijner tijd als postzegelbestemmingsplan ingediend worden.
De gemeente heeft op de locatie Vliegende Hollander aan de Lagerstraat stappen gezet voor het project ‘Pionieren in IJmuiden, bouw je eigen droomhuis’.
Overlast Kennemerlaan en wens voor verlengen openingstijden terrassen
Rond 2000 heeft het wijkplatform de overlast in de Kennemerlaan nadrukkelijk bij de gemeente onder de aandacht gebracht. Toen we daar ook burgemeester Franc Weerwind over benaderden werd er actie ondernomen en zijn er een aantal acties in gang gezet. In 2012 is er een convenant tussen de gemeente en de horecaondernemers opgesteld dat op 21 december 2012 ondertekend is door de burgemeester, de horeca, Politie en Johan Zwakman als voorzitter van het wijkplatform namens de bewoners. Er is verder een Maatregelenmatrix opgesteld. Het is de bedoeling dat alle maatregelen eind 2014 afgehandeld zijn. Het convenant heeft effect gehad, maar helaas doen zich af en toe nog incidenten voor.
Het convenant is inmiddels verlopen. In 2017 heeft de gemeente hiervoor in de plaats een regulier overleg met de horecaondernemers gestart. Bij het eerste overleg kwam de vraag naar voren of openingstijden van de terrassen gedurende de zomermaanden verlengd mogen worden. Het wijkplatform is gevraagd een enquête onder de bewoners te organiseren. De uitslag zal in het voorjaar van 2018 bekend worden gemaakt.
Minder actueel maar heeft nog wel onze aandacht
Het nieuwe Winkelcentrum
De gemeente is al vanaf 2000 bezig met plannen voor het winkelcentrum van IJmuiden. Vele plannen zijn gemaakt en weer naar de prullenmand verwezen. Samen met de winkeliersvereniging wilden we graag tweezijdig winkelen realiseren. Het idee was nu om de kiosken te vervangen door twee winkelgalerijen van elk 100 m lang en 10 m diep, met daartussen een horecaplein ter hoogte van de Dinkelstraat. In oktober 2013 werd duidelijk dat ook dit plan om financiële reden niet haalbaar is. De gemeente kwam met weer een plan wat op 28 november 2013 door de raadgoed is gekeurd. Met de winkels gaat niets gebeuren. Wel heeft een architect ideeën uitgewerkt om de luifels en kiosken te verbeteren. En de openbare ruimte voor de winkels wordt ingrijpend aangepast. Tekeningen van de plannen zijn aangebracht op de etalageruiten van voorheen Vögele, zodat iedereen er kennis van kan nemen. In overeenstemming met de Luifelstichting zijn de luifels (de halfronde doorzichtige kappen) inmiddels verwijderd en de gemeente heeft de luifels van het oude Vendex complex overeenkomstige het plan van de architect aangepast. De gemeente zou graag zien dat ook de luifels van de winkels tussen de Velserduinweg en het Marktplein overeenkomstig aangepast worden. De winkeliers moeten dat dan echter wel zelf betalen.
Geluidoverlast Velserkom
Al vanaf het start van de Velserkom ervaren de bewoners van Willebrordstraat en IJmuiderstraatweg overlast. Op 23 maart 2012 hebben we met een paar mensen gesproken met de leidinggevende van de Velserkom. Van dat gesprek hebben we een verslag gemaakt. Een delegatie van het wijkplatform heeft op 13 november 2012 de Velserkom bezocht. We hebben in goede en open sfeer met elkaar gesproken. Er is de leiding van Velserkom veel aan gelegen om de problemen op te lossen. In juli 2013 is ons medegedeeld dat de Theo Pouw Groep de bedrijfsvoering overgenomen heeft. Lees hier. De milieu verbeterende maatregelen zijn inmiddels uitgevoerd, maar we zijn er nog niet. Het verladen van schroot blijft een punt van aandacht, zowel bij het dienstgebouw van de Velserkom als op het schiereilandten westen hiervan. In 2014 heeft Tata Steel, inmiddels 100% eigenaar van de Velserkom, een nieuwe milieuvergunning aangevraagd die eind 2014 definitief is geworden. Tot onze verrassing is daarin een lager geluidsnormering opgenomen. Klik hier voor een verslag met de Omgevingsdienst Noordzeekanaal.
Op 24 juni 2015 is een delegatie van het wijkplatform uitgenodigd door Tata Steel voor een bezoek. Een onderdeel van het programma was een bezoek aan de Velserkom. We hebben opnieuw de problematiek onder de aandacht gebracht. Op ons verzoek is gedurende een aantal maanden een geluidsmeter bij een bewoner van de Willebrordstraat geplaatst. In al die tijd is er slecht één normoverschrijding gemeten.
In december 2016 werden we verrast met het bericht dat er mogelijk een opslag van schroot op de oude locatie van de Mekog langs de staalhaven gaat komen. Daar gaat dan ook overslag plaats vinden. Grote schepen kunnen daar echter niet komen.
Moerbergplantsoen (park)
De oude skatebaan is in overleg met de gebruikers van de overdekte skatebaan bij de sporthal Zeewijk vernieuwd. Na aandringen van ons is deze voorzien van professionele graffiti.
De nieuwbouw langs de Grahamweg is eind 2013 opgeleverd. Het park is klaar en is woensdag 23 april 2014 opgeleverd.
We hebben de gemeente gevraagd een fietsverbinding te maken tussen de Grahamstraat en het Moerbergplantsoen. Deze wens is uiteindelijk gehonoreerd. Dwars door het park zijn drie paden aangelegd die door fietsers gebruikt worden, al is het niet geheel duidelijk is of er ook daadwerkelijk gefietst mag worden. Een andere wens was dat de drempels in de toegangsbastions verwijderd zouden worden. Ook dit is gehonoreerd. Lees hierover in het verslag van de wijkschouw.
Een wens om een zebrapad aan te leggen ter hoogte van de Stephensonstraat in verband met de aanwezigheid van de basisschool Het Kompas. Dit is niet gehonoreerd, omdat er te weinig verkeer over het Moerbergplantsoen rijdt. Als het Moerbergplantsoen doorgetrokken gaat worden over het Van Poptaplantsoen zal het verkeer toenemen en gaan we opnieuw pleiten voor een zebrapad.
Hangjongeren
Voor de zomer van 2011 heeft een ambulante jongerenwerker contacten gelegd met de groep hangjongeren op het Plein 1945 en aan het eind van dat jaar is er een streetcornerwerker ingeschakeld. De gemeente heeft een JOP (Jongeren Ontmoetingsplaats) ingericht naast het Beursgebouw op de terrein waar vroeger AH gestaan heeft. Helaas wordt het niet door de jongeren gebruikt. Het wijkplatform heeft gevraagd om gratis wifi ter plaatse aan te bieden; dat zou een trekpleister voor de jeugd kunnen zijn. In Velsen-Noord is wel een JOP met gratis wifi. Onze wens is niet gehonoreerd.
Er is daarnaast overlast achter de Vomar. Ook hier wordt aandacht aan besteed.
Leefbaarheidsmonitor wijk IJmuiden-Noord
Bij de beoordeling van de gegevens komt naar voren dat vooral de leefbaarheid voor IJmuiden-Noord slecht uitpakt ten opzicht van Velsen gemiddeld. In 2015 is er weer een nieuwe leefbaarheidsmonitor gehouden. IJmuiden-Noord scoort nog steeds slecht ten opzichte van Velsen gemiddeld. Al jaren vragen we hier aandacht voor. Het ziet er naar uit dat hier vanaf 2016 actie ondernomen gaat worden.
Gladheidsbestrijding tijdens de winter
We hebben met de gemeente geconstateerd dat de gladheidbestrijding in de winter 2010 – 2011 veel te wensen overliet: met name de fietspaden waren slecht schoongemaakt. Dit is opgepakt en de jaren daarop is het veel beter gegaan. In de winter van 2012 – 2013 waren praktisch alle fietspaden schoongemaakt, behalve de Kennemerlaan. Die zijn echter ook lastig schoon te maken. Je kunt de sneeuw namelijk nergens naar toe schuiven. Dit punt houdt onze aandacht.
Parkeerbeleid
We hebben een tekst per e-mail ingediend bij de griffie ten behoeve van de discussie in de Carrousel op 10 februari 2011 over het parkeerbeleid. We hebben gezegd dat we het belangrijk vinden dat de norm van 1,5 parkeerplaatsen op eigen terrein per nieuw te bouwen woning gehandhaafd blijft. Met name als de nieuwbouw in een omgeving komt waar op dat moment al een gebrek aan parkeerplaatsen.
Wat hebben we onder meer bereikt
Hierboven kunt u lezen wat we al bereikt hebben bij de nog lopende onderwerpen. Hieronder is een kleine selectie van afgeronde onderwerpen opgenomen.
Parkeren in de middenberm van de Wijk aan Zeeërweg
Het was vanaf de herinrichting van de Wijk aan Zeeërweg tot juni 2012 niet mogelijk om te parkeren in de middenberm ter hoogte van de Watertoren. Dit werd bereikt met paaltjes in de middenberm. Er was veel onbegrip voor deze maatregel, maar het is gebeurd op uitdrukkelijke wens van de omwonenden. Ze waren van mening dat er voldoende parkeerplaatsen aanwezig waren en dat parkeren in de middenberm niet nodig was. Het wijkplatform was het met hen eens, maar ons standpunt is wel steeds geweest dat de paaltjes weggehaald konden worden als er daadwerkelijk een parkeerprobleem zou gaan ontstaan. De gemeente was van mening dat dit in juni 2012 het geval was en heeft de paaltjes weggehaald. De in gebruik name van de watertoren en de nieuwbouw op de locatie van het Motorhuis en Hoogeberg waren hier debet aan.
Nieuwbouw Hoogeberg / Trompstraat
Op de plaats van het vroegere zwembad is door het Woningbedrijf Velsen een gebouw gerealiseerd bestaande uit 31 huurappartementen voor 45+ met voorrang voor 55+ . Aan de westkant is een cluster van zorgwoningen, bestemd voor mensen met een zorgbehoefte.
Het wijkplatform heeft tezamen met enkele omwonenden veel aandacht besteed aan de nieuwbouwplannen en gereageerd op de plannen voor de inrichting van de naastliggende speelplaats. In juni 2012 is het Woningbedrijf Velsen begonnen met de nieuwbouw. Het hoogste punt werd in november 2012 bereikt. Het gebouw is in de zomer van 2013 opgeleverd.
Nieuwbouw Motorhuis Wijk aan Zeeërweg (De Verzetsheld en De Melkfabriek)
Op de plaats, waar vroeger het Motorhuis, een autogarage gestaan heeft, is door AWV Eigen Haard (nu Velison Wonen) een appartementencomplex gebouwd. Dit gebouw heeft de naam De Verzetsheld gekregen. Op de plaats van de vroegere showroom, aan de andere kant van de Wijk aan Zeeërweg, is eveneens een appartementencomplex gebouwd. Daarvoor stond op deze plaats een melkfabriek. Uit historisch perspectief wordt dit appartementencomplex De Melkfabriek genoemd. In De Melkfabriek zijn 14 zorgappartementen die verhuurd zijn aan zorginstelling De Waerden. In de Verzetsheld zijn 24 huur appartementen (geschikt) voor senioren gerealiseerd. Onder dat gebouw is een parkeergarage.
Het wijkplatform heeft veel aandacht besteed aan de nieuwbouwplannen voor het Motorhuis. Daarbij hebben we ook de omwonenden betrokken door een commissie op te richten. Onze zorg was dat er hoger gebouwd zou worden dan in onze ogen wenselijk was. De huidige plannen kunnen onze volledige goedkeuring wegdragen. In juli 2012 is begonnen met de bouw. De sleutel van De Melkfabriek is 3 september 2013 overhandigd aan De Waerden. De eerste sleutels van de Verzetsheld zijn in november 2013 overhandigd. Op 12 december 2013 mocht Johan Zwakman het gebouw officieel openen.