• Home
  • Over
    • Wie
    • Wat
    • Actueel
  • Agenda
    • Vergaderrooster
    • Volgende vergadering
      • Agenda vergadering woensdag 12 april 2023
  • Slim Melden
    • Slim Melden
  • Ga naar
    • Ver. IJmuiderstraatweg
      • Nieuwsbrief mei 2016
    • Horen, Zien, Melden
    • Luchtmetingen Noordzeekan.gebied
    • Winkelverenigingen
      • Stadscentrum
      • De Kennemerlaan
      • Kennemerlaan leeft
    • Lokale Media
      • RTV Seaport
      • Velsen Vandaag
      • De Jutter
      • IJmuider Courant
    • De Spil
    • Welzijn Velsen
    • Fleur & Kleur
  • Archief
    • 2019 Notulen
      • Notulen 13 maart 2019
      • Notulen 13 februari 2019
      • Notulen 9 januari 2019
    • 2018 NOTULEN
      • Notulen 14 november 2018
      • Notulen 9 mei 2018
      • Notulen 11 april 2018
      • Notulen 14 maart 2018
      • Notulen 14 februari 2018
      • Notulen 10 januari 2018
    • 2017 NOTULEN
      • Notulen 8 november 2017
      • Notulen 8 maart 2017
      • Notulen 8 februari 2017
      • Notulen 11 januari 2017
    • 2017 ALGEMEEN
      • Inspreken verkeersstructuur 13 april
    • 2016 NOTULEN
      • Notulen 9 november 2016
      • Notulen 12 oktober 2016
      • Notulen 7 september 2016
      • Notulen 8 juni 2016
      • Notulen 11 mei 2016
      • Notulen 13 april 2016
      • Notulen 9 mrt. 2016
      • Notulen 10 feb. 2016
      • Notulen 13 jan. 2016
    • 2016 ALGEMEEN
      • Inspr.reactie verkeersstructuur
      • Verslag wijkschouw 28 oktober
    • 2015 NOTULEN
      • Notulen 18 november 2015
      • Notulen 14 oktober 2015
      • Notulen 9 september 2015
      • Notulen 24 juni 2015
      • Notulen 13 mei 2015
      • Notulen 8 april 2015
      • Notulen 11 maart 2015
      • Notulen 11 februari
      • Notulen 14 januari
    • 2014 NOTULEN
      • Notulen 12 november 2014
      • Notulen 15 oktober 2014
      • Notulen 10 september 2014
      • Notulen 11 juni 2014
      • Notulen 14 mei 2014
      • Notulen 9 april 2014
      • Notulen 12 maart 2014
      • Notulen 12 februari 2014
      • Notulen 8 januari 2014
    • 2014 ALGEMEEN
      • Zienswijze windturbines nov. 2014
      • Zienswijze windturbines juli 2014
      • Windpark Spuisluis
      • Verslag wijkschouw 2014
      • Zienswijze windturbines
      • Inspraakreactie Lange Nieuwstraat
      • Hoofdpunten Vrijwillige Inzet
      • Horeca sanctiebeleid
      • Advies herinrichting Lange Nieuwstraat
      • Reactie herinrichting Lange Nieuwstraat febr. 2014
      • Reactie Leefbaarheidsmonitor 2013
    • 2013 NOTULEN
      • Notulen spreekuur 3 december 2013
      • Notulen 13 november 2013
      • Notulen 9 oktober 2013
      • Notulen 4 september 2013
      • Notulen 19 juni 2013
      • Notulen 8 mei 2013
      • Notulen 10 april 2013
      • Notulen 13 maart 2013
      • Notulen 13 februari 2013
      • Notulen 9 januari 2013
    • 2013 Algemeen
      • Meer bomen in de straten
      • Kwaliteitsimpuls winkelcentrum IJmuiden
      • (1) Inspraakreactie winkelcentrum IJmuiden
      • (2) Inspraakreactie winkelcentrum IJmuiden
    • 2012 Algemeen
      • Jaarverslag Wijkplatform IJmuiden-Noord 2012
      • Reactie Verkeersstudie centrum IJmuiden
      • Convenant Kennemerlaan
      • Vijf plannen nieuw winkelcentrum IJmuiden
      • Inspraakreactie IJmuiderstraatweg / Julianakade
      • Verslag Velserkom 23-3-’12
      • Notitie Verkeer Lange Nieuwstraat
      • Jaarplan 2012
    • 2011
      • Nachtschouw 8 november
      • Jaarverslag 2011
    • 2010
    • 2009
      • Wensen verkeersstructuur IJmuiden-Noord
  • Gemeente
    • Velsen
    • Raad Velsen
    • Waar staat je gemeente
    • Gemeentegids
  • Contact
    • Formulier

Aanpassing verkeersstructuur IJmuiden

22 april 2017 door Johan Zwakman Reageer

In maart 2017 verscheen na enige vertraging de inspraakrapportage ‘verkeerstructuur centrum IJmuiden’ (lees hier). Hierin is de gemeente ingegaan op de vele inspraakreacties en vindt u de uiteindelijk keuze van het College voor de aanpassing van de verkeersstructuur. De ingrijpendste aanpassingen zijn: het realiseren van een centrumring en opheffen van de knip op het Oosterduinplein. Het is nu aan de raad om te beoordelen of er een goede keuze gemaakt is. De eerste sessie met de raadsleden hierover was 12 april. Er volgt er nog een op 18 mei.

Met de aanpassing van de verkeersstructuur wil de gemeente bereiken dat de hoeveelheid verkeer op de Lange Nieuwstraat afneemt tot acceptabele proporties. Het gaat daarbij niet alleen om minder verkeersherrie, maar ook om het kruispunt Marktplein en Merwedestraat met de Lange Nieuwstraat te ontlasten. De centrumring vervult daarin volgens de gemeente een belangrijke rol. Deze moet er voor zorgen dat meer verkeer om IJmuiden heen gaat rijden. Deze ring bestaat al voor een groot deel, maar de ontbrekende schakel is een rechtstreekse verbinding tussen het Kennemerplein en de Julianakade/IJmuiderstraatweg over het Van Poptaplantsoen. De Gemeente ziet de Homburgstraat, die het Van Poptaplantsoen met de Julianakade en de Wijk aan Zeeërweg/IJmuiderstraatweg reeds verbindt, voor het gemak maar over het hoofd.
In onze inspraakreactie (lees hier) hebben we met name bezwaar aangetekend tegen het realiseren van de centrumring. De belangrijkste reden is dat het milieutechnisch zwaarst belaste deel van IJmuiden, de IJmuiderstraatweg, nog zwaarder belast gaat worden, omdat er meer verkeer komt te rijden. Zwakman heeft tijdens de sessie bij de gemeenteraad op 12 april ingesproken (lees hier). Hij ging voornamelijk in op de milieugevolgen voor deze straat en de gemeente een spiegel voorgehouden. In verschillende nota’s van de gemeente lezen we mooie woorden over “het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving in Velsen” en over “extra aandacht aan het milieuaspect geluid in IJmuiden-Noord”, maar kennelijk is dit niet van toepassing op de IJmuiderstraatweg.

Protest centrumring

Volgens ons zal de centrumring overigens weinig bijdragen aan de doelstelling van de gemeente. Wij denken dat het opheffen van de knip op het Oosterduinplein het meeste effect heeft. Daarom zijn we blij met de uitgesproken steun van enkele politieke partijen tijdens de sessie op 12 april om eerst het project Oosterduinplein te realiseren en af te wachten wat het effect daarvan is, alvorens te beginnen aan de centrumring. Onze verwachting is dat dan aangetoond is dat de doelstelling van de gemeente reeds gehaald is en dat de aanleg van de centrumring daarmee achterwege kan blijven. We hopen dat de gemeente dit voorstel over wil nemen.

Geluidsbelasting IJmuiderstraatweg 3 dB hoger dan Lange Nieuwstraat
Een belangrijk deel van de discussie draait om geluid. De gemeente doet voorkomen dat de geluidsbelasting op de Lange Nieuwstraat te hoog is en naar beneden moet. Maar mag dit ten koste gaan van de IJmuiderstraatweg? De vraag is dan in welke straat de meeste geluidsbelasting is.
In het “Aktieplan Geluid”, opgesteld door Milieudienst IJmond (de huidige Omgevingsdienst IJmond) op 30 augustus 2013 vinden we de volgende alinea.
Knelpunten Lden (=Geluid dag en nacht)> 68 dB. In de geluidsbelastingklasse Lden > 68 dB is een aantal locaties te noemen met veel aanliggende woningen, zoals langs de Kennemerlaan, Lange Nieuwstraat en De Noostraat. Bij herstructurering en reconstructies zal door toepassing stil asfalt een reductie van circa 3 dB te behalen zijn. Uit de geluidsbelastingkaart komt naar voren dat een flink aantal woningen gelegen langs de IJmuiderstraatweg (cumulatief met Kanaaldijk) en de Julianakade (cumulatief met De Geul) een geluidsbelasting ondervinden van Lden 70 dB en hoger. Voor de IJmuiderstraatweg loopt een herinrichtingproject.
Na de herinrichtingen is de geluidsbelasting in de Lange Nieuwstraat dus 68 – 3= 65 dB en de IJmuiderstraatweg 70 – 2 = 68 dB. De simpele conclusie is dus dat de geluidsbelasting op de IJmuiderstraatweg 3 dB hoger is. Een 3 dB hogere geluidsbelasting betekent 2 x zoveel herrie, want met elke 3 dB verdubbelt de geluidsbelasting.
Het mooie van deze hierboven aangehaalde alinea is dat beide gebieden daarin genoemd worden. Er kan dus niet gezegd worden dat we “appels met peren” vergelijken.
Overigens vragen we ons af of het de gemeente er inderdaad zoveel aan gelegen is om de geluidsbelasting op de Lange Nieuwstraat naar beneden te brengen. Op de verschillende pleinen (Arcadeplein, Velserduinplein en Plein 1945) is streetprint aangebracht. Dit verhoogt de geluidsbelasting weer met enkele dB’s.

Deel dit artikel...Share on email
Email
Share on twitter
Twitter
Share on facebook
Facebook
0

Lees ook onderstaande berichten:

  • Discussiepunten Verkeersstructuur IJmuiden Centrum
  • Inspraakreactie verkeersstructuur centrum IJmuiden

Categorie: verkeer

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CONTACT

Follow Us on TwitterFollow Us on E-mailFollow Us on Facebook

KLIK IN HET LOGO VOOR ANDERE WIJKPLATFORMS

logo Velsen Noord Velsen Zuid Velserbroek Santpoort Zuid Santpoort Noord Driehuis IJmuiden West IJmuiden Noord Zee- en Duinwijk IJmuiden Zuid

AGENDA

Wijkplatformvergadering op 14 januari om 19:30 uur in de Spil, en vervolgens elke tweede woensdag van de maand.

VOLG ONS OP TWITTER

Tweets by @wpfvelsen

WIJKPLATFORM IJMUIDEN-NOORD

Wijkplatform IJmuiden-Noord wordt voorgezeten door Johan Zwakman
johanzwakman

NIEUWSBRIEF IJMUIDEN-NOORD

Vul je e-mail adres in, als je op de hoogte gehouden wilt worden van nieuwe artikelen op deze website.

wijkplatformsvelsen.nl - IJmuiden-Noord 2025

Copyright © 2025 · Dynamik-Gen op Genesis Framework · WordPress · Log in