• Home
  • Over
    • Wie
    • Wat
    • Actueel
  • Agenda
    • Vergaderrooster
    • Volgende vergadering
      • Agenda vergadering woensdag 12 april 2023
  • Slim Melden
    • Slim Melden
  • Ga naar
    • Ver. IJmuiderstraatweg
      • Nieuwsbrief mei 2016
    • Horen, Zien, Melden
    • Luchtmetingen Noordzeekan.gebied
    • Winkelverenigingen
      • Stadscentrum
      • De Kennemerlaan
      • Kennemerlaan leeft
    • Lokale Media
      • RTV Seaport
      • Velsen Vandaag
      • De Jutter
      • IJmuider Courant
    • De Spil
    • Welzijn Velsen
    • Fleur & Kleur
  • Archief
    • 2019 Notulen
      • Notulen 13 maart 2019
      • Notulen 13 februari 2019
      • Notulen 9 januari 2019
    • 2018 NOTULEN
      • Notulen 14 november 2018
      • Notulen 9 mei 2018
      • Notulen 11 april 2018
      • Notulen 14 maart 2018
      • Notulen 14 februari 2018
      • Notulen 10 januari 2018
    • 2017 NOTULEN
      • Notulen 8 november 2017
      • Notulen 8 maart 2017
      • Notulen 8 februari 2017
      • Notulen 11 januari 2017
    • 2017 ALGEMEEN
      • Inspreken verkeersstructuur 13 april
    • 2016 NOTULEN
      • Notulen 9 november 2016
      • Notulen 12 oktober 2016
      • Notulen 7 september 2016
      • Notulen 8 juni 2016
      • Notulen 11 mei 2016
      • Notulen 13 april 2016
      • Notulen 9 mrt. 2016
      • Notulen 10 feb. 2016
      • Notulen 13 jan. 2016
    • 2016 ALGEMEEN
      • Inspr.reactie verkeersstructuur
      • Verslag wijkschouw 28 oktober
    • 2015 NOTULEN
      • Notulen 18 november 2015
      • Notulen 14 oktober 2015
      • Notulen 9 september 2015
      • Notulen 24 juni 2015
      • Notulen 13 mei 2015
      • Notulen 8 april 2015
      • Notulen 11 maart 2015
      • Notulen 11 februari
      • Notulen 14 januari
    • 2014 NOTULEN
      • Notulen 12 november 2014
      • Notulen 15 oktober 2014
      • Notulen 10 september 2014
      • Notulen 11 juni 2014
      • Notulen 14 mei 2014
      • Notulen 9 april 2014
      • Notulen 12 maart 2014
      • Notulen 12 februari 2014
      • Notulen 8 januari 2014
    • 2014 ALGEMEEN
      • Zienswijze windturbines nov. 2014
      • Zienswijze windturbines juli 2014
      • Windpark Spuisluis
      • Verslag wijkschouw 2014
      • Zienswijze windturbines
      • Inspraakreactie Lange Nieuwstraat
      • Hoofdpunten Vrijwillige Inzet
      • Horeca sanctiebeleid
      • Advies herinrichting Lange Nieuwstraat
      • Reactie herinrichting Lange Nieuwstraat febr. 2014
      • Reactie Leefbaarheidsmonitor 2013
    • 2013 NOTULEN
      • Notulen spreekuur 3 december 2013
      • Notulen 13 november 2013
      • Notulen 9 oktober 2013
      • Notulen 4 september 2013
      • Notulen 19 juni 2013
      • Notulen 8 mei 2013
      • Notulen 10 april 2013
      • Notulen 13 maart 2013
      • Notulen 13 februari 2013
      • Notulen 9 januari 2013
    • 2013 Algemeen
      • Meer bomen in de straten
      • Kwaliteitsimpuls winkelcentrum IJmuiden
      • (1) Inspraakreactie winkelcentrum IJmuiden
      • (2) Inspraakreactie winkelcentrum IJmuiden
    • 2012 Algemeen
      • Jaarverslag Wijkplatform IJmuiden-Noord 2012
      • Reactie Verkeersstudie centrum IJmuiden
      • Convenant Kennemerlaan
      • Vijf plannen nieuw winkelcentrum IJmuiden
      • Inspraakreactie IJmuiderstraatweg / Julianakade
      • Verslag Velserkom 23-3-’12
      • Notitie Verkeer Lange Nieuwstraat
      • Jaarplan 2012
    • 2011
      • Nachtschouw 8 november
      • Jaarverslag 2011
    • 2010
    • 2009
      • Wensen verkeersstructuur IJmuiden-Noord
  • Gemeente
    • Velsen
    • Raad Velsen
    • Waar staat je gemeente
    • Gemeentegids
  • Contact
    • Formulier

Notulen 11 maart 2015

Notulen Wijkplatform IJmuiden-Noord d.d. 11 maart 2015

Aanwezig namens Wijkplatform
De heer J. (Johan) Zwakman (vztr./secr.)
Mevr. J. (Joke) Sieraad (notulen)
De heer N. (Nico) van Nijendaal
De heer P. (Piet) Schouten (afgemeld)
De heer J. (John) Servaas
De heer K. (Koos) van der Burg
De heer K. (Klaas) Prins

Aanwezig voor inloopspreekuur bewoners / overig
Mevr. A. (Angelien) Hensen (ivm windturbines)
De heer L. (Luuk) Kiers (ivm windturbines)

Aanwezig vanuit politiek / gemeente
De heer C (Cees) Sintenie (CDA)

Afwezig/Afgemeld
De heer G. (Gerard) Wessel (plv. vztr.)
De heer J. (John) van Opijnen (penn.meester)
De heer J. (Jan) van den Bos
De heer D. (Dirk) Weidema
De heer J. (Jan) Bulters
De heer A. (Adrie) van Riet
Wethouder Mevrouw A. (Annette) Baerveldt (vanaf agendapunt 4)
Mevr. T. (Teresa) Marcos (D66Velsen)
Dhr, M. (Maurice) Bok
Mevr. S. (Sacha) Bruining
De heer H. (Harold) Heymerikx
Mevrouw E. (Esther) Otter
De heer P.J. (Pieter-Jan) Lubbers
De heer R. (Rob) Plessius
De heer L. (Leo) Kwant (LGV)
De heer P. (Piet) Koopman (CDA)
De heer P. (Peter) Stam (PWZ)

AGENDA 

  1. Opening
  2. Vaststellen agenda en inloop
  3. Mededelingen en ingekomen post
  4. Notulen vergadering 11 februari 2015
    met onderwerpen naar aanleiding van deze notulen:
    – Actielijst
  5. Voortgang Windpark Spuisluis (windturbines langs het Noordzeekanaal)
  6. Gevaarlijke stoffen over het Noordzeekanaal
  7. Herinrichting Lange Nieuwstraat
    – Aanvechten besluit Velserduinweg af te sluiten
  8. Voortgang Winkelcentrum IJmuiden
  9. Voortgang Herinrichting IJmuiderstraatweg/Julianakade/Willebrordpark
  10. Voortgang klankbordgroepen
    – Averijhaven/Zeesluis
    – Visie Noordzeekanaal 2040
  11. Wijkteamvergaderingen
    – Terugkoppeling vergadering 24 februari
  12. Rondvraag
  13. Sluiting

 

  1. Opening

Zwakman opent om 19:35 uur de vergadering.

  1. Vaststellen agenda en inloop

De agenda wordt goedgekeurd.

  • Inloop:

Er is geen inloop.

  1. Mededelingen en ingekomen post

Geen.

  1. Notulen vergadering 11 febr. 2015

De notulen worden goedgekeurd.

Naar aanleiding van:
Zwakman heeft gebeld met dhr. Nico Thijssen. Hij staat 2e op de verkiezingslijst van Rijnland voor de Algemene Waterschappartij. Zwakman wilde weten hoe het nu zit met die primaire waterkering ter hoogte van de Velserpont. Thijssen heeft het verhaal dat het hier om een primaire waterkering gaat bevestigd: een doorboring is gevaarlijk. Als een pijp door een dijk steekt zou het zand er omheen weg kunnen spoelen en dat proces zou steeds dieper de dijk in kunnen gaan. Thijssen gaf de volgende reactie:
De kanaaldijk met de autosnelweg en de slaperdijk zijn een gesloten dijk . Het is een dijkring die moet voldoen aan de hoge eisen van de primaire keringen, omdat door de kans op falen rond het sluiseiland er hoog water op het Noordzeekanaal kan komen. Rijnland wordt zo voor hoogwater beschermt in zijn gebied, Velserbroek ligt daar dus buiten. Het is een kostbare zaak voor Rijnland om de slaperdijk aan de nieuwe klimaatbestendige hogere veiligheid eisen te laten voldoen. Het besluit om een nieuwe sluis te maken zouden we daarom graag vergezeld laten gaan met hogere veiligheidseisen aan het gebied sluiseiland (Deltanorm). Hierdoor zou dan deze gehele primaire kering, kanaaldijk, snelweg en slaperdijk zijn functie als primaire kering verliezen en gezien worden als een normale dijk. Hiervoor gelden minder strenge eisen

  1. Windpark Spuisluis
  • Voortgang

Er is veel verwarrende berichtgeving geweest. De IJmuider Courant kwam met berichtgeving die erop neer kwam dat de locatie Spuisluis vogelvrij was. Met andere woorden: windturbines zouden zelfs in onze voortuin terecht mogen komen. Weidema heeft dit bericht voorgelegd aan gedeputeerd Bond. Die heeft daarop gereageerd (zie bijlage 1).

Zwakman geeft een uitgebreide toelichting van de stand van zaken aan de hand van een presentatie die gemaakt is door dhr. Spaas ten behoeve van de wpf vergadering van Velsen-Noord. De presentatie is hier te vinden.
Zwakman benadrukt nog eens dat het WPF geen actiecomité is. We oriënteren ons zo goed mogelijk en informeren de omwonenden. Hij geeft de tip dat het misschien verstandig is om de vereniging IJmuiderstraatweg weer uit slaapstand te halen en te onderzoeken of het nodig is om in actie te komen tegen de windmolens.

  1. Gevaarlijke stoffen over het Noordzeekanaal

In de wijkplatformvergadering van Velsen-Zuid heeft iemand van Centraal Nautisch Beheer (CNB) en hebben twee mensen van Veiligheidsregio Kennemerland een verhaal gehouden over de veiligheid op het Noordzeekanaal. Van Nijendaal en Weidema waren hierbij aanwezig en hebben een verslag gemaakt (zie bijlage 2).

  1. Herinrichting Lange Nieuwstraat
  • Afsluiten Velserduinweg aan de noordkant

Op 16 maart heeft Van Nijendaal samen met een vertegenwoordiging van het wijkplatform IJmuiden-Zuid een gesprek bij de gemeente. Hier wordt ons punt van het afsluiten van de Velserduinweg aan de orde gesteld. Daarnaast komt het schrappen van het zebrapad bij schoenenwinkel Sterk en de versmalde fietspaden bij de pleinen aan de orde.
Er wordt opgemerkt dat het verbazend is dat er totaal geen protest gehoord is van de bewoners van de Engelmundusstraat. Deze straat wordt in het plan een vrij drukke straat. Zwakman heeft ze heel in het begin met een rondschrijven geïnformeerd over de wens van de gemeente de Engelmundusstraat vanaf de Lange Nieuwstraat te ontsluiten.

  • Planning uitvoering

De planning van dit moment is als volgt. Begin april gaat het bestek de markt op, aanbesteding eind mei, opdracht eind juni. Start van de uitvoering in september en het is ca 2 jaar werk. Er wordt gestart aan de westzijde (rotonde Planetenweg) De Lange Nieuwstraat wordt in 4 fasen uitgevoerd en het Plein 45 in 1 fase.

  1. Winkelcentrum IJmuiden

Schouten heeft geen nieuws over het winkelcentrum.

Sintenie meldt dat er maandagavond 16 maart in het gemeentehuis een bijeenkomst is over de KPN locatie. Er wordt gesproken over een supermarkt waar twee supermarkten uit IJmuiden belangstelling voor hebben en over 49 woningen.
We hebben hier geen uitnodiging voor ontvangen hebben. Nagekomen: De bijeenkomst is niet openbaar. De KPN locatie ligt ook niet in IJmuiden-Noord. Het is aan het wijkplatform IJmuiden-Zuid om deze ontwikkeling in de gaten te houden. Wij zijn alleen (zeer) belangstellend.

  1. Herinrichting IJmuiderstraatweg / Julianakade / Willebrordpark

Volgens Van Nijendaal ligt de uitvoering op schema. Vanaf het benzinestation tot aan de Julianabrug moet de toplaag asfalt nog aangebracht worden. Er wordt gewerkt aan de afwerking van het voetpad tussen de rails.
Zwakman heeft een vrouw gesproken die nu al last heeft van de stank van hondenpoep. Omdat het een losloopgebied betreft hoeft niemand de poep op te ruimen. Wel kunnen we bij ernstige overlast vragen dat de poepzuiger vaker langs komt. Zwakman zal dit punt opnemen in de lijst voor de schouw die, als het project klaar is, volgens afspraak met de gemeente, gehouden gaat worden.
Zwakman heeft gezien dat de uitzichtpost op de heuvel in het Willebrordpark niet overeenkomstig de tekening uitgevoerd wordt. Hij heeft een reactie van de gemeente ontvangen dat dit klopt. Het oorspronkelijke plan bleek te duur: er moest bezuinigd worden. Met een eenvoudiger uitvoering kon het uitzichtplateau behouden blijven.
Een ander vraag die gesteld is aan de gemeente, is of en wanneer het viaduct aangepakt gaat worden. Het volgende heeft daarover in de beschrijving gestaan:
De entree van IJmuiden is weinig uitnodigend en kent geen allure. Een shabby viaduct, beklad met graffiti en behangen met spandoeken kenmerkt de fysieke entree. Op de spoordijk ligt nog de spoorrails, functieloos en met veel onkruid. De kosten voor het proces van het genereren van ideeën voor het viaduct en het participatietraject worden geraamd op € 25.000. Onderzoek naar cofinanciering wordt meegenomen in het project.
De reactie was dat door de grote hoeveelheid werk het (nog) niet gelukt was hier aandacht aan te besteden. Er kan nog niet gezegd worden wanneer dit wel het geval is.

  1. Voortgang klankbordgroepen
  • Averijhaven/Zeesluis (Zwakman)

Lichteren
De projectleider van RWS heeft het volgende bericht gestuurd.
Met de uitspraak van de Raad van State dat er 4,5 mln ton kolen gelichterd mogen worden, wordt nu ook de planstudie Lichteren en de procedure weer opgepakt om te komen tot een bestemmingsplan Averijhaven. In overleg met de gemeente Velsen zijn de volgende afspraken gemaakt:

  1. Het reeds ingediende MER zal worden geactualiseerd aan de hand van de recent verstrekte vergunning aan het Havenbedrijf.
  2. Op basis van een geactualiseerd MER zal een ontwerp bestemmingsplan in procedure worden gebracht.
  3. Daarnaast zal RWS op basis van het vigerende bestemmingsplan de werkzaamheden gaan voorbereiden om te komen tot de ontmanteling van het baggerdepot Averijhaven.

Zeesluis
Zwakman is gebeld door dhr. Bert Zijl van BK Ingenieursbureau. Hij wil een gesprek met leden van het Wpf. Voorstel is Weidema te vragen of hij dit wil oppakken.

  • Visie Noordzeekanaal 2040 (Bulters)

Geen nieuws.

  1. Wijkteamvergaderingen
  • Terugkoppeling vergadering 24 februari
    De notulen zijn nog niet ontvangen.
  • Volgende wijkteam vergadering is op 21 april
    Er worden geen agendapunten aangedragen.
  1. Rondvraag
  • Geen
  1. Sluiting

Zwakman sluit om 21:35 uur de vergadering.

Afsprakenlijst:

  • De tip wordt gegeven om de vereniging IJmuiderstraatweg uit de slaapstand te halen in verband met de komst van de windturbines.
  • Zwakman zal Weidema vragen om contact met Zijl (BK Ingenieurs) op te nemen.

 

Bijlage 1

Betreft: Reactie van gedeputeerde Bond op een vraag van Weidema

Geachte meneer Weidema,

Dank voor uw mail. Ik kan mij uw zorgen voorstellen als ik bijgaand krantenartikel lees. Het gestelde in het krantenartikel is echter onjuist. De landelijke normstelling met betrekking tot geluid, slagschaduw en externe veiligheid blijft natuurlijk van kracht. Bovendien is er wel degelijk voor alle locaties in heel Noord-Holland sprake van een minimale afstand van 600 meter tot kwetsbare bestemmingen waaronder woningen.
Naast die minimale afstand wordt nog een maatwerkregeling in de Provinciale Milieu verordening vastgelegd. Deze regelt dat in stille gebieden nog eens extra onderzocht wordt of maatwerk nodig is.
Door het op 2-3  door PS vastgestelde beleid komen eventuele turbines dus verder-600 m ipv 500 meter- van bewoning af te liggen en worden gevoelige bestemmingen in heel Noord-Holland bovenwettelijk streng beschermd tegen geluidsbelasting door nieuwe windparken die worden gebouwd onder de herstructurering.
In de gebiedsateliers die voor de zomer van start gaan wij in samenspraak met omwonenden en initiatiefnemer zoeken naar de best mogelijke inpassing van turbines en een goede participatie en compensatieregeling.

Voor wat betreft uw punt over de veiligheid is van belang dat windturbines moeten voldoen aan wettelijke regels voor de minimale afstand tot gevoelige objecten.
In het handboek risicozonering zijn deze regels samengevat. Voorafgaand aan de vergunningenprocedure moet worden onderzocht of er voldoende afstand is tot gevoelige objecten en in dit geval ook tot schepen met mensen of gevaarlijke stoffen aan boord.
Deze berekeningen moeten nog worden uitgevoerd en worden vervolgens beoordeelt door deskundigen van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied en Rijkswaterstaat.
De onderzoeksresultaten alsmede de beoordeling zullen te zijner tijd deel uit maken van de stukken die voorafgaand aan besluitvorming door GS ter inzage worden gelegd.

Met vriendelijke groet,

Jaap Bond

 

Bijlage 2

 Verslag van presentatie over veiligheid op het Noordzeekanaal in wpf verg. Velsen-Zuid
De eerste spreker is Henri van der Weide van het Centraal Nautisch Beheer (CNB)

Er wordt over het kanaal op jaar basis ongeveer 100miljoen ton goederen vervoerd. Dit is inclusief de overslag voor de sluis

  • Wat zijn de stoffen
  • Wat doen we preventief
  • Wat wordt er gedaan bij calamiteit

Het CNB is een samenwerkingsorgaan van Velsen Zaandam Beverwijk en Amsterdam en voert de nautische taken uit voor deze gemeentes Het CNB verzorgt de verkeersbegeleiding op het kanaal, met de walradar en met camera’s  Als een schip zich meldt op de rede van IJmuiden voert zij controles uit op de lading en kwaliteit van het schip en waar het vandaan komt. Aan de hand van de bevindingen krijgt een schip al of niet toestemming om het kanaal op te gaan.
Schepen met gevaarlijke stoffen krijgen altijd een loods en een sleepboot. Uitzondering kan zijn als de kapitein heel veel op het kanaal vaart en daarvoor een uitzonderingscertificaat krijgt. Schepen groter dan 75 meter krijgen altijd een loods.
Er wordt ook nauwlettend gekeken naar de kwalitatieve staat van de betrokken schepen, of het schip veilig kan deelnemen aan het verkeer op het kanaal.
De maximum snelheid voor de scheepvaart is 12 mijl per uur.
De volgende verdeling van het aantal schepen is

  • 500 vervoeren benzine producten
  • 400 vervoeren diesel producten
  • 100 zijn gastankers
  • 200 vervoeren niet gevaarlijke stoffen

Er moet op het kanaal, maar ook in grote delen van Europa, gebruikgemaakt worden van zwavelvrije brandstof (geen stookolie).
In verband met de terroristische dreiging wordt gekeken waar het schip vandaan komt. Nu blijven schepen nog wel eens te lang voor de sluis liggen, maar met de komst van de nieuwe sluis en nieuwe digitale mogelijkheden moet dit beter afgestemd kunnen worden. Hoewel het CNB zich nu nog niet uitspreekt over de komst van windmolens zal zij bij een definitieve aanvraag daarvoor haar zienswijze indienen.

Daarna hebben Marije Viveen , beleidsadviseur planvorming Veiligheidsregio Kennemerland en Jur van Lieshout, hoofd Staf Repressie/Brandweerkundige Veiligheidsregio Kennemerland een uitleg gegeven hoe er bij calamiteiten wordt ingegrepen.

Voor de volgende onderdelen liggen draaiboeken klaar en wordt er regelmatig geoefend om te zien of dat wat op papier staat in de praktijk ook uitgevoerd kan worden.

  • Over het oefenen op calamiteiten
  • Het inzetten van alle beschikbare hulpdiensten
  • Het inzetten van de pont als blus platform
  • Samenwerking met de andere veiligheidsregio’s bij grote calamiteiten

Van Nijendaal en Weidema

 

CONTACT

Follow Us on TwitterFollow Us on E-mailFollow Us on Facebook

KLIK IN HET LOGO VOOR ANDERE WIJKPLATFORMS

logo Velsen Noord Velsen Zuid Velserbroek Santpoort Zuid Santpoort Noord Driehuis IJmuiden West IJmuiden Noord Zee- en Duinwijk IJmuiden Zuid

AGENDA

Wijkplatformvergadering op 14 januari om 19:30 uur in de Spil, en vervolgens elke tweede woensdag van de maand.

VOLG ONS OP TWITTER

Tweets by @wpfvelsen

WIJKPLATFORM IJMUIDEN-NOORD

Wijkplatform IJmuiden-Noord wordt voorgezeten door Johan Zwakman
johanzwakman

NIEUWSBRIEF IJMUIDEN-NOORD

Vul je e-mail adres in, als je op de hoogte gehouden wilt worden van nieuwe artikelen op deze website.

DISCLAIMER

De inhoud van deze website is met de meest mogelijke zorg samengesteld. De gemeente Velsen draagt geen verantwoording voor de gepubliceerde informatie.

COOKIES

Deze website maakt gebruik van cookies. Gegevens zullen nimmer aan derden ter beschikking worden gesteld.

CONTACT

Vragen of opmerkingen over hetgeen in uw wijk gebeurt kunt u sturen naar: Johan Zwakman

wijkplatformsvelsen.nl - IJmuiden-Noord 2025

Copyright © 2025 · Dynamik-Gen op Genesis Framework · WordPress · Log in