• Home
  • Over
    • Wie
    • Wat
    • Actueel
  • Agenda
    • Vergaderrooster
    • Volgende vergadering
      • Agenda vergadering woensdag 12 april 2023
  • Slim Melden
    • Slim Melden
  • Ga naar
    • Ver. IJmuiderstraatweg
      • Nieuwsbrief mei 2016
    • Horen, Zien, Melden
    • Luchtmetingen Noordzeekan.gebied
    • Winkelverenigingen
      • Stadscentrum
      • De Kennemerlaan
      • Kennemerlaan leeft
    • Lokale Media
      • RTV Seaport
      • Velsen Vandaag
      • De Jutter
      • IJmuider Courant
    • De Spil
    • Welzijn Velsen
    • Fleur & Kleur
  • Archief
    • 2019 Notulen
      • Notulen 13 maart 2019
      • Notulen 13 februari 2019
      • Notulen 9 januari 2019
    • 2018 NOTULEN
      • Notulen 14 november 2018
      • Notulen 9 mei 2018
      • Notulen 11 april 2018
      • Notulen 14 maart 2018
      • Notulen 14 februari 2018
      • Notulen 10 januari 2018
    • 2017 NOTULEN
      • Notulen 8 november 2017
      • Notulen 8 maart 2017
      • Notulen 8 februari 2017
      • Notulen 11 januari 2017
    • 2017 ALGEMEEN
      • Inspreken verkeersstructuur 13 april
    • 2016 NOTULEN
      • Notulen 9 november 2016
      • Notulen 12 oktober 2016
      • Notulen 7 september 2016
      • Notulen 8 juni 2016
      • Notulen 11 mei 2016
      • Notulen 13 april 2016
      • Notulen 9 mrt. 2016
      • Notulen 10 feb. 2016
      • Notulen 13 jan. 2016
    • 2016 ALGEMEEN
      • Inspr.reactie verkeersstructuur
      • Verslag wijkschouw 28 oktober
    • 2015 NOTULEN
      • Notulen 18 november 2015
      • Notulen 14 oktober 2015
      • Notulen 9 september 2015
      • Notulen 24 juni 2015
      • Notulen 13 mei 2015
      • Notulen 8 april 2015
      • Notulen 11 maart 2015
      • Notulen 11 februari
      • Notulen 14 januari
    • 2014 NOTULEN
      • Notulen 12 november 2014
      • Notulen 15 oktober 2014
      • Notulen 10 september 2014
      • Notulen 11 juni 2014
      • Notulen 14 mei 2014
      • Notulen 9 april 2014
      • Notulen 12 maart 2014
      • Notulen 12 februari 2014
      • Notulen 8 januari 2014
    • 2014 ALGEMEEN
      • Zienswijze windturbines nov. 2014
      • Zienswijze windturbines juli 2014
      • Windpark Spuisluis
      • Verslag wijkschouw 2014
      • Zienswijze windturbines
      • Inspraakreactie Lange Nieuwstraat
      • Hoofdpunten Vrijwillige Inzet
      • Horeca sanctiebeleid
      • Advies herinrichting Lange Nieuwstraat
      • Reactie herinrichting Lange Nieuwstraat febr. 2014
      • Reactie Leefbaarheidsmonitor 2013
    • 2013 NOTULEN
      • Notulen spreekuur 3 december 2013
      • Notulen 13 november 2013
      • Notulen 9 oktober 2013
      • Notulen 4 september 2013
      • Notulen 19 juni 2013
      • Notulen 8 mei 2013
      • Notulen 10 april 2013
      • Notulen 13 maart 2013
      • Notulen 13 februari 2013
      • Notulen 9 januari 2013
    • 2013 Algemeen
      • Meer bomen in de straten
      • Kwaliteitsimpuls winkelcentrum IJmuiden
      • (1) Inspraakreactie winkelcentrum IJmuiden
      • (2) Inspraakreactie winkelcentrum IJmuiden
    • 2012 Algemeen
      • Jaarverslag Wijkplatform IJmuiden-Noord 2012
      • Reactie Verkeersstudie centrum IJmuiden
      • Convenant Kennemerlaan
      • Vijf plannen nieuw winkelcentrum IJmuiden
      • Inspraakreactie IJmuiderstraatweg / Julianakade
      • Verslag Velserkom 23-3-’12
      • Notitie Verkeer Lange Nieuwstraat
      • Jaarplan 2012
    • 2011
      • Nachtschouw 8 november
      • Jaarverslag 2011
    • 2010
    • 2009
      • Wensen verkeersstructuur IJmuiden-Noord
  • Gemeente
    • Velsen
    • Raad Velsen
    • Waar staat je gemeente
    • Gemeentegids
  • Contact
    • Formulier

Reactie Verkeersstudie centrum IJmuiden

In onderstaande is de discussie van de bijeenkomst op 20 nov. 2012 verwerkt

Ter voorbereiding van de bijeenkomst van 20 nov. had het wijkplatform een reactie voorbereid. In onderstaande is die reactie in takt gelaten, maar aangevuld met antwoorden en reacties van gemeente en XTNT.

Wacht met concretisering op realisatie Winkelcentrum
Ik wil beginnen met een vraag. Wat gaan we eerst doen: uitzoeken hoe we het winkelcentrum gaan inrichten of dit plan doorzetten?
Antwoord:
Zoals het nu staat wordt er begin 2013 een keuze gemaakt voor het winkelcentrum. Dat staat de voortgang van deze studie dus nauwelijks in de weg. Het maakt echter niet uit welke verkeersvariant je kiest (tenzij gekozen zou worden voor winkelmodel E: verkeer door de Willenmsbeekweg). De Lange Nieuwstraat (LNS) zal in alle gevallen een weg moeten worden van 7 m breed en twee fietspaden van 2 m aan beide zijden. Ook als het een eenrichtingsweg wordt. Immers dan wordt de andere richting een vrije busbaan. In het geval gekozen wordt voor winkelmodel C of D (tweezijdig winkelen) zal het profiel iets naar het zuiden verschoven worden.
Voortgang is echter belangrijk in verband met de HOV-lijn.

Inhoudelijke reactie
Ik heb heel wat kanttekeningen en kritiekpunten bij het rapport zonder iets te zeggen over onze keuze. Ik zou ze hier graag door willen nemen, maar dat kost waarschijnlijk te veeltijd. Ik zal me beperken tot hoofdlijnen.
Afspraak:
We hebben gepleit om in klein comité, alleen met een kleine delegatie van het wijkplatform, alles nog eens door te nemen. (motivatie zie hoofdstuk hieronder). Hier is geen nee tegen gezegd. Tijdens die discussie willen we ook toewerken naar onze voorkeursvariant.

Impact voor IJmuiden N+Z
Het verkeersluw maken van de Lange Nieuwstraat (LNS) heeft de meest ingrijpende gevolgen voor de bewoners van IJmuiden N+Z. Immers de LNS is een belangrijke gebiedsontsluitingsweg voor onze wijken. Het gaat dan met name om de verwachte milieugevolgen (ten gevolge van meer sluipverkeer), de bereikbaarheid van en de verkeersveiligheid in de wijken. Het wijkplatform is dan ook van mening dat we een belangrijke stem moet krijgen in dit participatietraject. We zijn erg bang dat onze opmerkingen in een grote groep met deelnemers met afnemende/afgeleide belangen ondergesneeuwd raken.

Kritiek op doelstelling
De studie concentreert zich naar onze mening te veel op de volgende hoofddoelen/ uitgangspunten:
Verminderen verkeer Lange Nieuwstraat (LNS) ten behoeve van de vlotte doorstroming van het openbaar vervoer (en nergens anders voor) è Dit is ook met andere maatregelen op te lossen. Feitelijk is variant 1 daar al een voorbeeld van.
Reactie XTNT:
Wat kun je bedenken. Verkeerslichten op hoek LNS met Marktplein/Merwedestraat zijn niet realiseerbaar omdat er onvoldoende ruimte is voor opstelstroken voor afslaand verkeer LNS. Opheffen van de knip Oosterduinplein tegelijk met verkeersremmende maatregelen op de LNS heeft tot gevolg dat dan het verkeer alleen maar verdwijnt naar de route Oosterduinweg/ Kalverstraat. Dit is ongewenst.

  • Verbeteren veiligheid. è Grootste probleem is het tweezijdig fietspad aan de noordkant. Dit moet aangepakt worden. LNS is niet onveilig voor voetgangers. Oversteken is bij de zebrapaden nooit een probleem. Alle automobilisten stoppen.

We missen de volgende doelstelling:
Voor het verkeer naar Duinwijk moet een alternatieve route geboden worden. è Dit verkeer hoort niet door het centrum van IJmuiden te gaan. (Met een dergelijke doelstelling ga je mogelijk naar andere oplossingen zoeken.)
Reactie XTNT:
Je kunt geen maatregelen nemen in de richting van belemmeren verkeer naar het Centrum, want dan zijn de winkels niet meer bereikbaar. Een andere mogelijkheid is het aanbieden van aantrekkelijke alternatieven. Eén is er al: denk aan het vernieuwde Gijzenveltplantsoen voor het verkeer richting Driehuis. Een aantrekkelijk alternatief voor het verkeer richting Stationsweg is niet te bedenken, of het zou de route Moerbergplantsoen/Van Poptaplantsoen moeten zijn. Die route is in deze studie ook al duidelijk in beeld. We hebben opgemerkt dat we hier niet blij mee zijn. Het van Poptaplantsoen, maar vooral de Homburgstraat zijn een bottelnek.

De subdoelen zien we meer als cosmetisch:

  • Bereikbaarheid parkeerplaatsen winkelcentrum. è Zijn nu al zeer goed bereikbaar, kan alleen maar slechter worden met gevolgen voor de omzet van de winkeliers!
  • Leefbaarheid è Als je het verkeer hier minder laat worden wordt het elders meer, dus gaat het ten koste van de leefbaarheid elders!
  • Bereikbaarheid omliggende woonwijken è Daar zijn de plannen niet op getoetst. De bereikbaarheid van het westelijk deel van IJmuiden N+Z wordt bij de meeste varianten slechter.
  • Prettig verblijfsklimaat in het winkelcentrum è Heeft niets met veel of weinig verkeer in de LNS te maken. Wat is er nu mis met het verblijfsklimaat in relatie met verkeer?

Aanvulling gewenst op rapport
We zouden nog graag het volgende toegevoegd/onderzocht willen hebben:

  • De gevolgen van de 4 varianten voor de bereikbaarheid van het westelijk deel van IJmuiden N+Z. Hoe gaan de verkeersstromen lopen.
  • De gevolgen voor de tabel op pagina 10 voor de verkeersstromen, als straks Driehuis verkeersluw wordt gemaakt. De verkeersstroom via de Stationsweg zal dan met minstens 7.000 auto’s toenemen.
    Reactie gemeente:
    Realistischer is het aan 5.000 tot 6.000 auto’s te denken.
  • Voeg aan de tabel op blz. 10 nog de volgende straten toe. Noostraat, Oosterduinweg, Wijk aan Zeeërweg, Cederstraat en Groene weg.
  • Onderzoek een variant met het verleggen van de route De Noostraat-Plein 1945-Zeeweg naar De Noostraat-Vermeulenstraat-P.J. Troelstraweg-Zeeweg. In plaats van de Troelstraweg kun je ook naar de Brinostraat kijken. Voordeel van deze variant is dat je zonder het aanbrengen van een knip het Plein 1945 toch verkeersluw maakt. De oostzijde (de zonkant) kan dan benut worden voor horeca en terrassen.
    Reactie XTNT bij toepassing hiervan voor de parkeerring:
    Je krijgt dan een rare slinger in de ring bij de Zoutmanstraat.
    Reactie Wijkplatform (achteraf):

Als je dit als ring sec tekent klopt het dat er optische een rare slinger in zit, maar is dit echt zo? Zonder ons alternatief van de Vermeulenstraat moet al het verkeer vanaf de Noostraat deze ‘slinger’ ook maken. Verder is ons verwachting dat er weinig auto’s de route vanaf de LNS-Troelstraweg terug zullen rijden naar de Zoutmanstraat-Raadhuisstraat, of het moeten auto’s zijn afkomstig van de Zeeweg (daarover verder meer). Verder kun je de bocht zo aanleggen dat hij minder scherp is. Het voordeel van de slinger is dat het de snelheid remt. Overigens kent de route Raadhuisstraat-Kalverstraat-Oosterduinweg sowieso al twee slingers. En we willen toch juist dat het geen al te aantrekkelijke route wordt? We willen toch juist dat het doorgaande verkeer op zoek gaat naar alternatieven die beter doorstromen?Misschien een voordeel. Voor het verkeer vanaf de Zeeweg dat de ring op wil richting Zoutmanstraat wordt het een extra slinger. Dit zou kunnen betekenen dat dit verkeer een alternatief gaat zoeken.

  • Kom met plannen die werkelijk iets toevoegen aan het verminderen van verkeer, namelijk het ontmoedigen om de auto te nemen. Werk aan het bevordering van het gebruik van het openbaarvervoer, bijvoorbeeld het uitgeven van speciale abonnementen voor de eigen inwoners. Dit moet je afzetten tegen de kosten van de te nemen verkeersmaatregelen en de extra kosten openbaarvervoer voor de gemeente.
    Reactie:
    Dit kun je in alle gevallen, los van verkeersmaatregelen doen.

Tot slot
Zodra de aanvulling op het rapport beschikbaar is en er een keuze gemaakt is voor het nieuwe winkelcentrum willen we dat er een informatiebijeenkomst voor de bewoners belegd wordt. Pas daarna zullen we ons uitspreken voor een voorkeur van één van de varianten.
Tot die tijd staan we open om samen met u meer inhoudelijk op het rapport in te gaan; wat in dit rapport onze kanttekeningen zijn en waar onze kritiekpunten liggen, zonder ons nog ergens op vast te leggen.

Johan Zwakman
Voorzitter

CONTACT

Follow Us on TwitterFollow Us on E-mailFollow Us on Facebook

KLIK IN HET LOGO VOOR ANDERE WIJKPLATFORMS

logo Velsen Noord Velsen Zuid Velserbroek Santpoort Zuid Santpoort Noord Driehuis IJmuiden West IJmuiden Noord Zee- en Duinwijk IJmuiden Zuid

AGENDA

Wijkplatformvergadering op 14 januari om 19:30 uur in de Spil, en vervolgens elke tweede woensdag van de maand.

VOLG ONS OP TWITTER

Tweets by @wpfvelsen

WIJKPLATFORM IJMUIDEN-NOORD

Wijkplatform IJmuiden-Noord wordt voorgezeten door Johan Zwakman
johanzwakman

NIEUWSBRIEF IJMUIDEN-NOORD

Vul je e-mail adres in, als je op de hoogte gehouden wilt worden van nieuwe artikelen op deze website.

DISCLAIMER

De inhoud van deze website is met de meest mogelijke zorg samengesteld. De gemeente Velsen draagt geen verantwoording voor de gepubliceerde informatie.

COOKIES

Deze website maakt gebruik van cookies. Gegevens zullen nimmer aan derden ter beschikking worden gesteld.

CONTACT

Vragen of opmerkingen over hetgeen in uw wijk gebeurt kunt u sturen naar: Johan Zwakman

wijkplatformsvelsen.nl - IJmuiden-Noord 2025

Copyright © 2025 · Dynamik-Gen op Genesis Framework · WordPress · Log in