• Home
  • Over
    • Wie
    • Wat
    • Actueel
  • Agenda
    • Vergaderrooster
    • Volgende vergadering
      • Agenda vergadering woensdag 12 april 2023
  • Slim Melden
    • Slim Melden
  • Ga naar
    • Ver. IJmuiderstraatweg
      • Nieuwsbrief mei 2016
    • Horen, Zien, Melden
    • Luchtmetingen Noordzeekan.gebied
    • Winkelverenigingen
      • Stadscentrum
      • De Kennemerlaan
      • Kennemerlaan leeft
    • Lokale Media
      • RTV Seaport
      • Velsen Vandaag
      • De Jutter
      • IJmuider Courant
    • De Spil
    • Welzijn Velsen
    • Fleur & Kleur
  • Archief
    • 2019 Notulen
      • Notulen 13 maart 2019
      • Notulen 13 februari 2019
      • Notulen 9 januari 2019
    • 2018 NOTULEN
      • Notulen 14 november 2018
      • Notulen 9 mei 2018
      • Notulen 11 april 2018
      • Notulen 14 maart 2018
      • Notulen 14 februari 2018
      • Notulen 10 januari 2018
    • 2017 NOTULEN
      • Notulen 8 november 2017
      • Notulen 8 maart 2017
      • Notulen 8 februari 2017
      • Notulen 11 januari 2017
    • 2017 ALGEMEEN
      • Inspreken verkeersstructuur 13 april
    • 2016 NOTULEN
      • Notulen 9 november 2016
      • Notulen 12 oktober 2016
      • Notulen 7 september 2016
      • Notulen 8 juni 2016
      • Notulen 11 mei 2016
      • Notulen 13 april 2016
      • Notulen 9 mrt. 2016
      • Notulen 10 feb. 2016
      • Notulen 13 jan. 2016
    • 2016 ALGEMEEN
      • Inspr.reactie verkeersstructuur
      • Verslag wijkschouw 28 oktober
    • 2015 NOTULEN
      • Notulen 18 november 2015
      • Notulen 14 oktober 2015
      • Notulen 9 september 2015
      • Notulen 24 juni 2015
      • Notulen 13 mei 2015
      • Notulen 8 april 2015
      • Notulen 11 maart 2015
      • Notulen 11 februari
      • Notulen 14 januari
    • 2014 NOTULEN
      • Notulen 12 november 2014
      • Notulen 15 oktober 2014
      • Notulen 10 september 2014
      • Notulen 11 juni 2014
      • Notulen 14 mei 2014
      • Notulen 9 april 2014
      • Notulen 12 maart 2014
      • Notulen 12 februari 2014
      • Notulen 8 januari 2014
    • 2014 ALGEMEEN
      • Zienswijze windturbines nov. 2014
      • Zienswijze windturbines juli 2014
      • Windpark Spuisluis
      • Verslag wijkschouw 2014
      • Zienswijze windturbines
      • Inspraakreactie Lange Nieuwstraat
      • Hoofdpunten Vrijwillige Inzet
      • Horeca sanctiebeleid
      • Advies herinrichting Lange Nieuwstraat
      • Reactie herinrichting Lange Nieuwstraat febr. 2014
      • Reactie Leefbaarheidsmonitor 2013
    • 2013 NOTULEN
      • Notulen spreekuur 3 december 2013
      • Notulen 13 november 2013
      • Notulen 9 oktober 2013
      • Notulen 4 september 2013
      • Notulen 19 juni 2013
      • Notulen 8 mei 2013
      • Notulen 10 april 2013
      • Notulen 13 maart 2013
      • Notulen 13 februari 2013
      • Notulen 9 januari 2013
    • 2013 Algemeen
      • Meer bomen in de straten
      • Kwaliteitsimpuls winkelcentrum IJmuiden
      • (1) Inspraakreactie winkelcentrum IJmuiden
      • (2) Inspraakreactie winkelcentrum IJmuiden
    • 2012 Algemeen
      • Jaarverslag Wijkplatform IJmuiden-Noord 2012
      • Reactie Verkeersstudie centrum IJmuiden
      • Convenant Kennemerlaan
      • Vijf plannen nieuw winkelcentrum IJmuiden
      • Inspraakreactie IJmuiderstraatweg / Julianakade
      • Verslag Velserkom 23-3-’12
      • Notitie Verkeer Lange Nieuwstraat
      • Jaarplan 2012
    • 2011
      • Nachtschouw 8 november
      • Jaarverslag 2011
    • 2010
    • 2009
      • Wensen verkeersstructuur IJmuiden-Noord
  • Gemeente
    • Velsen
    • Raad Velsen
    • Waar staat je gemeente
    • Gemeentegids
  • Contact
    • Formulier

Vergunning Velserkom 2014

19 september 2014 door Johan Zwakman Reageer

In de zomer van 2014 heeft het ontwerpbesluit veranderingsvergunning Velserkom ter visie gelegen. Als wijkplatform hadden we besloten daar niet op te reageren. We vonden het echter wel belangrijk om een gesprek te hebben met de Omgevingsdienst Noordzeekanaal over deze vergunning.

De reden dat we geen zienswijze zouden insturen was voornamelijk dat we het idee hadden dat het dezelfde vergunning was als de oude, maar dan in een nieuw jasje. Tot onze verrassing was echter in het ontwerpbesluit een lagere geluidsnormering opgenomen. Reden is vooral dat met de nieuwe situatie (een nieuwe kraan en aanpassing verlading HBI-materiaal) voldaan kan worden aan deze lagere norm volgens de BBI (Beste Beschikbare Techniek). Tata Steel is het echter niet mee eens met de verlaging en heeft bezwaar (een zienswijze) ingediend. Tata wil vasthouden aan de hogere norm uit de vorige vergunning. Hiermee willen ze ruimte houden voor toekomstige ontwikkelingen. Wij zijn het hier niet mee eens. In dat geval zullen ze volgens ons een nieuwe vergunning aan moeten vragen. De Omgevingsdienst Noordzeekanaal heeft ons gezegd dat we daarin gelijk hebben en dat er zeer waarschijnlijk geen gehoor gegeven zal worden aan de zienswijze van Tata.
Natuurlijk zijn we blij met de verlaagde geluidsnorm. Echter nog belangrijker is het dat deze norm ook gehandhaafd wordt. We hebben gesproken over onze wens om een permanent geluidsmeetpunt aan te brengen ter hoogte van de Willebrordstraat, of eventueel een tijdelijk meetpunt dat door één van ons ingeschakeld kan worden in het geval er veel overlast is. Hier wordt helaas niet in meegegaan. Geluidmeten is namelijk heel moeilijk omdat er teveel omgevingsgeluid gemeten zou worden (verkeer/schepen/industrie). Ze spreken dan ook liever over geluidsbeleving ipv meeting.
Geadviseerd wordt vooral de overlast op de kade en het schiereiland te blijven melden: niet alleen bij het meldpunt van Tata, maar ook bij de provincie. Dat gebeurt ook reeds. De laatste melding was van vorige maand.
Probleem bij een melding is dat er altijd tijd overheen gaat alvorens er een handhaver ter plaatse is. Geadviseerd wordt om bijvoorbeeld een foto (of video) te maken als het schroot van een te hoge hoogte los gelaten wordt in de laadbak en die door te sturen.
Er zijn voor het Tata terrein diverse handhavers actief elk met een eigen taakgebied. Zij gaan na of Tata wel voldoet aan de milieuwetten. Een van deze handhavers let speciaal op de Velserkom. Dat wil overigens niet zeggen dat de anderen daar niet op letten. Na het verstrekken van de definitieve vergunning, zal er onderzoek betreffende het geluid plaatsvinden, waar dan weer een rapportage van gemaakt gaat worden.
We hebben slechts zijdelings gesproken over het onderdeel stof uit de vergunning. Overlast van stof ervaar je niet zo concreet als geluid. Je merkt het hooguit aan vuile raamkozijnen.

Windturbines

Als er een windturbine geplaatst gaat worden, zal hier door de betrokken projectontwikkelaar (Eneco) ook een vergunning voor aangevraagd moeten worden. Het wordt uiteraard geen onderdeel van de vergunning van de Velserkom. Van belang is dat er bij deze vergunning gekeken wordt naar het cumulatieve effect. Dit hebben we ook opgenomen in onze zienswijze ‘NRD milieueffectrapportage voor de herstructurering windenergie op land’ van 27 juli 2014.

Deel dit artikel...Share on email
Email
Share on twitter
Twitter
Share on facebook
Facebook
0

Lees ook onderstaande berichten:

  • Velserkom wordt milieu vriendelijker
  • Windturbines in IJmuiden

Categorie: Geen categorie

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CONTACT

Follow Us on TwitterFollow Us on E-mailFollow Us on Facebook

KLIK IN HET LOGO VOOR ANDERE WIJKPLATFORMS

logo Velsen Noord Velsen Zuid Velserbroek Santpoort Zuid Santpoort Noord Driehuis IJmuiden West IJmuiden Noord Zee- en Duinwijk IJmuiden Zuid

AGENDA

Wijkplatformvergadering op 14 januari om 19:30 uur in de Spil, en vervolgens elke tweede woensdag van de maand.

VOLG ONS OP TWITTER

Tweets by @wpfvelsen

WIJKPLATFORM IJMUIDEN-NOORD

Wijkplatform IJmuiden-Noord wordt voorgezeten door Johan Zwakman
johanzwakman

NIEUWSBRIEF IJMUIDEN-NOORD

Vul je e-mail adres in, als je op de hoogte gehouden wilt worden van nieuwe artikelen op deze website.

wijkplatformsvelsen.nl - IJmuiden-Noord 2025

Copyright © 2025 · Dynamik-Gen op Genesis Framework · WordPress · Log in