• Home
  • Over
    • Wie
    • Wat
    • Actueel
  • Agenda
    • Vergaderrooster
    • Volgende vergadering
      • Agenda vergadering woensdag 12 april 2023
  • Slim Melden
    • Slim Melden
  • Ga naar
    • Ver. IJmuiderstraatweg
      • Nieuwsbrief mei 2016
    • Horen, Zien, Melden
    • Luchtmetingen Noordzeekan.gebied
    • Winkelverenigingen
      • Stadscentrum
      • De Kennemerlaan
      • Kennemerlaan leeft
    • Lokale Media
      • RTV Seaport
      • Velsen Vandaag
      • De Jutter
      • IJmuider Courant
    • De Spil
    • Welzijn Velsen
    • Fleur & Kleur
  • Archief
    • 2019 Notulen
      • Notulen 13 maart 2019
      • Notulen 13 februari 2019
      • Notulen 9 januari 2019
    • 2018 NOTULEN
      • Notulen 14 november 2018
      • Notulen 9 mei 2018
      • Notulen 11 april 2018
      • Notulen 14 maart 2018
      • Notulen 14 februari 2018
      • Notulen 10 januari 2018
    • 2017 NOTULEN
      • Notulen 8 november 2017
      • Notulen 8 maart 2017
      • Notulen 8 februari 2017
      • Notulen 11 januari 2017
    • 2017 ALGEMEEN
      • Inspreken verkeersstructuur 13 april
    • 2016 NOTULEN
      • Notulen 9 november 2016
      • Notulen 12 oktober 2016
      • Notulen 7 september 2016
      • Notulen 8 juni 2016
      • Notulen 11 mei 2016
      • Notulen 13 april 2016
      • Notulen 9 mrt. 2016
      • Notulen 10 feb. 2016
      • Notulen 13 jan. 2016
    • 2016 ALGEMEEN
      • Inspr.reactie verkeersstructuur
      • Verslag wijkschouw 28 oktober
    • 2015 NOTULEN
      • Notulen 18 november 2015
      • Notulen 14 oktober 2015
      • Notulen 9 september 2015
      • Notulen 24 juni 2015
      • Notulen 13 mei 2015
      • Notulen 8 april 2015
      • Notulen 11 maart 2015
      • Notulen 11 februari
      • Notulen 14 januari
    • 2014 NOTULEN
      • Notulen 12 november 2014
      • Notulen 15 oktober 2014
      • Notulen 10 september 2014
      • Notulen 11 juni 2014
      • Notulen 14 mei 2014
      • Notulen 9 april 2014
      • Notulen 12 maart 2014
      • Notulen 12 februari 2014
      • Notulen 8 januari 2014
    • 2014 ALGEMEEN
      • Zienswijze windturbines nov. 2014
      • Zienswijze windturbines juli 2014
      • Windpark Spuisluis
      • Verslag wijkschouw 2014
      • Zienswijze windturbines
      • Inspraakreactie Lange Nieuwstraat
      • Hoofdpunten Vrijwillige Inzet
      • Horeca sanctiebeleid
      • Advies herinrichting Lange Nieuwstraat
      • Reactie herinrichting Lange Nieuwstraat febr. 2014
      • Reactie Leefbaarheidsmonitor 2013
    • 2013 NOTULEN
      • Notulen spreekuur 3 december 2013
      • Notulen 13 november 2013
      • Notulen 9 oktober 2013
      • Notulen 4 september 2013
      • Notulen 19 juni 2013
      • Notulen 8 mei 2013
      • Notulen 10 april 2013
      • Notulen 13 maart 2013
      • Notulen 13 februari 2013
      • Notulen 9 januari 2013
    • 2013 Algemeen
      • Meer bomen in de straten
      • Kwaliteitsimpuls winkelcentrum IJmuiden
      • (1) Inspraakreactie winkelcentrum IJmuiden
      • (2) Inspraakreactie winkelcentrum IJmuiden
    • 2012 Algemeen
      • Jaarverslag Wijkplatform IJmuiden-Noord 2012
      • Reactie Verkeersstudie centrum IJmuiden
      • Convenant Kennemerlaan
      • Vijf plannen nieuw winkelcentrum IJmuiden
      • Inspraakreactie IJmuiderstraatweg / Julianakade
      • Verslag Velserkom 23-3-’12
      • Notitie Verkeer Lange Nieuwstraat
      • Jaarplan 2012
    • 2011
      • Nachtschouw 8 november
      • Jaarverslag 2011
    • 2010
    • 2009
      • Wensen verkeersstructuur IJmuiden-Noord
  • Gemeente
    • Velsen
    • Raad Velsen
    • Waar staat je gemeente
    • Gemeentegids
  • Contact
    • Formulier

Hoe hard wordt er in IJmuiden gereden

24 juni 2019 door Johan Zwakman 2 Reacties

Als wijkplatform krijgen we heel vaak te horen dat er te hard gereden wordt op de verschillende wegen in IJmuiden, maar hoe hard wordt er nu echt gereden. De gemeente heeft daar inmiddels inzicht in via een abonnement op Floating Car Data. Een landelijk computersysteem waarmee heel veel informatie over de doorstroming van het verkeer gemeten kan worden, maar ook over de snelheid van de auto’s.

Hoe werkt dat?

Steeds meer auto’s hebben een GPS (Global Positioning System)-ontvanger aan boord. Ook zijn er veel automobilisten die gebruikmaken van navigatieapps op hun smartphone. Via het communicatienetwerk wordt de GPS-verplaatsingsdata, de zogenoemde Floating Car Data, naar een landelijk computersysteem gestuurd, die deze vervolgens in bewerkte vorm naar de verkeerscentrale stuurt. Deze GPS-data geeft continu informatie over onder meer de locatie van een voertuig op een bepaald tijdstip, waarmee trajectreistijden en trajectsnelheden worden bepaald. Met dit systeem kan ook vastgesteld worden waar er files staan. U kunt hier overigens ook gebruik van maken. Kijk maar eens op Google Maps: de rode strepen op de wegen geven de files van dat moment aan.Uit de trajectsnelheden wordt de zogenaamd V85 snelheid berekend. Dat is de snelheid die door 85% van de automobilisten niet wordt overschreden en door 15% wel; dit op een weg met verkeer in normale weersomstandigheden. De V85 snelheid geeft de waarde die een ruime meerderheid van automobilisten als redelijk en veilig beschouwt in ideale omstandigheden.

Wat zijn de V85 snelheden in IJmuiden?

De gemeente heeft dankzij Floating Car Data inzicht in de V85 snelheid, maar alleen van de belangrijkste wegen. Voor IJmuiden zijn van twee belangrijke (drukke) 30 km/uur wegen bekend waar te hard gereden wordt. In de Raadhuisstraat is de V85 snelheid 37 km/uur en in de Wijk aan Zeeërweg 36 km/uur. Het wijkplatform krijgt daar dus ook terecht klachten over van bewoners. In de Wijk aan Zeeërweg zijn al een keer snelheidsmeters opgehangen. Als je daar dan langs reed, kon je zien hoe hard je ging. Zolang die meter er hangt heeft het effect, maar zodra die weg is ebt dat daarna helaas weer langzaam weg.
Op de volgende 50 km/uur wegen wordt ook te hard gereden. Op De Noostraat is de V85 snelheid 52 km/uur en op de IJmuiderstraatweg zelfs 56 km/uur. De gemeente is van plan op drie plaatsen in de IJmuiderstraatweg verkeersdrempels aan te brengen. Er zijn hiervoor locaties uitgekozen waar niet direct huizen in de buurt staan, dit om te voorkomen dat mensen last van trillingen krijgen.
Op de andere 50km/uur wegen in IJmuiden-Noord is de V85 snelheid 50 km/uur of iets daaronder, dus ook op de Lange Nieuwstraat en Kennemerlaan.
Er zijn veel klachten over de Kanaaldijk. Daar wordt vooral geracet als het rustig is, zoals in de late avond. De V85 snelheid is daar 78 km/uur terwijl de maximum snelheid 70 km/uur is. Als wijkplatform hebben we gevraagd de max. snelheid aldaar te verlagen naar 50 km/uur. De gemeente gaat gedeeltelijk met ons mee. Ze denken eraan de snelheid te verlagen naar 60 km/uur.

Kruispunt bij Witte Theater

De Geul is echt een uitschieter qua snelheid. De maximum snelheid is daar 50 km/uur terwijl de V85 snelheid 69 km/uur is. Als wijkplatform gaan we zeker vragen om hier maatregelen te nemen de snelheid omlaag te brengen. De omwonenden op de Julianakade en Wilhelminakade hebben namelijk geluidsoverlast van het verkeer (de gemeente is op een eerder verzoek van ons, om geluidsschermen langs de Geul plaatsen, niet ingegaan). Je kunt mogelijk ook wat aan de te hoge snelheid doen door een rotonde aan brengen op de T-kruising bij het Witte Theater. Je haalt dan in ieder geval de snelheid uit de auto’s die van de Kanaaldijk aan komen rijden.

Deel dit artikel...Share on email
Email
Share on twitter
Twitter
Share on facebook
Facebook
0

Geen gerelateerde berichten.

Categorie: verkeer

Reacties

  1. Jan Brezet zegt

    24 juni 2019 om 15:31

    De racebaan die over het hoofd gezien wordt is het Moerbergplansoen! Snelheden van boven de 70 kilometer zijn geen uitzondering

    Beantwoorden
    • Johan Zwakman zegt

      24 juni 2019 om 20:28

      De V85 snelheid op het Moerbergplantsoen is 50 km/uur, maar dat wil niet zeggen dat er niet harder gereden wordt. Een V85 snelheid van 50 km/uur betekent dat 15% van de auto’s harder van 50 km/uur rijdt. Feitelijk is elke weg een potentiële racebaan. Helaas zijn er altijd mensen die zich niet aan de snelheid houden en het soms presteren om op een 50 km/uur weg meer dan 100 km/uur te hard te rijden. Helaas af en toe met dodelijke afloop, zoals op 20 juni in Heerhugowaard. Daar is op een 50 km/uur weg een meisje van 15 jaar geschept door een auto die volgens zeggen 140 km/uur reed.

      Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Jan Brezet Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CONTACT

Follow Us on TwitterFollow Us on E-mailFollow Us on Facebook

KLIK IN HET LOGO VOOR ANDERE WIJKPLATFORMS

logo Velsen Noord Velsen Zuid Velserbroek Santpoort Zuid Santpoort Noord Driehuis IJmuiden West IJmuiden Noord Zee- en Duinwijk IJmuiden Zuid

AGENDA

Wijkplatformvergadering op 14 januari om 19:30 uur in de Spil, en vervolgens elke tweede woensdag van de maand.

VOLG ONS OP TWITTER

Tweets by @wpfvelsen

WIJKPLATFORM IJMUIDEN-NOORD

Wijkplatform IJmuiden-Noord wordt voorgezeten door Johan Zwakman
johanzwakman

NIEUWSBRIEF IJMUIDEN-NOORD

Vul je e-mail adres in, als je op de hoogte gehouden wilt worden van nieuwe artikelen op deze website.

wijkplatformsvelsen.nl - IJmuiden-Noord 2025

Copyright © 2025 · Dynamik-Gen op Genesis Framework · WordPress · Log in