• Home
  • Over
    • Wie
    • Wat
    • Actueel
  • Agenda
    • Vergaderrooster
    • Volgende vergadering
      • Agenda vergadering woensdag 12 april 2023
  • Slim Melden
    • Slim Melden
  • Ga naar
    • Ver. IJmuiderstraatweg
      • Nieuwsbrief mei 2016
    • Horen, Zien, Melden
    • Luchtmetingen Noordzeekan.gebied
    • Winkelverenigingen
      • Stadscentrum
      • De Kennemerlaan
      • Kennemerlaan leeft
    • Lokale Media
      • RTV Seaport
      • Velsen Vandaag
      • De Jutter
      • IJmuider Courant
    • De Spil
    • Welzijn Velsen
    • Fleur & Kleur
  • Archief
    • 2019 Notulen
      • Notulen 13 maart 2019
      • Notulen 13 februari 2019
      • Notulen 9 januari 2019
    • 2018 NOTULEN
      • Notulen 14 november 2018
      • Notulen 9 mei 2018
      • Notulen 11 april 2018
      • Notulen 14 maart 2018
      • Notulen 14 februari 2018
      • Notulen 10 januari 2018
    • 2017 NOTULEN
      • Notulen 8 november 2017
      • Notulen 8 maart 2017
      • Notulen 8 februari 2017
      • Notulen 11 januari 2017
    • 2017 ALGEMEEN
      • Inspreken verkeersstructuur 13 april
    • 2016 NOTULEN
      • Notulen 9 november 2016
      • Notulen 12 oktober 2016
      • Notulen 7 september 2016
      • Notulen 8 juni 2016
      • Notulen 11 mei 2016
      • Notulen 13 april 2016
      • Notulen 9 mrt. 2016
      • Notulen 10 feb. 2016
      • Notulen 13 jan. 2016
    • 2016 ALGEMEEN
      • Inspr.reactie verkeersstructuur
      • Verslag wijkschouw 28 oktober
    • 2015 NOTULEN
      • Notulen 18 november 2015
      • Notulen 14 oktober 2015
      • Notulen 9 september 2015
      • Notulen 24 juni 2015
      • Notulen 13 mei 2015
      • Notulen 8 april 2015
      • Notulen 11 maart 2015
      • Notulen 11 februari
      • Notulen 14 januari
    • 2014 NOTULEN
      • Notulen 12 november 2014
      • Notulen 15 oktober 2014
      • Notulen 10 september 2014
      • Notulen 11 juni 2014
      • Notulen 14 mei 2014
      • Notulen 9 april 2014
      • Notulen 12 maart 2014
      • Notulen 12 februari 2014
      • Notulen 8 januari 2014
    • 2014 ALGEMEEN
      • Zienswijze windturbines nov. 2014
      • Zienswijze windturbines juli 2014
      • Windpark Spuisluis
      • Verslag wijkschouw 2014
      • Zienswijze windturbines
      • Inspraakreactie Lange Nieuwstraat
      • Hoofdpunten Vrijwillige Inzet
      • Horeca sanctiebeleid
      • Advies herinrichting Lange Nieuwstraat
      • Reactie herinrichting Lange Nieuwstraat febr. 2014
      • Reactie Leefbaarheidsmonitor 2013
    • 2013 NOTULEN
      • Notulen spreekuur 3 december 2013
      • Notulen 13 november 2013
      • Notulen 9 oktober 2013
      • Notulen 4 september 2013
      • Notulen 19 juni 2013
      • Notulen 8 mei 2013
      • Notulen 10 april 2013
      • Notulen 13 maart 2013
      • Notulen 13 februari 2013
      • Notulen 9 januari 2013
    • 2013 Algemeen
      • Meer bomen in de straten
      • Kwaliteitsimpuls winkelcentrum IJmuiden
      • (1) Inspraakreactie winkelcentrum IJmuiden
      • (2) Inspraakreactie winkelcentrum IJmuiden
    • 2012 Algemeen
      • Jaarverslag Wijkplatform IJmuiden-Noord 2012
      • Reactie Verkeersstudie centrum IJmuiden
      • Convenant Kennemerlaan
      • Vijf plannen nieuw winkelcentrum IJmuiden
      • Inspraakreactie IJmuiderstraatweg / Julianakade
      • Verslag Velserkom 23-3-’12
      • Notitie Verkeer Lange Nieuwstraat
      • Jaarplan 2012
    • 2011
      • Nachtschouw 8 november
      • Jaarverslag 2011
    • 2010
    • 2009
      • Wensen verkeersstructuur IJmuiden-Noord
  • Gemeente
    • Velsen
    • Raad Velsen
    • Waar staat je gemeente
    • Gemeentegids
  • Contact
    • Formulier

Verkiezing IJmonder van het jaar

26 december 2019 door Johan Zwakman Reageer

Geplaatst op verzoek John van Opijnen

 

Beste website bezoeker,
Zoals u wellicht weet wordt elk jaar de IJmonder van het Jaar gekozen.
Voor 2019 is de voorzitter van het wijkplatform IJmuiden-Noord, Johan Zwakman, genomineerd.

Johan is genomineerd vanwege zijn tomeloze inzet voor het wijkplatform IJmuiden-Noord. Johan zet zich samen met de leden van het platform in om de leefbaarheid en veiligheid in IJmuiden-Noord te verbeteren. Naast zijn activiteit als mantelzorger voor zijn echtgenote met Alzheimer, ziet hij ook nog kans om veel tijd vrij te maken om zich in te zetten voor het wijkplatform.
Kortom Johan verdient de titel “IJmonder van het jaar” dus stem op Johan.
Via de onderstaande websites kunt u uw stem uitbrengen.

Op de sites van de IJmuider Courant (klik hier) of het Noord-Hollands dagblad (klik hier) vindt u  een stemknop IJmonder van het Jaar.

Johan verdient jullie stem, dus stem massaal op Johan Zwakman, als waardering voor zijn inzet voor de leefbaarheid en veiligheid in IJmuiden-Noord.

John van Opijnen
Ambassadeur voor Johan en penningmeester van het wijkplatform

Categorie: Geen categorie

Wijkplatform IJmuiden-Noord wenst u fijne feestdagen

24 december 2019 door Johan Zwakman Reageer

Het wijkplatform IJmuiden-Noord wenst alle bewoners van onze wijk en verder iedereen die dit leest hele fijne feestdagen en een voorspoedig maar vooral ook gezond 2020 toe.

Graag kijk ik met u terug op wat er het afgelopen jaar gepasseerd is. Ik zal me beperken tot de belangrijkste onderwerpen en daarbij een korte toelichting geven.

Het afgelopen jaar hebben we negen keer vergaderd waarbij in totaal 36 verschillende onderwerpen op allerlei gebied op de agenda gestaan hebben. Hiervan lopen er 15 door tot in 2020.

Herinrichting Van Poptaplantsoen en Kennemerplein

In 2017 heeft de gemeente, na veel protest van omwonenden en het wijkplatform, besloten de Kleine Ring toch te realiseren. Dit betekent dat er een verbinding komt van het Moerbergplantsoen over het Kennemerplein en het Van Poptaplantsoen naar de Julianakade en IJmuiderstraatweg.
Het Kennemerplein is gereed en de verbinding is inmiddels gerealiseerd en zal een dezer dagen open gesteld worden.

Herinrichting Kennemerlaan en Blauwe zone

Het wijkplatform heeft samen met een groep Kennemerlaan bewoners en ondernemers meegedaan in een klankbordgroep om samen met de gemeente een voorstel uit te werken. De Kennemerlaan wordt een 30 km/uur weg met klinkers en met aanliggende geasfalteerde fietspaden zoals op het Van Poptaplantsoen. Het ontwerp is klaar; in januari wordt begonnen met de realisatie.
Door de ondernemers is in de klankbordgroep voorgesteld een blauwe zone (klik hier voor meer informatie) in te stellen. Er loopt nu een proef die tot in januari duurt. Bewoners zijn boos over de blauwe zone en willen dat deze van tafel gaat, of dat ze op zijn minst ontheffing in deze zone krijgen voor het parkeren van hun eigen auto. De gemeente zegt dat eigen regelgeving vergunning parkeren (nog) niet toe laat, maar ze gaan dit onderzoeken. Het brengt wel kosten met zich mee.

Herinrichting Oosterduinplein

De laatste fase van de aanpassing van de verkeersstructuur in IJmuiden-Noord is het opheffen van de zogenaamde knip in het Oosterduinplein. Dit houdt in dat er straks weer auto’s over het plein kunnen rijden vanaf de Kennemerlaan naar de Oosterduinweg en terug. De situatie van vroeger wordt dus weer hersteld. De gemeente gaat ook hier weer een klankbordgroep instellen met omwonenden. Het wijkplatform zal ook weer deelnemen.

Aanpassing T-kruising bij Witte Theater

De gemeente is bezig met een plan om de T-kruising bij het Witte Theater aan te passen. Het is op dit moment de gevaarlijkste kruising van IJmuiden. Het plan houdt in dat de in- en uitvoegstroken opgeheven worden en dat de rijbanen ter plaatste iets smaller gemaakt worden. Dit moet er voor zorgen dat er minder hard gereden wordt.
Er zijn stemmen opgegaan om de fietsoversteek bij dit kruispunt op te heffen. Er zijn in het verleden fietsers aangereden; zelfs één met dodelijke afloop. Het is ontegenzeggelijk een gevaarlijke fietsoversteek. Omrijden via de Julianabrug zou een prima en veilig alternatief zijn en het is maar 210 meter omrijden. De gemeente en de Fietsersbond zijn echter tegen. Laten we hopen dat er, na de aanpassing van de T-kruising, nooit meer ongelukken met fietsers gebeuren.

Mobiliteitsagenda

Als onderdeel van de mobiliteitsagenda (voorheen het LVVP, Lokale Verkeers- en Vervoersplan) van Velsen gaat het wijkplatform een voorstel uitwerken om enkele straten in het gebied ten zuiden van de IJmuiderstraatweg in te richten voor eenrichtingsverkeer. In dit gebied zijn een aantal zeer smalle straten en je hebt als automobilist slecht zicht als je vanuit een zijstraat de IJmuiderstraatweg op wilt rijden. Daarom willen we dat je deze zijstraten straks alleen nog vanaf de IJmuiderstraatweg in kunt rijden. De grotere zijstraten laten we ongemoeid, dus je kunt altijd de wijk weer dichtbij verlaten.

Herinrichting Pontplein

Dit is eveneens een onderdeel van het mobiliteitsplan. De gemeente werkt al vanaf begin 2018 hard aan plannen om de doorstroming en veiligheid op het Pontplein te verbeteren. Er zijn 8 mogelijke varianten (klik hier) uitgewerkt. Hiervan worden de varianten 3, 5 en 8 verder uitgewerkt.
De voorkeur van het wijkplatform gaat uit naar variant 5. Dit is ook de duurste variant: kosten 18 mln. euro. Bij deze variant is de veiligheid van het langzaam verkeer maximaal gegarandeerd.

Groenstructuurplan

De gemeente heeft een groenstructuurplan (klik hier) opgesteld. Als eerste wordt de hoek Trompstraat met Frans Naereboutstraat aangepakt. Het wijkplatform heeft al vele jaren de wens geuit dat er bomen in de Ruyterstraat komen. We moeten nog wel onderzoeken of hiervoor draagvlak onder de bewoners is. Er gaat nu in ieder geval wel het een en ander in onze wijk gebeuren, maar we hebben nog steeds geen zicht op realisatie van onze wens voor de Ruyterstraat.

Milieu

  • Eind 2018 is het besluit gevallen dat het Windpark Spuisluis er gaat komen, dit ondanks ons bezwaar en het bezwaar van de woonbootbewoners. We zijn bang dat dit gaat betekenen dat we in IJmuiden meer last van stof zullen krijgen en misschien ook nog geluidsoverlast. Op dit moment wordt er door een werkgroep samen met Eneco gewerkt aan het instellen van een gebiedsfonds voor de omwonenden (het gebeid is erg ruim genomen en betreft de gehele gemeente Velsen, Beverwijk en Heemskerk). Met dat gebiedsfonds kunnen straks leuke initiatieven in de omgeving gefinancierd worden. De inspraak vanuit IJmuiden is minimaal. Er nemen geen bewonersgroeperingen deel aan deze gesprekken. Ook het wijkplatform niet. Er zijn wel twee individuele bewoners betrokken. De website van de werkgroep (klik hier) wordt niet meer bijgehouden, ondanks herhaald verzoek van het wijkplatform.
  • Wijk aan Zee heeft in 2018 veel overlast van grafieregens van Tata Steel gehad. Naar aanleiding van alle commotie heeft Tata Steel het contact met omwonenden verbeterd en de zogenaamde Burentafel ingesteld. Eens per twee maanden worden afgevaardigden van bewonersorganisaties, waaronder wij, uitgenodigd voor overleg. De grafietoverlast lijkt onder controle. Als straks (april/mei) de grafiethal klaar is, zal de overlast helemaal onder controle zijn. Lees hier meer over het milieu van Tata Steel.
  • Hollandse Luchten (lees ook hier) is een initiatief om fijnstof op heel veel plaatsen in de IJmond te meten. Op dit moment staan er ca. 50 stofmeters verdeeld in IJmuiden, Beverwijk en Wijk aan Zee. Alle sensoren zijn terug te vinden op een kaart (klik hier). Als je op een meetpunt klikt krijg je de grafiek van de meetgegevens te zien.

Categorie: Geen categorie

Speerpunten IJmuiden-Noord en -Zuid voor 2020

24 november 2019 door Johan Zwakman Reageer

Op 29 oktober 2019 heeft het wijkteam IJmuiden-Noord en -Zuid onder voorzitterschap van mevrouw Judith Goldberg twee speerpunten vastgesteld waar we in 2020 actief mee aan de slag gaan.

Mevrouw Judith Goldberg is met ingang van 1 september door de gemeente Velsen voor 6 maanden als wijk relatiemanager ingehuurd. Naast het coördineren van bewonersinitiatieven en het voorzitten van de wijkteam overleggen, heeft Goldberg de opdracht om te onderzoeken wat nodig is voor de functie van wijk relatiemanager bij het programma Samenspel – het meer en beter gebruik maken van het verstand van alle bewoners van Velsen (zowel in de wijken als in het gemeentehuis). Concreet: meer zeggenschap voor bewoners over wat er speelt in hun wijk, hoe je dat zou kunnen aanpakken, wie dat doet en wanneer het goed is. Vanaf 2020 wordt dit programma vormgegeven.
In het wijkteam zitten naast Goldberg als voorzitter, de twee wijkplatforms IJmuiden-Noord en -Zuid, de twee woningcorporaties Velison Wonen en Woningbedrijf Velsen, Stichting Welzijn Velsen en de wijkagent van onze wijk.

De volgende onderwerpen zijn tijdens het overleg besproken.
1. Drugsproblematiek
– Is als speerpunt gekozen.
2. Verkeersonveiligheid
– Is als speerpunt gekozen
3. Parkeerproblemen
– Een heel lastig probleem om aan te pakken. Iedereen wil zijn auto voor zijn eigen deur zetten, maar er is te weinig ruimte en er zijn te veel auto’s.
4. Onveilige situaties door (verkeerde) inrichting straten en te hard rijden
– Het wijkplatform heeft met de afdeling Verkeer een afspraak gemaakt om te gaan onderzoeken welke straten in de Zeeheldenbuurt met eenrichtingsverkeer ingericht kunnen worden.
5. Bomen/groen tekort
– Dit is al actief opgepakt door de afdeling Groenvoorziening. Voor de Frans Naereboutstraat is al een ontwerp gemaakt. Als wijkplatform volgen we dit nauwgezet.
6. Poorten niet veilig genoeg (geen verlichting en onoverzichtelijke situaties)
7. Hangjongeren
– Mensen kunnen problemen zelf melden bij de gemeente of via de app Slim Melden.
8. Vuurwerkoverlast
– Dit is vooral een zaak voor de politiek. Er zijn al diverse vuurwerkvrije zones ingesteld, zoals rondom scholen.

Bij de twee gekozen speerpunten hebben we voor 2020 een aantal acties afgesproken:
1) Drugsoverlast
 – Beeld vaststellen
 – Analyse hotspots (vermoedelijk veelal horeca)
 – Onderzoek naar handel en gebruik in woningen
-  Aanpak horeca
 – Preventie (bijv. voorlichting op scholen)

IJmuiderstraatweg

2) Verkeersveiligheid
 – Meer duidelijkheid over 30km zone
 – Meer snelheidssignaleringen (smileys)
 – Slechte inrichting van sommige straten in beeld brengen
 – Focus op Kennemerlaan, IJmuiderstraatweg en Zeeweg

Categorie: algemeen

Dashboard Roadmap Tata Steel

24 oktober 2019 door Johan Zwakman Reageer

Tata Steel heeft in oktober 2019 het Dashboard Roadmap gepresenteerd.
In juni 2019 presenteerden Tata Steel de Roadmap 2030 met daarin meer dan 25 maatregelen om vanaf 2019 tot aan 2030 de voornaamste bronnen van overlast voor de omgeving aan te pakken. Inmiddels worden alle kortetermijnmaatregelen tot 2022 uit de Roadmap onderzocht of uitgevoerd.
In het Dashboard Roadmap 2030 (klik hier) staat de status en voortgang van alle maatregelen tot en met 2022. Hier vindt u een overzicht van het klachtenverloop, de bronnen van overlast en de maatregelen die Tata Steel neemt. In de rubriek Actueel kunt u lezen welke mogelijkheden Tata verder onderzoekt om overlast te minimaliseren.

Categorie: milieu

Grasmaaien in parken en bermen

21 juli 2019 door Johan Zwakman Reageer

Dit jaar viel ons als wijkplatform op dat er anders gemaaid wordt dan vorig jaar. Vorig jaar tijdens een periode van droogte werd er langs de IJmuiderstraatweg, ondanks dat het gras totaal niet wilde groeien, volgens een vast schema om de paar weken gemaaid. Hier werd niet van afgeweken, ook al was er geen grasspriet meer te bekennen.
De gemeente heeft gelukkig ingezien dat het ook anders – beter – kan, met oog voor de natuur: de planten (onkruid), bloemen en dieren (insecten). In het verleden werd het gehele veld gemaaid, terwijl dat niet zo goed is voor de flora en fauna. Er wordt nu gemaaid volgens de volgende drie uitvoeringsvormen:
1. Eén keer per jaar maaien.
2. Sinusvormig (slingerend) maaien.
3. Zes keer per jaar maaien.
Ad 2. Sinusvormig maaien houdt in dat er met de maaimachine slingerend over het grasveld gereden wordt. Er ontstaan zo als het ware paden in het grasveld. Dit is een zogenaamde ecologische maaimethode: een deel van het gras blijft staan. Dit deel wordt dan bij een latere maaibeurt alsnog gemaaid, terwijl dan weer een ander deel ongemaaid blijft. Hiermee wordt een graslandje gecreëerd met veel variatie en is er op elk moment van het jaar wat te vinden voor vlinders, bijen en vogels en draagt het bij aan de rijkdom van de natuur.

Sinusmaaien

Lees ook: https://www.vlinderstichting.nl/sinusbeheer/. Misschien is het minder mooi om te zien, maar heel goed voor de natuur.
Voor de omgeving IJmuiderstraatweg en Willebrordstraat betekent dit het volgende.
• Langs de Kanaaldijk wordt één keer per jaar gemaaid (groen: zie afbeelding), het maaisel blijft liggen en wordt daarna afgeruimd (bevordering zaadval en verschraling van de ondergrond).
• Bij de Willebrordstraat gaat de gemeente sinusmaaien (roze), dit is dus de hiervoor genoemde speciale manier van maaien.
• De blauwe locaties worden 6 keer per jaar gemaaid. Er zal dus meer bloei ontstaan door langere tussenpozen van maaien.
• De gele locaties worden nog onderhouden volgens het oude beeldkwaliteit (gras niet hoger dan 10 centimeter). Dit voor diverse gebruikers (honden en spelen kinderen).

Maaibeheer kaart

Categorie: Parken

Hoe hard wordt er in IJmuiden gereden

24 juni 2019 door Johan Zwakman 2 Reacties

Als wijkplatform krijgen we heel vaak te horen dat er te hard gereden wordt op de verschillende wegen in IJmuiden, maar hoe hard wordt er nu echt gereden. De gemeente heeft daar inmiddels inzicht in via een abonnement op Floating Car Data. Een landelijk computersysteem waarmee heel veel informatie over de doorstroming van het verkeer gemeten kan worden, maar ook over de snelheid van de auto’s.

Hoe werkt dat?

Steeds meer auto’s hebben een GPS (Global Positioning System)-ontvanger aan boord. Ook zijn er veel automobilisten die gebruikmaken van navigatieapps op hun smartphone. Via het communicatienetwerk wordt de GPS-verplaatsingsdata, de zogenoemde Floating Car Data, naar een landelijk computersysteem gestuurd, die deze vervolgens in bewerkte vorm naar de verkeerscentrale stuurt. Deze GPS-data geeft continu informatie over onder meer de locatie van een voertuig op een bepaald tijdstip, waarmee trajectreistijden en trajectsnelheden worden bepaald. Met dit systeem kan ook vastgesteld worden waar er files staan. U kunt hier overigens ook gebruik van maken. Kijk maar eens op Google Maps: de rode strepen op de wegen geven de files van dat moment aan.Uit de trajectsnelheden wordt de zogenaamd V85 snelheid berekend. Dat is de snelheid die door 85% van de automobilisten niet wordt overschreden en door 15% wel; dit op een weg met verkeer in normale weersomstandigheden. De V85 snelheid geeft de waarde die een ruime meerderheid van automobilisten als redelijk en veilig beschouwt in ideale omstandigheden.

Wat zijn de V85 snelheden in IJmuiden?

De gemeente heeft dankzij Floating Car Data inzicht in de V85 snelheid, maar alleen van de belangrijkste wegen. Voor IJmuiden zijn van twee belangrijke (drukke) 30 km/uur wegen bekend waar te hard gereden wordt. In de Raadhuisstraat is de V85 snelheid 37 km/uur en in de Wijk aan Zeeërweg 36 km/uur. Het wijkplatform krijgt daar dus ook terecht klachten over van bewoners. In de Wijk aan Zeeërweg zijn al een keer snelheidsmeters opgehangen. Als je daar dan langs reed, kon je zien hoe hard je ging. Zolang die meter er hangt heeft het effect, maar zodra die weg is ebt dat daarna helaas weer langzaam weg.
Op de volgende 50 km/uur wegen wordt ook te hard gereden. Op De Noostraat is de V85 snelheid 52 km/uur en op de IJmuiderstraatweg zelfs 56 km/uur. De gemeente is van plan op drie plaatsen in de IJmuiderstraatweg verkeersdrempels aan te brengen. Er zijn hiervoor locaties uitgekozen waar niet direct huizen in de buurt staan, dit om te voorkomen dat mensen last van trillingen krijgen.
Op de andere 50km/uur wegen in IJmuiden-Noord is de V85 snelheid 50 km/uur of iets daaronder, dus ook op de Lange Nieuwstraat en Kennemerlaan.
Er zijn veel klachten over de Kanaaldijk. Daar wordt vooral geracet als het rustig is, zoals in de late avond. De V85 snelheid is daar 78 km/uur terwijl de maximum snelheid 70 km/uur is. Als wijkplatform hebben we gevraagd de max. snelheid aldaar te verlagen naar 50 km/uur. De gemeente gaat gedeeltelijk met ons mee. Ze denken eraan de snelheid te verlagen naar 60 km/uur.

Kruispunt bij Witte Theater

De Geul is echt een uitschieter qua snelheid. De maximum snelheid is daar 50 km/uur terwijl de V85 snelheid 69 km/uur is. Als wijkplatform gaan we zeker vragen om hier maatregelen te nemen de snelheid omlaag te brengen. De omwonenden op de Julianakade en Wilhelminakade hebben namelijk geluidsoverlast van het verkeer (de gemeente is op een eerder verzoek van ons, om geluidsschermen langs de Geul plaatsen, niet ingegaan). Je kunt mogelijk ook wat aan de te hoge snelheid doen door een rotonde aan brengen op de T-kruising bij het Witte Theater. Je haalt dan in ieder geval de snelheid uit de auto’s die van de Kanaaldijk aan komen rijden.

Categorie: verkeer

Overlast door voeren meeuwen

24 april 2019 door Johan Zwakman Reageer

Naar aanleiding van een recent door Haarlem ingevoerd verbod op het voeren van vogels, heeft het wijkplatform dit onderwerp maar weer eens op de agenda gezet.

Dat het onderwerp leeft bewijst de aandacht die het naast de krant ook van andere media gekregen heeft. Onze voorzitter werd achtereenvolgens benaderd door NH Nieuws, kijk de aflevering hier en door Powned.tv, kijk de aflevering hier.

Veel mensen in IJmuiden ervaren overlast van het overmatig voeren van meeuwen door andere mensen, maar ook van duiven. Sommige voeren de vogels op straat, anderen doen het op of vanaf hun balkon. Het probleem is dat de vogels in de buurt blijven, op de rand van het balkon gaan zitten en dan de boel onder schijten. En ze maken daarbij ook nog herrie.
Niet alleen het wijkplatform ontvangt klachten, ook in het wijkteam hebben de woningcorporaties het onderwerp al vanaf 2010 diverse keren op de agenda gezet. Steeds is dan de reactie van de gemeente dat ze niets kunnen doen, want er is in Velsen geen verbod op het voeren van vogels. Naar aanleiding van een ingezonden brief over iemand die overlast veroorzaakt, omdat hij elke dag door IJmuiden fietst en dan overal voer rond strooit: maandelijks wel 200 kg heeft een politieke partij in 2014 hier de volgende vragen over gesteld.
Vraag: Ondanks het huidig beleid komen er steeds meldingen binnen in verband met overlast van meeuwen en/of duiven. Welke acties gaat het college ondernemen om deze meldingen te voorkomen? Welke beleidswijzigingen zullen plaatsvinden?
Antwoord: (Samengevat) Er wordt een beroep gedaan op bewoners om niet te voeren. De wijkteams worden opgeroepen er iets aan te doen.
Vraag: Als het gaat om beleidswijzigingen, kan de raad binnenkort een voorstel van wijziging van de APV (Algemeen Plaatselijk Verordening) verwachten? Zo ja, wat is het plan van aanpak hierin? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Eind 2014 wordt de nota Dierenwelzijn geëvalueerd. Indien nodig wordt het beleid aangepast en zal ook de APV worden gewijzigd.

Gemeente Velsen kan niet handhaven
Onze vraag om aandacht voor dit probleem werd snel opgepikt door de krant. Bij navraag door de krant bij de gemeente kwam aan het licht dat de APV recent aangepast is en dat er nu helemaal niets meer gedaan kan worden aan de overlast. Het argument van de gemeente voor de aanpassing is dat er te weinig klachten zijn en het niet te handhaven is. Daar zijn we als wijkplatform zeer teleurgesteld over. Dat er te weinig klachten zijn kunnen we ons heel goed voorstellen. Als je namelijk een klacht indient en je krijgt van de gemeente te horen dat ze hier niets mee kunnen, dan stop je met klagen. Het kip en ei probleem!!
We zijn het er ook niet mee eens dat je het niet kunt handhaven. Volgens ons kun je prima de extreme gevallen aanpakken en daar gaat het ons nu precies om. Misschien helpt het al, als je tegen deze mensen zegt dat ze een flinke boeten kunnen krijgen als ze doorgaan met het voeren. En als dat onvoldoende afschrikt kun je dan uiteindelijk die boete ook geven. De ervaring is dat het niet helpt om de mensen op hun gedrag aan te spreken zonder stok achter de deur. De reactie van deze mensen luidt: het is niet verboden, dus het mag!!
Gelukkig zijn er twee politieke partijen in de gemeenteraad die het onderwerp toch weer op de agenda gaan zetten. Ze zijn van plan een motie in te dienen waarin aan het college verzocht wordt te inventariseren hoeveel overlast er daadwerkelijk ervaren wordt door inwoners.

Overlast van broedende meeuwen
Een ander probleem is het broeden van meeuwen op daken. Daar is niet heel veel tegen te doen omdat de meeuwen beschermd zijn. Zolang er nog geen jongen zijn, gaat het nog wel met de overlast, maar zodra die er wel zijn neemt het hand over hand toe. De meeuwen zullen hun nesten beschermen en als de jongen per ongeluk op straat of in je tuin terecht komen, heb je echt een probleem. Soms kun je geluk hebben, want voor ons zijn de meeuwen beschermd, dat geldt niet voor de vossen…
Denk niet dat de meeuwen alleen op platte daken broeden. Ze zitten ook steeds vaker op schoorstenen.

Wat kunnen we zelf doen
Als meeuwen eenmaal op je dak zitten te broeden kun je niets meer doen, maar je kunt wel preventief wat doen. Breng vóór het broedseizoen (half april t/m eind augustus) pinnen, draden of netten op je dak of dakkapel aan, dan kunnen meeuwen er geen nest maken. Je kunt daarvoor bij diverse leveranciers terecht. Je ziet tegenwoordig ook heel vaak vliegers die bewegen als echte roofvogels. Maar dat is lang niet altijd afdoende. Na verloop van tijd raken de meeuwen er aan gewend.

Categorie: milieu

Wijkplatform IJmuiden-Noord wenst u fijne feestdagen

23 december 2018 door Johan Zwakman Reageer

Het wijkplatform IJmuiden-Noord wenst alle bewoners van onze wijk en verder iedereen die dit leest hele fijne feestdagen en een voorspoedig maar vooral ook gezond 2019 toe.
Graag kijk ik met u terug wat er het afgelopen jaar gepasseerd is. Ik zal me beperken tot de belangrijkste onderwerpen en een korte toelichting geven.

Herinrichting Van Poptaplantsoen en Kennemerplein

In 2017 heeft de gemeente, na veel protest van omwonenden en het wijkplatform, besloten de Kleine Ring te realiseren. Dit betekent dat er een verbinding komt van het Moerbergplantsoen over het Kennemerplein en het Van Poptaplantsoen naar de Julianakade en IJmuiderstraatweg.
Begin van dit jaar heeft de gemeente met omwonenden en het wijkplatform bepaalt hoe dit plan het beste gerealiseerd kan worden. De plannen zijn reeds goedgekeurd. De realisatie moet voor de zomer 2019 afgerond zijn.

Herinrichting Kennemerlaan

Het wijkplatform heeft een groep Kennemerlaan bewoners opgeroepen om mee te doen in een klankbordgroep om samen met de gemeente een voorstel uit te werken. De gemeente heeft drie bijeenkomsten georganiseerd. De Kennemerlaan wordt een 30 km/uur weg met aanliggende fietspaden zoals de Zeeweg. De rijbaan wordt hier echter uitgevoerd met klinkers, maar het fietspad wordt wel geasfalteerd. Het ontwerp is zo goed als klaar. Er komt nog een afsluitende bijeenkomst in 2019. De realisatie is in het vierde kwartaal gepland.

Herinrichting Velserduinplein

Na de realisatie van het zuidelijk deel van het Velserduinplein direct achter de Hema heeft de gemeente, in samenspraak met het wijkplatform, een ontwerp voor het noordelijk deel gemaakt. De realisatie vind in twee fasen plaats tussen 7 januari en medio april 2019.
Op ons verzoek is een ongewenst en onveilig olifantenpad op de noordwest hoek van het plein geblokkeerd met betonblokken.

Herinrichting T-kruising bij Witte Theater

De gemeente wil de in- en uitvoegstroken bij de T-kruising van het Witte Theater opheffen. Het wijkplatform heeft bezwaar aangetekend. Het besluit is in heroverweging genomen. Ons grootste bezwaar is de dat de gemeente de uitvoegstrook vanaf de Kanaaldijk naar het noorden wil opheffen.

Stoep en fietspad voor de Hema

Mensen klagen dat de nieuwe stoep voor de Hema erg ongelijk ligt. Er zijn al meerdere mensen gestruikeld. Bij het fietspad is het probleem dat de voegen tussen de stenen zo breed en diep liggen dat je kunt vallen als je er met een smalle band van een racefiets tussen komt. De gemeente heeft toegezegd dat ze de problemen gaan aanpakken.

Lokale Verkeers- en Vervoersplan (LVVP)

De gemeente is bezig het LVVP actualiseren. Ze hebben in 2017 via facebook gevraagd wat men als probleem ervaart en wat daar aan gedaan zou moeten worden. Op 17 september 2018 heeft een conferentie duurzame mobiliteit IJmond plaats gevonden. Wij hebben ook diverse verbeterpunten aangedragen. Zo hebben we aandacht gevraagd voor de vele smalle straten in IJmuiden-Noord. Het gebeurt regelmatig dat hier vrachtwagens vastlopen. We willen dit voorkomen met meer verbodsborden voor vrachtwagens. Verder denken we aan het instellen van meer eenrichtingsverkeer.
Het LVVP is omgedoopt in Mobiliteitsagenda en wordt naar verwachting begin volgend jaar aan het college van B&W ter vaststelling aangeboden.

Uitbreiding AH

We hebben een gesprek gehad met de projectontwikkelaar en de gemeente over de uitbreiding van AH. Boven de nieuwbouw komen zorgappartementen. We hebben met succes bezwaar aangetekend tegen de hoogte van de nieuwbouw aan de kant van de Piet Heinstraat.
De gemeente wilde jaren geleden nog dat er onder de nieuwbouw van AH een parkeergarage zou komen, maar daar zijn ze op terug gekomen. Omdat er voor de uitbreiding van AH dus geen extra parkeerplaatsen bij komen zijn we bang dat de reeds aanwezige parkeerprobleem rond het gemeentehuis groter gaan worden. Het is op het moment van schrijven (dec. 2018) onbekend wanneer de plannen naar buiten komen.

Milieu

  • Zo dicht bij de industrie hebben we veel aandacht voor het milieu. De IJmuiderstraatweg vangt daarbij de eerste klappen van geluidsoverlast en stof op. Naar aanleiding hiervan hebben we in 2017 een voorstel gedaan om de maximum snelheid op de Kanaaldijk te verlagen van 70 naar 60km/uur, maar liever 50 km/uur. Het ziet er naar uit dat de gemeente onze wens (deels) gaat honoreren door de snelheid te verlagen naar 60 km/uur. Dit zal voor minder geluid en uitstoot van uitlaatgassen zorgen.
  • Zwakman had een proefballontje opgelaten om een laag geluidsscherm (max. 1 m) vlak langs de rijbaan van de Kanaaldijk aan te brengen. Dit zal het geluid van het verkeer aanmerkelijk verminderen. Hij kreeg het wijkplatform niet mee en heeft zijn idee ingetrokken.
  • Vlak voor kerst werd bekend dat het windpark Spuisluis er gaat komen, dit ondanks ons bezwaar en het bezwaar van de woonbootbewoners. We zijn bang dat dit gaat betekenen dat we in IJmuiden meer last van stof zullen krijgen.
  • Wijk aan Zee heeft het afgelopen jaar veel overlast van grafietuitstoot van Tata Steel gehad. Daarnaast heeft Dirk Weidema, bewoner IJmuiderstraatweg, een milieuprobleem bij de Kooksfabriek 1 aangekaart. Ook wij hebben dit probleem aangekaart. Naar aanleiding van alle commotie wil Tata Steel het contact met omwonenden verbeteren en heeft de zogenaamde Burentafel ingesteld. Eens per twee maanden worden afgevaardigden van bewonersorganisaties uitgenodigd voor overleg. Het eerste overleg heeft in december 2018 plaats gevonden.

Horeca Kennemerlaan

De horeca wilde de terrassen in de zomer langer openstellen. Het wijkplatform heeft op verzoek van de gemeente de bewoners gevraagd of ze hier bezwaar tegen hebben. De meerderheid was tegen: de wens van de horeca wordt niet gehonoreerd.
Het wijkplatform zit voortaan aan tafel bij het overleg tussen de gemeente en de horecaondernemers van de Kennemerlaan.

Zeesluis

Voor de zomer werden we onaangenaam verrast met de mededeling dat Rijks Waterstaat de route over de sluizen zou gaan afsluiten. In eerste instantie leek het dat we zo ongeveer de enige organisatie waren die tegen was. Veel later maakte de gemeente ook opeens bezwaar, maar toen was het al te laat. De wens was om de pont niet alleen tijdens de spits, maar ook daarbuiten vaker te laten varen. Dit is niet gehonoreerd. Rijks Waterstaat wilde dat niet financieren. We hopen dat de route in april 2019 weer open gaat: het jaar is dan om.
Een andere onaangename verrassing was dat de sluis niet in 2019 maar pas in 2022 klaar zal zijn.

Voetstapactie, wijkmobiel en wijkschouw

  • We hebben dit jaar voor het eerst een voetstapactie georganiseerd. Een voetstapactie houdt in dat we met een wijkagent, iemand van de woningcorporatie en enkele bewoners door diverse stegen van IJmuiden lopen om te kijken hoe gemakkelijk het is om in te breken. We hebben geconstateerd dat we bij enkele huizen zonder problemen zo naar binnen konden lopen. Veel poortdeuren stonden open terwijl er waardevolle spullen in de tuin stonden zoals fietsen. De bewoners hebben we gewaarschuwd door een papieren voetstap neer te leggen.
  • We hebben twee keer samen met de gemeente, de woningcorporaties, politie en handhaving met de wijkmobiel in de wijk gestaan. Een keer op het Arcadeplein en de laatste keer tijdens de markt. Via media en flyers waren mensen erop attent gemaakt dat ze met vragen naar ons toe konden komen.
  • We hebben dit jaar geen schouw gehouden, omdat veel aangedragen verbeterpunten van de vorige schouw nog niet afgehandeld zijn.

Groenstructuurplan

De gemeente is bezig een groenstructuurplan voor de gehele gemeente op te stellen. Het wijkplatform is bij een bijeenkomst aanwezig geweest. We hebben de vraag gesteld om te onderzoeken of er in de Ruyterstraat bomen kunnen komen. Dit is al heel lang een wens van ons. Het moet natuurlijk wel gedragen worden door de bewoners.

Categorie: algemeen

Uitbreidingsplannen Albert Heijn

24 juli 2018 door Johan Zwakman 1 Reactie

Zwakman heeft medio juni 2018 gesproken met de projectontwikkelaar AM die bezig is met het ontwerp van de uitbreiding van AH. Er was ook iemand van de gemeente aanwezig. De plannen zijn al ver gevorderd. Er zal op niet al te lange termijn een inloopsessie voor de omwonenden georganiseerd worden.

AH koestert al heel lang de wens om uit te breiden. In 2008 hebben we als wijkplatform al plannen gezien. Door de recessie zijn die uiteindelijk in de ijskast beland. Vorig jaar kwam de uitbreiding weer in beeld bij het vaststellen van het bestemmingsplan IJmuiden-Oost. Daar hebben we met succes tegen geprotesteerd De gemeente wilde namelijk een hoogte van vier verdiepingen toestaan. Voor ons lag het maximum op drie.

Lossen bij AH

Wat is het plan. De huidige winkel van AH is ca. 2.000 m2 groot en er komt een kleine 1.200 m2 bij. Boven de winkel komen 16 zorgwoningen (beschermd wonen) die beheert gaan worden door SIG. De nieuwbouw wordt in totaal nergens hoger dan 3 verdiepingen. Zwakman mocht de eerste schetsontwerpen zien, maar nog niet naar buiten brengen.
Het inpandig lossen blijft, maar wordt iets meer naar het westen verplaatst. De insteek voor de vrachtauto’s wordt breder en dieper. Het grote voordeel hiervan is dat het insteken sneller zal gaan (de insteek is nu heel krap) en omdat het dieper wordt zal de vrachtauto niet meer uitsteken. Dat laatste is heel belangrijk, want nu wordt altijd de stoep geblokkeerd (zie foto).

De parkeerbehoefte is door de gemeente berekend op 153 parkeerplaatsen en daar kan net aan voldaan worden is gezegd. Even wat gegevens over het huidige parkeren.
De parkeergarage onder AH is goed voor 100 auto’s. Deze wordt niet uitgebreid, anders wordt het project te duur. Dit was overigens 10 jaar geleden nog wel de eis van de gemeente!!
Op het Dudokplein is plaats voor 60 auto’s waarvan 7 betaald parkeren en straks 11 met een blauwe zone. Het grote probleem is dat de werknemers van de gemeente en de bezoekers van het gemeentehuis hier ook parkeren. Eigenlijk heeft de gemeente, met 500 werknemers, veel te weinig parkeerruimte. Om het gemeentehuis zijn in totaal slechts 113 parkeerplaatsen voor lang parkeren beschikbaar. Dit is inclusief de parkeerplaatsen op het Dudokplein, die dus gedeeld moeten worden met AH en de bibliotheek. Dit is wel heel erg weinig voor zoveel gemeenteambtenaren. De praktijk bewijst ook dit ook. De parkeerdruk in de omgeving is heel hoog: er wordt dan ook door de bewoners uit de omgeving geklaagd. Er is voor de langparkeerders van de gemeente een prima alternatief, namelijk het Velserduinplein. Dit is op iets meer dan 200 m afstand, ofwel 2 minuten lopen, maar hier wordt nauwelijks gebruik van gemaakt.

Het ziet er niet naar uit dat de gemeente hun eigen parkeerprobleem gaat oplossen. Laten we eerlijk zijn. Als het gemeentehuis nu nog op deze plek gebouwd moest worden kon in de verste verte niet voldaan worden aan de parkeernorm. Misschien moeten de gemeente en AH de koppen eens bij elkaar steken en toch de parkeergarage onder de uitbreiding van AH vergroten.

Categorie: Geen categorie

Honden losloopplaatsen

26 mei 2018 door Johan Zwakman Reageer

Brief aan Burgemeester en Wethouders.

N.a.v. het bekend worden van het besluit diverse losloopplekken voor honden te verminderen is er veel beroering ontstaan onder de hondenbezitters. Artikelen en ingezonden brieven in de krant duiden daarop.
Wij reageren vanuit het Wijkplatform IJmuiden-Noord en -Zuid.

In 2012 heeft Johan Zwakman, voorzitter van WPF IJmuiden-Noord erop gewezen, dat het na bewoning van de watertoren wenselijk zou zijn rond de watertoren een aanlijnplicht in te stellen. Het is niet prettig als je je huis uitkomt en je trapt in de hondenpoep. Maar toen werd hier niet op in gegaan en zou de gemeente het nog even aanzien. We kunnen ons er dus in vinden dat er een strook rond de watertoren moeten komen waar honden aangelijnd moeten zijn.

In zijn algemeenheid zijn we het echter niet mee eens om losloopplaatsen te verkleinen. Honden moeten toch ook de ruimte hebben om even flink te kunnen rennen. Het is nog maar de vraag of er na een verkleining van de losloopplaatsen meer wandelaars komen.

Verder vragen we uw aandacht voor de volgende punten.

  • We dringen aan op het plaatsen van meer prullenbakken om de plasticzakjes in te doen. Dit zal hopelijk helpen met de opruimplicht.
  • Graag zien we meer acties van de Handhaving om regelmatig losloopplekken te bezoeken en willen we een actiever boete beleid. Ons voorstel daarbij is om bij recidive de boete te verhogen, omdat het erop lijkt dat mensen een boete aan hun laars lappen.
  • We willen dat er toezichtregels voor uitlaatservices opgesteld worden. We zien nu vaak dat er onvoldoende toezicht gehouden wordt door degene, die de honden uitlaat. Ze blijven dan in de auto zitten en zijn druk met hun telefoon.
  • Ten slotte vragen we om de hondenpoepzuiger vaker in te zetten. Ook op de losloopplaatsen: vooral als u uiteindelijk toch besluit om deze te verkleinen. Een sterk vervuilde losloopplaats is niet prettig hond en baas/bazin.

Mogelijk kunt u nog een keer zeer zorgvuldig kijken naar het besluit met inachtneming van alle binnengekomen reacties.

Categorie: Parken

  • « Ga naar Vorige pagina
  • Pagina 1
  • Pagina 2
  • Pagina 3
  • Pagina 4
  • Interim pagina's zijn weggelaten …
  • Pagina 8
  • Ga naar Volgende pagina »

CONTACT

Follow Us on TwitterFollow Us on E-mailFollow Us on Facebook

KLIK IN HET LOGO VOOR ANDERE WIJKPLATFORMS

logo Velsen Noord Velsen Zuid Velserbroek Santpoort Zuid Santpoort Noord Driehuis IJmuiden West IJmuiden Noord Zee- en Duinwijk IJmuiden Zuid

AGENDA

Wijkplatformvergadering op 14 januari om 19:30 uur in de Spil, en vervolgens elke tweede woensdag van de maand.

VOLG ONS OP TWITTER

Tweets by @wpfvelsen

WIJKPLATFORM IJMUIDEN-NOORD

Wijkplatform IJmuiden-Noord wordt voorgezeten door Johan Zwakman
johanzwakman

NIEUWSBRIEF IJMUIDEN-NOORD

Vul je e-mail adres in, als je op de hoogte gehouden wilt worden van nieuwe artikelen op deze website.

DISCLAIMER

De inhoud van deze website is met de meest mogelijke zorg samengesteld. De gemeente Velsen draagt geen verantwoording voor de gepubliceerde informatie.

COOKIES

Deze website maakt gebruik van cookies. Gegevens zullen nimmer aan derden ter beschikking worden gesteld.

CONTACT

Vragen of opmerkingen over hetgeen in uw wijk gebeurt kunt u sturen naar: Johan Zwakman

wijkplatformsvelsen.nl - IJmuiden-Noord 2025

Copyright © 2025 · Dynamik-Gen op Genesis Framework · WordPress · Log in