• Home
  • Over
    • Wie
    • Wat
    • Actueel
  • Agenda
    • Vergaderrooster
    • Volgende vergadering
      • Agenda vergadering woensdag 8 maart 2023
  • Slim Melden
    • Slim Melden
  • Ga naar
    • Ver. IJmuiderstraatweg
      • Nieuwsbrief mei 2016
    • Horen, Zien, Melden
    • Luchtmetingen Noordzeekan.gebied
    • Winkelverenigingen
      • Stadscentrum
      • De Kennemerlaan
      • Kennemerlaan leeft
    • Lokale Media
      • RTV Seaport
      • Velsen Vandaag
      • De Jutter
      • IJmuider Courant
    • De Spil
    • Welzijn Velsen
    • Fleur & Kleur
  • Archief
    • 2019 Notulen
      • Notulen 13 maart 2019
      • Notulen 13 februari 2019
      • Notulen 9 januari 2019
    • 2018 NOTULEN
      • Notulen 14 november 2018
      • Notulen 9 mei 2018
      • Notulen 11 april 2018
      • Notulen 14 maart 2018
      • Notulen 14 februari 2018
      • Notulen 10 januari 2018
    • 2017 NOTULEN
      • Notulen 8 november 2017
      • Notulen 8 maart 2017
      • Notulen 8 februari 2017
      • Notulen 11 januari 2017
    • 2017 ALGEMEEN
      • Inspreken verkeersstructuur 13 april
    • 2016 NOTULEN
      • Notulen 9 november 2016
      • Notulen 12 oktober 2016
      • Notulen 7 september 2016
      • Notulen 8 juni 2016
      • Notulen 11 mei 2016
      • Notulen 13 april 2016
      • Notulen 9 mrt. 2016
      • Notulen 10 feb. 2016
      • Notulen 13 jan. 2016
    • 2016 ALGEMEEN
      • Inspr.reactie verkeersstructuur
      • Verslag wijkschouw 28 oktober
    • 2015 NOTULEN
      • Notulen 18 november 2015
      • Notulen 14 oktober 2015
      • Notulen 9 september 2015
      • Notulen 24 juni 2015
      • Notulen 13 mei 2015
      • Notulen 8 april 2015
      • Notulen 11 maart 2015
      • Notulen 11 februari
      • Notulen 14 januari
    • 2014 NOTULEN
      • Notulen 12 november 2014
      • Notulen 15 oktober 2014
      • Notulen 10 september 2014
      • Notulen 11 juni 2014
      • Notulen 14 mei 2014
      • Notulen 9 april 2014
      • Notulen 12 maart 2014
      • Notulen 12 februari 2014
      • Notulen 8 januari 2014
    • 2014 ALGEMEEN
      • Zienswijze windturbines nov. 2014
      • Zienswijze windturbines juli 2014
      • Windpark Spuisluis
      • Verslag wijkschouw 2014
      • Zienswijze windturbines
      • Inspraakreactie Lange Nieuwstraat
      • Hoofdpunten Vrijwillige Inzet
      • Horeca sanctiebeleid
      • Advies herinrichting Lange Nieuwstraat
      • Reactie herinrichting Lange Nieuwstraat febr. 2014
      • Reactie Leefbaarheidsmonitor 2013
    • 2013 NOTULEN
      • Notulen spreekuur 3 december 2013
      • Notulen 13 november 2013
      • Notulen 9 oktober 2013
      • Notulen 4 september 2013
      • Notulen 19 juni 2013
      • Notulen 8 mei 2013
      • Notulen 10 april 2013
      • Notulen 13 maart 2013
      • Notulen 13 februari 2013
      • Notulen 9 januari 2013
    • 2013 Algemeen
      • Meer bomen in de straten
      • Kwaliteitsimpuls winkelcentrum IJmuiden
      • (1) Inspraakreactie winkelcentrum IJmuiden
      • (2) Inspraakreactie winkelcentrum IJmuiden
    • 2012 Algemeen
      • Jaarverslag Wijkplatform IJmuiden-Noord 2012
      • Reactie Verkeersstudie centrum IJmuiden
      • Convenant Kennemerlaan
      • Vijf plannen nieuw winkelcentrum IJmuiden
      • Inspraakreactie IJmuiderstraatweg / Julianakade
      • Verslag Velserkom 23-3-’12
      • Notitie Verkeer Lange Nieuwstraat
      • Jaarplan 2012
    • 2011
      • Nachtschouw 8 november
      • Jaarverslag 2011
    • 2010
    • 2009
      • Wensen verkeersstructuur IJmuiden-Noord
  • Gemeente
    • Velsen
    • Raad Velsen
    • Waar staat je gemeente
    • Gemeentegids
  • Contact
    • Formulier

Nieuwe aanslag op ons milieu?

24 mei 2016 door Johan Zwakman Reageer

Geschreven door Dirk Weidema.

Dat er in de IJmond op de korte- en wat langere termijn veel gaat veranderen zal u niet onbekend zijn. We krijgen te maken met (1) de komst van een nieuwe zeesluis, (2) de herinrichting van de Averijhaven, (3) uitbreiding van de lichtercapaciteit en (4) de komst van windturbines. Voor al deze werkzaamheden zijn MER’s (Milieu Effect Rapportages) gemaakt. In al deze onderzoeken is de conclusie dat e.e.a. binnen de gestelde normen blijft. Wordt de samenhang van al deze werkzaamheden ook bekeken? Rekent u even mee: 1 + 1 + 1 +1 = ??? Juist ja – volgens onze overheid blijft het één.
Welk van deze werkzaamheden levert de bekende druppel die de emmer (norm) doet overlopen? Ik neem ze met u door.

  1. Zeesluis

Het meest in het oog springende is de bouw van de nieuwe grote zeesluis. Meer informatie over de bouw vindt u hier. Het Eindrapport Nieuwe Zeesluis IJmuiden vindt u hier (u vindt onderaan de link naar het rapport (PDF)) Lees vooral pagina 46 en 47.
Op en rondom het sluizencomplex is sprake van een overschrijding van de grenswaarde voor de 24 uurgemiddelde concentratie PM10 (≈ 32,5 µg/m³). Deze overschrijding wordt (voornamelijk) veroorzaakt door op en overslag van met name droge bulkgoederen (kolen en erts) bij Tata Steel.
Er wordt in het “Eindrapport Zeetoegang IJmond” gesteld dat: “scheepvaart nauwelijks bijdraagt aan de overschrijding: de totale bijdrage van scheepvaart aan de overschrijding is beperkt tot ongeveer 0,4 µg/m³, hetgeen gelijk staat aan NIBM (Niet In Betekenende Mate)“.
Wanneer draagt een project niet in betekenende mate bij aan de luchtverontreiniging? Sinds 1 augustus 2009 geeft het Besluit NIBM de volgende voorwaarde: het project of de activiteit draagt maximaal 3% van de jaargemiddelde grenswaarde bij aan de concentraties fijn stof (PM10) of stikstofdioxide (NO2). Dit komt overeen met een toename van maximaal 1,2 µg/m3 voor zowel PM10 als NO2. Het project is NIBM als de toename voor één of beide stoffen hoger is. De werkelijkheid is echter schrijnend anders. Lees hier wat Trouw hier over schrijft. Bedenk ook dat een grotere zeesluis op den duur tot gevolg zal hebben dat er meer scheepvaart door het kanaal gaat varen.

  1. Averijhaven

Ten gevolge van de bouw van deze sluis moet de huidige lichterlocatie worden verplaatst. Inmiddels hebben zich verscheidene incidenten voorgedaan rondom de lichterlocatie en is gebleken dat in bepaalde situaties nautische knelpunten ontstaan. Hier liggen verschillende oorzaken aan ten grondslag, zoals:

  • de lichtervoorziening ligt op de grens van de vaargeul naar de Noordersluis en de buitenhaven van Tata Steel;
  • doordat het schip aan de zogenaamde IJ-palen ligt afgemeerd, wordt de vaarweg aanzienlijk versmald, wat de doorvaart van bepaalde grote of windgevoelige schepen bemoeilijkt;
  • door de zuigende werking van sommige passerende grote schepen, kunnen trossen breken van bulkcarriers aan de IJ-palen.

Het huidige slibdepot krijgt zijn oorspronkelijke bestemming als “Averijhaven” weer terug en hier zullen de lichteractiviteiten gaan plaats vinden. Meer daar over vindt u hier.

  1. Uitbreiding lichtercapaciteit

Eind 2014 heeft het Havenbedrijf Amsterdam N.V. een nieuwe vergunning gekregen voor de overslag van steenkool en ertsen of derivaten van ertsen. In de oorspronkelijke vergunning van 28 januari 1998 was een capaciteit van 2 Mton (miljoen ton) vergund. Deze wordt nu in stappen uitgebreid naar een totale overslag capaciteit van 4.5 Mton/kalenderjaar.

Voor de lichtervoorziening werd voor de milieubelasting ingezet op “stand still” (geen verslechtering van het milieu) en waar mogelijk “verbeteren” doormiddel van BBT en BBT+ maatregelen. BBT+ staat voor Best Beschikbare Techniek “Plus”. Dit zijn technieken die effectief zijn, maar (nog) niet kosteneffectief behoeven te zijn. Helaas is gebleken dat de gewenste sproei installatie op de kraan niet mogelijk bleek te zijn en we moeten nog maar afwachten of de hijskranen op walstroom aangesloten zullen worden. Verdere details over de vergunning vindt u hier (let op de geel gemarkeerde tekst).

  1. Windturbines

Eneco en Windgroep IJmond hebben vlak voor de sluitingsdatum van 15 mei 2016 hun definitieve aanvraag bij de provincie ingediend voor de bouw van 6 windturbines op de noordelijke landtong van het sluizencomplex. Het wijkplatform heeft aangedrongen op een onderzoek naar de invloed van de windturbines op de uitstoot van de schoorstenen van Tata Steel (voor meer informatie, klik hier). Dit heeft het volgende opgeleverd.

  • Windturbines hebben een sterke invloed op hoge schoorstenen: tot op 1,5 km afstand van de bron zijn de concentraties op de grond veel hoger (plus 10%) dan zonder de windmolens en voor grotere afstanden aanzienlijk lager.
  • Hoge en lagere bronnen compenseren elkaar, waardoor het totaal effect (in deze situatie) vrijwel nul is.
  • Meer over dit rapport en andere onderzoeken vindt u hier.

Op de valreep heeft ook Tata Steel een vergunning aangevraagd voor de bouw van 8 windturbines op haar grondgebied. Het betreft 2 turbines nabij de ertsopslag; 3 turbines in het verlengde van de huidige turbines aan de Reyndersweg en 3 turbines aan de zuidkant van de Zeestraat.

Tot slot een citaat uit de aangepaste Beleidskader Wind op Land 2014 n.a.v. de ingezonden zienswijzen.
“Door de cumulatie van geluidsbelasting van industrie en windturbines en de emissie van fijnstof ontstaat in Wijk aan Zee en directe omgeving een zodanige stapeling van effecten dat de kwaliteit van leefomgeving voor omwonenden en verder onder druk komt te staan. De effecten op de leefomgeving in samenhang met de landschappelijke en ecologische impact op het nabijgelegen duingebied bij Wijk aan Zee hebben geleid tot het schrappen van het noordelijk deel van dit herstructureringsgebied.”

Is 1 + 1 + 1 + 1 dan toch geen 1?

Mijn vraag aan u is: Heeft u enig idee wat de cumulatie van geluidbelasting van industrie, windturbines, scheepvaart en de emissies van fijnstof voor uw leefomgeving tot gevolg zal hebben? Wij zijn benieuwd naar uw reacties.

 

Categorie: milieu

Windpark Spuisluis: voortgang

25 april 2016 door Johan Zwakman Reageer

Op 15 mei moet de combinatie Eneco en Windpark IJmond de aanvraag voor het plaatsen van minimaal zes windturbines langs het Noordzeekanaal tegenover IJmuiden-Noord bij de provincie ingediend hebben.
Als wijkplatform zijn we al bijna twee jaar intensief betrokken bij het traject en alle ins en outs beginnen steeds concreter te worden. Het door ons gevraagd onderzoek naar de invloed van de windturbines op de uitstoot van schoorstenen is uitgevoerd. De uitkomst is dat we ‘niet in belangrijke mate’ problemen hoeven te verwachten: zeker niet als je een en ander uitmiddelt over een jaar. Klik hier voor de nieuwsbrief met meer informatie. Er is nog wel discussie over de invloed op de uitstoot van stof bij de Velserkom. Eneco zegt dat ze op dit punt aan onze wens voldaan hebben, wij zijn het daar niet mee eens. Punt is dat er vooraf overduidelijk met Eneco afgesproken is dat dit in het onderzoek meegenomen zou worden.

Van de oorspronkelijke acht windturbines die Eneco wilde plaatsen zijn er nu nog zes over. Als eerste verviel de turbine langs de pontweg op het terrein van de papierfabriek. De tweede turbine die is vervallen stond heel dicht bij de spuisluis. Zo dicht dat hij in principe op deze sluis kon vallen. Dit werd toch als een te groot risico gezien. Meer turbines kunnen niet vervallen, want dan wordt niet meer voldaan aan zes op een rij. Dit is namelijk een dwingende eis van de provincie.

Er lopen nog een paar veiligheidsonderzoeken waarvan het resultaten rond deze tijd gerapporteerd worden. Denk daarbij aan de invloed op de walradar/scheepsradar/marifoon, de radar van Schiphol, wat is het risico als er een wiek afbreekt, staan de windturbines niet te dicht bij de scheepvaartroute. Er loopt ook nog een onderzoek naar de invloed van geluid & slagschaduw. Recent is een onderzoek afgerond of er door omwonenden planschade geclaimd kan worden.
Al deze onderzoeken worden op de voet gevolgd door de ingestelde werkgroep van omwonenden. Voor meer informatie over de werkgroep klik hier.

Op 10 mei is er een informatiebijeenkomst waarin de uitkomsten van alle onderzoeken gepresenteerd worden. Deze bijeenkomst is openbaar. De datum is vlak voor het indienen van de plannen door Eneco op 15 mei. Dit is aan de late kant, maar was uitdrukkelijk onze wens. We wilden niet dat er op die bijeenkomst nog open einden waren.
Nagekomen: Eneco heeft op 13 mei de aanvraag voor 6 windturbines ingediend. De resultaten van de onderzoeken vindt u hier.

En dan worden we opeens overvallen door een plan van Tata Steel om acht windturbines op eigen terrein te plaatsen. Hierover was door Tata op 19 april een informatiebijeenkomst in Wijk aan Zee georganiseerd. Twee van deze turbines komen ter hoogte van de Averijhaven te staan, drie langs de Reyndersweg en drie midden op het terrein van Tata. Ze komen dus verder van IJmuiden-Noord te staan dan de turbines van Eneco. Die van de averijhaven staan het dichtst bij: iets minder dan 2 km.
Volgens ons staan de plannen van Tata haaks op het beleid van de provincie zoals vastgelegd in de beleidsnotitie “Wind op Land”. Lees daar hier meer over. Volgens ons maakt Tata dan ook geen kans om dit plan goedgekeurd te krijgen, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. We wachten het af.

Categorie: milieu

Discussiepunten Verkeersstructuur IJmuiden Centrum

1 februari 2016 door Johan Zwakman Reageer

Tijdens de wijkplatformvergadering van 13 januari hebben we uitgebreid gesproken over de startnotitie van de gemeente over de Verkeersstructuur IJmuiden Centrum. Daaruit is een eerste insteek voortgekomen hoe we er als wijkplatform tegenaan kijken. Een uittreksel van de notulen van deze vergadering vindt u hier.
Met dit als uitgangspunt hebben we op 20 januari een gesprek gehad bij de gemeente. Dit heeft onze inzichten verruimd en dat willen we in de wijkplatformvergadering van 10 februari op basis van de volgende discussiepunten naar voren brengen.

  • De gemeente ziet grote voordelen in de doorsteek van het Van Poptaplantsoen: een verbinding van het Moerbergplantsoen via het Van Poptaplantsoen naar de Julianakade/IJmuiderstraatweg. Dit is al een lang gekoesterde wens van de gemeente. We kunnen ons heel goed voorstellen dat hiervoor bij de betrokken bewoners weerstand bestaat, maar gezien de beperkte mogelijkheden voor doorstroming in Velsen zijn wij er niet meer negatief over. Er ontstaat zo met deze doorsteek een ‘kleine rondweg’ om IJmuiden. We onderschrijven echter wel het belang van de bewoners. De bewoners moeten in een vroeg stadium bij dit project worden betrokken en mee kunnen praten hoe de weg dan ingericht moet gaan worden.
  • De gemeente denkt er aan om de Kennemerlaan anders in te gaan richten. Het zou een 30 km/uur weg moeten worden. Voor het stuk vanaf het Kennemerplein naar het Marktplein lijkt dat een goede oplossing, maar niet voor het deel naar de Julianabrug. Dat is namelijk een doorgaande route vanaf het Moerbergplantsoen naar Oud-IJmuiden. We hebben er op gewezen dat er rekening gehouden moet worden met de paardenrace, dat betekent dat er dan geen drempels kunnen komen.
  • Als de Kennemerlaan een 30 km weg wordt, is er geen apart fietspad meer nodig. Dat zal wel nodig zijn als het deel vanaf het Kennemerplein naar Oud-IJmuiden 50 km gemaakt wordt. Volgens ons is de weg daar breed genoeg om dan vrij liggende fietspaden te realiseren.
  • Om de verkeerstechnische aansluiting van het Moerbergplantsoen naar het Van Poptaplantsoen goed te laten verlopen heeft de gemeente voor de inrichting van het Kennemerplein diverse oplossing bedacht. We hebben een hele aantrekkelijke gezien. Geen langgerekte rotonde, maar alleen een weg om de noordkant van het plein, maar dan wel met afgeronde hoeken. De zuidkant blijft dan vrij.
  • Het wijkplatform heeft al heel lang de wens om de knip uit het Oosterduinplein weg te halen om daarmee een doorgaande route van de Kennemerlaan naar de Oosterduinweg te realiseren. Het ziet er naar uit dat de gemeente deze optie ook serieus wil overwegen.
  • We hebben gezegd dat als er een doorsteek er bij het Van Poptaplantsoen. komt, je de knip in de Evertsenstraat moet laten zitten. Die weg is volledig ongeschikt als doorgaande route. In het verleden zijn hier veel ongelukken gebeurd.

Het wijkplatform is van mening dat er aan al deze toch wel rigoureuze veranderingen een gedegen verkeersstudie ten grondslag moet liggen. Alleen dan is het ook goed aan de bewoners uit te leggen.

 

Categorie: verkeer

Herinrichting Lange Nieuwstraat fase 2

18 januari 2016 door Johan Zwakman Reageer

Toen Emiel Webbe, voorzitter van wijkplatform IJmuiden-Zuid, voorstelde om een omgevingsmanager aan te stellen gedurende de herinrichting Lange Nieuwstraat, hebben wij dat direct gesteund. Een omgevingsmanager heeft als voordeel dat je bij hem kunt aankloppen als je vragen hebt, of als je overlast ondervindt. Je weet waar je terecht kunt en hoeft dan niet bang te zijn van het kastje naar de muur gestuurd te worden.
De BAM vond het een goed idee en heeft, in overleg met gemeente Velsen, een omgevingsmanager aangesteld.

Dit geeft aan dat de BAM serieus bereid is om de overlast tijdens de werkzaamheden tot een minimum te beperken.
De Omgevingsmanager van het project: Herinrichting Lange Nieuwstraat te IJmuiden is Jelmer Hornstra. U kunt hem mailen: langenieuwstraat@bamwegen.nl  , of bellen: 06-5435240,  ook is hij elke vrijdag van 9.00 uur tot 14.00 uur aanwezig in de BAM keet die staat op de Spaarnestraat.

Overzicht planning fase 2 (begin januari tot medio april, zonder tegenslag)

Klik hier voor de officiële brief met planning en kaartenaan de omwonenden.

Er is begin januari 2016 begonnen met fase 2, het deel vanaf het Arcade plein (ik vind dat een perfecte nieuwe naam voor het gebiedje bij de Noord- en Zuid-Arcade en hou hem erin) tot aan het Marktplein.

Ook deze fase is weer in delen opgesplitst.

  • Het Arcadeplein wordt als eerste zo snel mogelijk af gemaakt, zodat de winkels weer normaal bereikbaar zijn. De Vechtstraat blijft echter nog tot medio april afgesloten.
  • Het oude asfalt is inmiddels (medio januari) verwijderd en er kan nu begonnen worden met het vernieuwen van het riool aan de zuidzijde van de Lange Nieuwstraat.
  • Daarna wordt het riool aan de noordzijde aangebracht.
  • Begin februari gaat de weg bij het Marktplein aan de kant van de Dekamarkt open en wordt aldaar het nieuwe riool aangebracht. De parkeerplaats naast het Velserhof is dan tijdelijk niet beschikbaar.
  • De noordzijde van de Lange Nieuwstraat tussen het Arcadeplein en Marktplein wordt nog niet afgemaakt, maar blijft tijdens de volgende fasen beschikbaar voor het werkverkeer.
  • De stoep (alleen aan de zuidzijde) en de rijbaan en de fietspaden aan beide zijden van de rijbaan worden wel afgemaakt en worden vanaf begin april vrijgegeven.

Medio april wordt begonnen met fase 3. Dat is het deel vanaf het Marktplein tot aan de Hema. Dan wordt ook de doorgang tussen het Velserhof en de winkels aan de oostzijde van het Marktplein aangepakt.

Categorie: Geen categorie

Wijkplatform IJmuiden-Noord wenst u fijne feestdagen

21 december 2015 door Johan Zwakman 1 Reactie

Het wijkplatform IJmuiden-Noord wenst alle bewoners van onze wijk en verder iedereen die dit leest hele fijne feestdagen en een voorspoedig maar vooral ook gezond 2016 toe.
Graag kijk ik met u terug wat er het afgelopen jaar gepasseerd is. Ik zal me beperken tot het noemen van de belangrijkste onderwerpen met een hele korte toelichting.

Windpark Spuisluis
De kans is groot dat er 6 of 7 windturbines tussen IJmuiden-Noord en Tata Steel komen. Ondanks protesten (lees hier) van de bewoners van de IJmuiderstraatweg, Stationsweg en Velsen-Noord ziet de provincie deze plek als een voorkeursgebied. Een en ander heeft ervoor gezorgd dat de vereniging IJmuiderstraatweg weer actief is geworden.

Herinrichting IJmuiderstraatweg
Na het gereedkomen van de herinrichting hebben we geïnventariseerd welke knelpunten er nog waren. Tijdens een schouw (lees hier) zijn deze punten nagelopen en de belangrijkste worden in het voorjaar 2016 aangepakt.
Een probleem wat ik nog wil noemen is dat er bij de kruispunten op de stoep geparkeerd wordt. Een groepje bewoners gaat dit aanpakken door daar bloemenbakken te plaatsen. We vragen medewerking van bewoners om deze bloembakken te adapteren voor de verzorging.

Herinrichting Lange Nieuwstraat en Winkelcentrum
In september 2015 is begonnen met de eerste fase die loopt van de rotonde tot de Arcade. Onderdeel van de herinrichting is het Velserduinplein. Het ontwerp hiervoor wordt gemaakt als bekend is of de markt hier blijft of gaat verhuizen naar Plein 1945. De marktkooplui zijn tegen, omdat er geen parkeergelegenheid is.

Milieu
Tata Steel is er veel aan gelegen om zich te gedragen als een goede buur. Op 24 juni 2015 hebben we op uitnodiging met een delegatie een bezoek gebracht aan het staalbedrijf. Belangrijkste afgesproken aandachtspunten zijn: Geluidsoverlast Velserkom (er heeft een half jaar een geluidsmeter bij bewoner van de Willebrordstraat) en het geluidsalarm als de transportbanden opgestart worden.

Averijhaven en nieuwe zeesluis
Er lag een uitgewerkt plan voor de herinrichting van de Averijhaven ten behoeve van het lichteren van de kolenschepen, maar er gaat onderzocht worden of deze haven beter benut kan worden voor de offshore. Ten aanzien van de bouw van de nieuwe zeesluis treedt het wijkplatform op als een van de vertegenwoordigers voor het burenoverleg.

Wijkteam
Als wijkplatform IJm-Noord en -Zuid zitten we samen met de politie, woningcorporaties en Stichting Welzijn in het wijkteam. De voorzitter is de relatiemanager van de gemeente.
Onder auspiciën van het wijkteam hebben beide wijkplatforms op 27 mei twee inbraak preventie bijeenkomsten georganiseerd waar 100 buurtbewoners naar toe gekomen zijn (lees hier het verslag).
Op 9 oktober hebben we meegeholpen met de organisatie van de Dag van de Duurzaamheid op Plein 1945.

Ad hoc onderwerpen
– Regenwateroverlast in de straten. Een nieuw inzicht in het verwerken van regenwater. (lees hier)
– Sociaal Wijkteam IJmuiden is gestart. Een organisatie die je perfect de weg kan wijzen in zorgland. (lees hier)

Wat brengt 2016
Praktisch alle hiervoor aangehaalde onderwerpen krijgen nog een vervolg.
– We volgen de nieuwbouwplannen van het Woningbedrijf in De Noostraat (uitgebreide renovatie) en Lange Nieuwstraat.
– Er heeft zich inmiddels ook een nieuw onderwerp aangediend, namelijk de verkeersstructuur IJmuiden Centrum.

Categorie: Geen categorie

Protesten Windpark Spuisluis

7 november 2015 door Johan Zwakman 2 Reacties

Er bestaat nog steeds een grote kans dat het Windpark Spuisluis met 7 windturbines tussen IJmuiden-Noord en Tata Steel doorgaat. Windturbines met misschien wel een totale hoogte van 175 m! Bij de provincie hoor je steeds meer geluiden om alle windturbines in het Noordzeekanaal Gebied (NZKG) te plaatsen, om daarmee de plattelandgebieden te ontzien.
Bedenk daarbij wel dat de meeste windturbines in het havengebied van Amsterdam moeten komen. Maar we hebben ook door een paar grote partijen uit de Provinciale Staten horen zeggen dat de windturbines bij ons prima passen, want “het is hier toch al een industriële omgeving…”. Daarbij ontstaat dan wel het gevoel dat we het afvoerputje van de provincie zijn. Dit punt komt aan de orde tijdens de vergadering in het provinciehuis op 30 november 2015 met als onderwerp “Verdeling schaarse MW’s herstructurering Wind op Land”. Er wordt dan tevens beslist of draagvlak bij de omwonenden nog wel een toetssteen moet blijven.
Als wijkplatform constateren we steeds meer weerstand (geen draagvlak) bij de omwonenden tegen de komst van Windpark Spuisluis. Dat is echter nog weinig tot uitdrukking gekomen bij de provincie. Over beide hiervoor genoemde onderwerpen willen omwonenden op 30 november hun stem tijdens de vergadering laten horen. Een uitgelezen (maar ook de laatste) kans voor tegenstanders. Er is een groep mensen bezig om dat te organiseren en hier dan met elkaar naartoe te gaan. Maar het is kort dag.

Als wijkplatform hebben we afgesproken dat we de mogelijke komst van Windpark Spuisluis op rationele wijze zullen benaderen. We zijn geen protestgroep! Tijdens onze contacten met Eneco, die het park wil realiseren, hebben we dat ook kenbaar gemaakt. Van windparken was ons bekend dat omwonenden vooral last hebben van het geluid en slagschaduwen. Voor dat geluid zijn we niet zo bang, gezien het hoge achtergrondgeluid van Tata Steel. Van de mogelijkheid van eventuele slagschaduwen heeft Eneco een berekening gemaakt. Vaak zal het niet voorkomen, immers de windturbines zullen weinig tussen de zon en de huizen staan. Maar vooral in het voor- en najaar kan het voorkomen. Mochten er mensen zijn die er last van hebben, dan moeten de windturbines stilgezet worden. Dit is wettelijk bepaald.
Waar we vooral bang voor zijn is dat de windturbines de uitstoot van de schoorstenen naar beneden stuwen, maar ook dat het stof in onze omgeving opnieuw in beweging gezet wordt. Beschouw de windturbines als een grote ventilator die de lucht laat wervelen. Voor meer informatie klik hier. We hebben onze angst bij Eneco gemeld. In goed overleg is besloten een werkgroep op te richten. Daarin is afgesproken om een onderzoek te starten.  Hans Erbrink, van ‘Erbrinks Stacks Consult‘ gaat het onderzoek uitvoeren. De volgende opdracht is geformuleerd.

  1. Wat zijn de effecten van de plaatsing van de windturbines op
  • de woonlocaties in gemeente Velsen, oftewel Velsen Noord, Velsen Zuid en IJmuiden Noord en West,
  • op de locaties van aanmeerplaatsen van passagiersschepen en
  • bij de woonboten aan het Binnenspuikanaal en 3de Rijksbinnenhaven ?
  1. Welke effecten zijn te verwachten bij verschillende windrichtingen?
  2. Welke veranderingen (m.n. verschuivingen in plaatsen met hogere concentraties) zijn te verwachten in de concentraties fijn stof (PM10), CO, SO2, NH3 (ammoniak) en NOx (en dus ook NO2). Indien emissies van metaalhoudende deeltjes bekend zijn, dan zijn ook deze relevant.
  3. Zijn er overschrijdingen van grenswaarden te verwachten en zo ja, waar zijn die?
  4. Is het relevant om (kustlijn)fumigatie in de berekeningen te betrekken en zo ja, wat betekent dit voor de genoemde resultaten (eventueel later in het proces te adresseren)
  5. Gevraagd wordt de bevindingen zo te rapporteren dat deze geschikt zijn in te dienen voor de vergunningverlening en tevens de bevindingen op begrijpelijke wijze weer te geven voor de andere stakeholders (zoals de wijkplatforms).

Zodra de uitkomsten van dit onderzoek bekend zijn  gaan we de omwonenden hierover informeren en zullen we vragen of en wat hun bezwaren zijn. Maar of we dan niet te laat zijn begint zo langzamerhand ook voor ons een vraag te worden.

Maar Eneco heeft nog veel meer problemen te overwinnen. Zo wil Rijkswaterstaat (RWS) weten of de windturbines door trillingen geen probleem veroorzaken op de stabiliteit van het schiereiland waar de windturbines op geplaatst worden. Ten behoeve hiervan wordt een onderzoek naar zettingsvloeiingen door Deltares uitgevoerd. Voor de luchtvaart wordt uitgezocht welke hoogte van de windturbines acceptabel is (Eneco denkt aan max. 175 m). Voor de aanwezige helikopterhaven wordt gekeken of de windturbines geen gevaar opleveren. Het loodswezen, gebruiker van de helihaven, spreekt haar zorg uit voor de optredende turbulentie. Voor de scheepvaart wordt gekeken of de Walradar/scheepsradar/marifoon niet beïnvloed wordt. RWS en TNO zullen dit onderzoeken. Bekend is dat een wiek zou kunnen afbreken. Dat mag natuurlijk nooit gevaar op leveren. Of anders gezegd: komen de windturbines niet te dicht bij de scheepvaartroute.(Overdraai over water) En dan wordt er nog gekeken naar de flora en fauna, of anders gezegd: zijn er rugstreeppadden en vleermuizen. Verder weten we dat er mensen zijn die bang zijn dat hun huis minder waard wordt.

Er moet dus nog heel veel uitgezocht worden. Vanaf 15 januari 2016 kan er ingeschreven worden door de windontwikkelaars op de door de provincie aangegeven locaties. In totaal zal de provincie voor max. ca. 70 MW aan aanvragen goedkeuren. Er bestaat een kans dat als Eneco nog niet klaar is met voornoemde onderzoeken en een vergunning aanvraagt als de 70 MW reeds uitgegeven is, Windpark Spuisluis alsnog niet door gaat.

Categorie: milieu

Gebiedsatelier Windpark Spuisluis 28 september 2015

5 november 2015 door Johan Zwakman Reageer

Op 28 september heeft de provincie een bijeenkomst (gebiedsatelier) in het Tata Steel stadion georganiseerd. Hierbij waren ten minste 100 mensen aanwezig. Er werden drie presentaties gegeven, waarna er gelegenheid was tot het volgen van twee van de drie sessies.

Hieronder het verslag van het wijkplatform. Voor het officiële verslag klik hier.
Voor meer informatie over Windpark Spuisluis klik hier.

In de eerste presentatie heeft de provincie haar beleid toegelicht als verantwoordelijke voor het aanwijzen van de locatie. In de tweede presentatie heeft Eneco samen met Windpark IJmond hun plannen gepresenteerd voor het realiseren van windpark Spuisluis. In de derde presentatie heeft Rijkswaterstaat haar rol in dit proces verteld. De windturbines zullen op hun terrein geplaatst worden.

Dit zou het uitzicht kunnen worden

Dit zou het uitzicht kunnen worden (klik in de afbeelding voor een vergroting)

Bij de discussies kwam naar voren dat Eneco vanuit verschillende kanten werd verweten dat ze met half uitgewerkte plannen kwamen en op veel vragen nog geen antwoord konden geven. De terechte reactie van Eneco was dat je het moeilijk goed kunt doen. Als je de bewoners uitgenodigd had wanneer de plannen al klaar geweest waren, hadden ze het verwijt gekregen dat alles al vast ligt. Bedenk ook dat de avond georganiseerd werd door de provincie, waarbij Eneco de gelegenheid kreeg om te vertellen hoever ze zijn met hun plannen. Hadden ze dan niet moeten komen?
Sessie 1 ging over veiligheid.
Weidema vertelt dat naar voren kwam dat er nog veel onderzocht moet worden, zoals de hoogte van de molens in verband met Schiphol (er wordt gedacht aan een ashoogte van max. 119 m met een wiek van 65 m is 175 m), de locaties voor de 7 molens(er zijn nog veel vraagtekens voor molen nr. 2 en nr. 7), de afstand tot wegen en waterwegen, de invloed op de radar en zettingvloeiingen.
Sessie 2 ging over fijnstof.
Het door ons gevraagde onderzoek naar de invloed van de windturbines op het fijnstof zal veel geld kosten. Dat wordt ook alleen gestart als redelijk zeker is dat het project door kan gaan.
Sessie 3 ging over financiële aspecten.
In deze sessie kwamen twee aspecten aan de orde.
1. Ideeën voor een gebiedsbijdrage van Eneco
Alle windontwikkelaars in Nederland hebben met elkaar afgesproken dat er jaarlijks een bepaald bedrag beschikbaar moet komen voor een gebiedsfonds. Denk hierbij voor ons aan een bedrag tussen€ 28.000 en € 50.000. De bedoeling is dat de direct omwonenden (IJmuiden-Noord, Velsen-Noord en Velsen-Zuid) daar zo veel mogelijk van moet profiteren. Tijdens de sessie werd gevraagd of er al ideeën leven. Er werden verschillende ideeën naar voren gebracht. Zo denken wij voor IJmuiden-Noord bijvoorbeeld aan het aantrekkelijker maken van onze omgeving met meer groen en bomen.
2. Financiële participatie en de eventuele rol van Energiek Velsen
Het is ook de bedoeling dat omwonenden de gelegenheid krijgen financieel te participeren. Dat zou in de vorm van een aandeel kunnen die jaarlijks een bepaald rendement (5-6%) geeft. Het aandeel moet wel op een of andere manier verhandelbaar zijn. De coöperatie Energiek Velsen heeft zich opgeworpen om daar een rol in te vervullen. Eneco heeft aangegeven dat zij daar ook wel een goede partner voor zou kunnen zijn.

Voor meer informatie over besluitvorming en procedures klik hier.

Categorie: milieu

Schouw IJmuiderstraatweg 23 sept. 2015

23 oktober 2015 door Johan Zwakman Reageer

In 2015 is de herinrichting van de IJmuiderstraatweg, het Willebrordpark en de Julianakade gereed gekomen. Met de gemeente is afgesproken dat we na de oplevering eventuele onvolkomenheden ofwel knelpunten gaan inventariseren en vervolgens een schouw organiseren om deze knelpunten na te lopen en een plan van aanpak op te stellen.

Naast de knelpunten die we zelf zagen hebben we voor het inventariseren een groot aantal mensen uit de betreffende straten een e-mail gestuurd.
De schouw is gehouden op woensdagmiddag 23 september. Van de gemeente waren daarbij aanwezig: Len Munnik (projectleider), Kees Looyen (projectbegeleider) en Marieke Mulder (ontwerp park) en van het wijkplatform Jan van den Bos en Johan Zwakman.
Lees hier het verslag van de schouw. Alle actiepunten zullen eerst door de gemeente uitgewerkt worden en uiteindelijk alle tegelijk aangepakt, dit om kosten te besparen. De uitvoering zal ergens in 2016 liggen.

Categorie: verkeer

Tips om inbraak te voorkomen

23 augustus 2015 door Johan Zwakman Reageer

Op 27 mei 2015 heeft de ex-inbreker Evert Jansen, op uitnodiging van de Wijkplatforms IJmuiden-Noord en IJmuiden-Zuid, tips gegeven ter voorkoming van woninginbraak. Tevens heeft Jerry Ramdayal, wijkagent Duin-en Zeewijk, uitleg gegeven over Horen, Zien en Melden (klik hier voor meer informatie).

De ex inbreker Evert Jansen heeft voorafgaande aan de presentatie een rondgang door IJmuiden gemaakt. Hij heeft veel situaties gezien waarbij het heel eenvoudig was om bij mensen naar binnen te komen. Zijn boodschap was vooral: houdt je omgeving in de gaten. Niet alleen als je een heterdaad ziet, maar ook als je iets verdachts ziet, bel 112 !! Dat mag dus ook bij verdachte situaties!! Maak zo mogelijk foto’s. Doe verder altijd de voordeur op het nachtslot als je je huis verlaat. Dan kan die niet geflipperd worden. Wees bedacht op openstaande bovenlichtjes. Inbrekers kunnen daardoor naar sleutels hengelen of er door naar binnen gaan. Hou bij voorkeur de achterdeur op slot, ook als je thuis bent. Zet je bij mooi weer deuren en ramen open, haal de sleutel dan uit het slot. En kan dat niet, bijv. vanwege de kinderen, zorg dan dat er geen sleutel in de deur zit of in het zicht ligt. Ga je weg, al is het maar een paar minuutjes, doe de deur met je sleutel op slot. Doe deuren en ramen dicht, denk ook aan de bovenverdieping.
Hoor je een inbreker je huis inkomen, maak lawaai. Dan weet hij dat er iemand thuis is en neemt dan (meestal) de benen. En bel natuurlijk direct 112. Ga de inbreker niet te lijf. De spullen krijg je terug via je verzekering, maar je leven niet.
Wat heeft de ex-inbreker aangetroffen op zijn rondje IJmuiden:

  • Schuurtjes niet op slot  met gereedschap erin. Handig voor de inbreker om te gebruiken.
  • Een kruiwagen om de gestolen waar mee te nemen naar de auto. Een lege klikobak is daar ook heel handig voor. Niemand die ziet dat er gestolen spullen in liggen.
  • Aan fietssleutels zitten vaak ook huissleutels. De fiets staat vaak onbeheerd in de tuin of zelfs voor het huis.
  • De huissleutel zit in de achterdeur die niet afgesloten is. Ook als mensen thuis zijn kun je die gemakkelijk meenemen.
  • Ladders, kliko’s in de tuin om naar boven te klimmen. Zet ze vast met een slot. Kliko’s kun je ook aan elkaar vastzetten met een fietsketting met slot, dan zijn ze voor een inbreker lastiger te verplaatsen voor als hij er op wil klimmen.
  • Sommige lipssloten zijn gemakkelijk open te breken, vooral als ze uitsteken, anders kan het eenvoudig met een kerntrekker (klik hier voor een filmpje over kerntrekken). Zorg voor veilige sloten. Liefst drie sterren.
  • Bovenlichtjes die openstaan waardoor je met een bezem naar binnen kunt hengelen naar sleutels.
  • Gaatjes boren naast vleugel sluitingen. Breng een extra slot aan.
  • Breng een stang aan voor bovenlichten. Dit bemoeilijkt hengelen en naar binnen klimmen.
  • Een balkje in een schuifdeur zichtbaar voor het raam en niet in de rail. Dat zien ze het niet en gaan ze toch proberen naar binnen te komen, met schade tot gevolg.
  • Leg geen waardevolle spullen in het zicht.
  • Bij afwezigheid zorg voor licht op een tijdschakelaar, opengeslagen krant, glas op tafel, ruim post op, laat buren gordijnen sluiten en open doen, ook op de slaapkamers.
  • Maak stopcontacten buiten spanningsloos bij afwezigheid. Door kortsluiting te veroorzaken werkt de (goedkope) alarminstallatie niet.

Inbraken in IJmuiden-N en Z nemen af, maar er waren nog altijd 56 inbraken in 2014 (is toch noch 1 per week!)
Een inbreker op heterdaad betrappen gebeurt vrijwel uitsluitend op melding van een burger.
Geef ook een verdachte situatie onmiddellijk door op 112, dus niet op het algemene nummer van de politie. Dan komen ze mogelijk te laat.
Van de 9 waarnemingen van verdachte situaties wordt er maar 1 ! doorgegeven, ofwel 4 mln. waarnemingen worden helaas niet doorgegeven.
80 % van de inbraken wordt gepleegd door gelegenheidsinbrekers. Zij willen snel en gemakkelijk te werk gaan. Deze inbraken zijn grotendeels te voorkomen door bovenstaande tips en 112 bellen bij verdachte situaties. U hoort-ziet en meldt!!!

Interessante website:

http://www.geefinbrekersgeenkans.nl/

Categorie: veiligheid

Herinrichting IJmuiderstraatweg

4 augustus 2015 door Johan Zwakman Reageer

Op 22 mei 2015 zijn de opnieuw ingerichte straten IJmuiderstraatweg, Julianakade en het Willebrordpark door de wethouders Floor Bal en Anette Baerveldt feestelijk in gebruik genomen.

Wethouder Bal plant boom

Wethouder Bal plant boom

Hier is een lang traject aan vooraf gegaan. Eind 2009 kwam de gemeente met haar plannen. Er lagen een aantal opties voor. De keuze was een 30 km/uur straat met een aantal verbindingswegen (inprikkers) tussen de IJmuiderstraatweg en de Kanaaldijk of een 50 km/uur weg. De voorkeur van het wijkplatform was het laatste, maar dat wilden we niet alleen beslissen. We hebben daarom eind 2010 een enquête gehouden onder alle bewoners van voornoemde straten. De uitslag (59 voor 50 km/uur, 42 voor 30 km/uur) steunde onze wens en in overleg met de gemeente is deze keuze voor 50 km/uur ook werkelijkheid geworden: een mooi voorbeeld van geslaagde burgerparticipatie.
De belangrijkste reden voor ons was dat je het lokale verkeer met bestemming IJmuiden-Noord en het zware verkeer naar de haven gescheiden moet houden. En de IJmuiderstraatweg is een belangrijke wijkontsluitingsweg voor IJmuiden-Noord. Die wilden we in functie laten, om sluipverkeer in de achterliggende wijken te voorkomen.

Ook nadat er een besluit van de gemeente gevallen was, hebben we het project nauwgezet gevolgd. Vóór de daadwerkelijke ontwerpfase hebben we uitgebreid advies gegeven en toen het ontwerp er lag (mei 2012) hebben we gebruik gemaakt van de inspraakmogelijkheid waarin we vele punten naar voren gebracht hebben (lees hier).
We hebben op lang niet alle punten onze zin gekregen: onze ervaring is dat je bij inspraak weinig meer bereikt. Als je echt wat wilt bereiken moet je dat in het voortraject – tijdens de participatie – doen. En zoals hiervoor gezegd hebben we dat uitgebreid kunnen doen.

Baerveldt onthult fotobord

Baerveldt onthult fotobord

Alles overziend zijn we best tevreden met het resultaat. Vooral ook de informatieborden met historische foto’s zijn een aanwinst. We zijn uitgebreid gehoord en hebben op veel punten onze zin gekregen. Op een enkele negatieve reactie na, zijn de meeste mensen positief en vinden dat het prachtig is geworden. Er is inmiddels onder bewoners zelfs een initiatief ontstaan om het nog mooier te maken door her en der plantenbakken neer te zetten (enkele staan er al) en de bakken bij de Casembrootstraat en de Lumeystraat te gaan onderhouden.

Met de gemeente is tijdens de uitvoeringsfase afgesproken dat we na de oplevering eventuele knelpunten gaan inventariseren en vervolgens een schouw organiseren om deze knelpunten na te lopen en na te gaan of hier nog iets aan gedaan kan worden. De knelpunten zijn inmiddels geïnventariseerd (lees hier).

De schouw willen we aan het eind van de zomer houden in gezelschap van de wijkwethouder mevr. Baerveldt, de relatiemanager dhr. Plessius, de projectleider van de gemeente met enkele uitvoerende ambtenaren en de wijkagent dhr. Koomen.

Categorie: verkeer

  • « Ga naar Vorige pagina
  • Ga naar pagina 1
  • Ga naar pagina 2
  • Ga naar pagina 3
  • Ga naar pagina 4
  • Ga naar pagina 5
  • Ga naar pagina 6
  • Interim pagina's zijn weggelaten …
  • Ga naar pagina 8
  • Ga naar Volgende pagina »

CONTACT

Follow Us on TwitterFollow Us on E-mailFollow Us on Facebook

KLIK IN HET LOGO VOOR ANDERE WIJKPLATFORMS

logo Velsen Noord Velsen Zuid Velserbroek Santpoort Zuid Santpoort Noord Driehuis IJmuiden West IJmuiden Noord Zee- en Duinwijk IJmuiden Zuid

AGENDA

Wijkplatformvergadering op 14 januari om 19:30 uur in de Spil, en vervolgens elke tweede woensdag van de maand.

VOLG ONS OP TWITTER

Tweets by @wpfvelsen

WIJKPLATFORM IJMUIDEN-NOORD

Wijkplatform IJmuiden-Noord wordt voorgezeten door Johan Zwakman
johanzwakman

NIEUWSBRIEF IJMUIDEN-NOORD

Vul je e-mail adres in, als je op de hoogte gehouden wilt worden van nieuwe artikelen op deze website.

DISCLAIMER

De inhoud van deze website is met de meest mogelijke zorg samengesteld. De gemeente Velsen draagt geen verantwoording voor de gepubliceerde informatie.

COOKIES

Deze website maakt gebruik van cookies. Gegevens zullen nimmer aan derden ter beschikking worden gesteld.

CONTACT

Vragen of opmerkingen over hetgeen in uw wijk gebeurt kunt u sturen naar: Johan Zwakman

wijkplatformsvelsen.nl - IJmuiden-Noord 2023

Copyright © 2023 · Dynamik-Gen op Genesis Framework · WordPress · Log in