• Home
  • Over
    • Wie
    • Wat
    • Actueel
  • Agenda
    • Vergaderrooster
    • Volgende vergadering
      • Agenda vergadering woensdag 12 april 2023
  • Slim Melden
    • Slim Melden
  • Ga naar
    • Ver. IJmuiderstraatweg
      • Nieuwsbrief mei 2016
    • Horen, Zien, Melden
    • Luchtmetingen Noordzeekan.gebied
    • Winkelverenigingen
      • Stadscentrum
      • De Kennemerlaan
      • Kennemerlaan leeft
    • Lokale Media
      • RTV Seaport
      • Velsen Vandaag
      • De Jutter
      • IJmuider Courant
    • De Spil
    • Welzijn Velsen
    • Fleur & Kleur
  • Archief
    • 2019 Notulen
      • Notulen 13 maart 2019
      • Notulen 13 februari 2019
      • Notulen 9 januari 2019
    • 2018 NOTULEN
      • Notulen 14 november 2018
      • Notulen 9 mei 2018
      • Notulen 11 april 2018
      • Notulen 14 maart 2018
      • Notulen 14 februari 2018
      • Notulen 10 januari 2018
    • 2017 NOTULEN
      • Notulen 8 november 2017
      • Notulen 8 maart 2017
      • Notulen 8 februari 2017
      • Notulen 11 januari 2017
    • 2017 ALGEMEEN
      • Inspreken verkeersstructuur 13 april
    • 2016 NOTULEN
      • Notulen 9 november 2016
      • Notulen 12 oktober 2016
      • Notulen 7 september 2016
      • Notulen 8 juni 2016
      • Notulen 11 mei 2016
      • Notulen 13 april 2016
      • Notulen 9 mrt. 2016
      • Notulen 10 feb. 2016
      • Notulen 13 jan. 2016
    • 2016 ALGEMEEN
      • Inspr.reactie verkeersstructuur
      • Verslag wijkschouw 28 oktober
    • 2015 NOTULEN
      • Notulen 18 november 2015
      • Notulen 14 oktober 2015
      • Notulen 9 september 2015
      • Notulen 24 juni 2015
      • Notulen 13 mei 2015
      • Notulen 8 april 2015
      • Notulen 11 maart 2015
      • Notulen 11 februari
      • Notulen 14 januari
    • 2014 NOTULEN
      • Notulen 12 november 2014
      • Notulen 15 oktober 2014
      • Notulen 10 september 2014
      • Notulen 11 juni 2014
      • Notulen 14 mei 2014
      • Notulen 9 april 2014
      • Notulen 12 maart 2014
      • Notulen 12 februari 2014
      • Notulen 8 januari 2014
    • 2014 ALGEMEEN
      • Zienswijze windturbines nov. 2014
      • Zienswijze windturbines juli 2014
      • Windpark Spuisluis
      • Verslag wijkschouw 2014
      • Zienswijze windturbines
      • Inspraakreactie Lange Nieuwstraat
      • Hoofdpunten Vrijwillige Inzet
      • Horeca sanctiebeleid
      • Advies herinrichting Lange Nieuwstraat
      • Reactie herinrichting Lange Nieuwstraat febr. 2014
      • Reactie Leefbaarheidsmonitor 2013
    • 2013 NOTULEN
      • Notulen spreekuur 3 december 2013
      • Notulen 13 november 2013
      • Notulen 9 oktober 2013
      • Notulen 4 september 2013
      • Notulen 19 juni 2013
      • Notulen 8 mei 2013
      • Notulen 10 april 2013
      • Notulen 13 maart 2013
      • Notulen 13 februari 2013
      • Notulen 9 januari 2013
    • 2013 Algemeen
      • Meer bomen in de straten
      • Kwaliteitsimpuls winkelcentrum IJmuiden
      • (1) Inspraakreactie winkelcentrum IJmuiden
      • (2) Inspraakreactie winkelcentrum IJmuiden
    • 2012 Algemeen
      • Jaarverslag Wijkplatform IJmuiden-Noord 2012
      • Reactie Verkeersstudie centrum IJmuiden
      • Convenant Kennemerlaan
      • Vijf plannen nieuw winkelcentrum IJmuiden
      • Inspraakreactie IJmuiderstraatweg / Julianakade
      • Verslag Velserkom 23-3-’12
      • Notitie Verkeer Lange Nieuwstraat
      • Jaarplan 2012
    • 2011
      • Nachtschouw 8 november
      • Jaarverslag 2011
    • 2010
    • 2009
      • Wensen verkeersstructuur IJmuiden-Noord
  • Gemeente
    • Velsen
    • Raad Velsen
    • Waar staat je gemeente
    • Gemeentegids
  • Contact
    • Formulier

Geen blauwe zone naast Vomar Kennemerlaan aan oostkant

19 juni 2022 door Johan Zwakman Reageer

In een brief gericht aan het College en de gemeenteraad van Velsen reageert het Wijkplatform IJmuiden-Noord op een recent artikel in de IJmuider Courant waarin was te lezen dat de Vomar Kennemerlaan graag op de parkeerplaats aan de oostkant van de winkel een uitbreiding van de Blauwe Zone (BZ) gerealiseerd wil zien.

Om te beginnen wil het Wijkplatform IJmuiden-Noord stellen dat zij net als de bewoners van de Kennemerlaan vanaf het begin TEGEN de invoering van een BZ is geweest en nog steeds is. We zijn dan ook beslist tegen een uitbreiding van de BZ aan de oostkant van de winkel.
Lees hier de brief.

Categorie: Geen categorie

Reactie Gebiedsvisie Pont tot Park

4 september 2021 door Johan Zwakman 2 Reacties

Het wijkplatform heeft een zienswijze ingediend als reactie op de Gebiedsvisie Pont tot Park
Hieronder de hoofdpunten uit deze zienswijze. De gebiedsvisie wordt donderdag 16 september 2021 in een sessie door de raad behandeld.

Het wijkplatform kan zich op de volgende onderdelen vinden in de visie.

  • De plannen om van Plein 1945 een horecaplein te maken, incl. het kleiner maken van het plein;
  • Inrichten gebied Velserduinplein naar Plein 1945 tot overgangsgebied met eventueel de bibliotheek;
  • Bebouwen Velserduinplein na sloop Hema;
  • Winkels concentreren in een kernwinkelgebied tussen Velserduinweg en Marktplein;
  • Nieuwbouw Willebrordstraat en een appartementengebouw op locatie politiebureau;
  • Vervangen gedateerde naoorlogse flats.

Wensen van het wijkplatform:

  • Parkeergarage onder Plein 1945 voor oplossen parkeerprobleem rond gemeentehuis;
  • Parkeergarage onder Velserduinplein als het plein volgebouwd wordt. Bouwen op het Velserduinplein kan onmogelijk zonder een parkeergarage eronder;
  • Realiseren van tweezijdig winkelen tussen Velserduinplein en Marktplein (idee Floor Bal van 2005).
    Hierbij worden de flats tegenover de winkels afgebroken en dichterbij weer opgebouwd met winkels eronder. Zie de schets en de visualisatie.

Schets. Idee 2-zijdig winkelen tussen Velserduinplein en Marktplein

Het wijkplatform heeft de volgende zorgpunten

  • Meer woningen betekent:
    > meer parkeerruimte en dus minder groen;
    > meer verkeer van en naar IJmuiden met nog meer opstoppingen bij Oud-Velsen;
    > meer hittestress;
    Of wel: IJmuiden is vol;
  • Grondgebonden woningen mogen niet vervangen worden door appartementen.

We zijn tegen de volgende onderdelen:

  • Een kleine centrumring, een kleine verkeersring om het winkelcentrum om de Lange Nieuwstraat verkeersluwer te maken. Het wijkplatform vind de Lange Nieuwstraat niet te druk;
  • Bouwen van woontorens langs het Kanaalfront;
  • Bouwen in het Heerenduinpark.

Tot slot enkele algemene opmerkingen.

  • De enquête heeft voor ons weinig waarde. Belangrijke vragen zijn niet opgenomen en de vragen en stellingen zijn veel te sturend;
  • We zijn bang dat er niet gebouwd wordt voor onze kinderen. Huizen worden onbetaalbaar en projectontwikkelaars nemen de markt over.

Visualisatie 2-zijdig winkelen

Categorie: Geen categorie, winkels

Windturbines hebben verwaarloosbare invloed op uitstoot schoorstenen

3 augustus 2021 door Johan Zwakman Reageer

In 2014 werd het wijkplatform benaderd door Eneco met de mededeling dat ze plannen hadden om windturbines te bouwen aan de noordkant van het Noordzeekanaal tegenover Tata Steel. We vroegen ons gelijk af wat de eventuele impact voor IJmuiden-Noord zou zijn.

Onze eerste gedacht ging in de richting van mogelijk geluidsoverlast. Voor slagschaduwen waren we niet bang, omdat de turbines van de zon af geplaatst zouden worden. Voor het geluid waren we ook niet heel erg bang. Ze zouden redelijk ver van onze wijk geplaatst worden (minimaal 600 m) en het geluid zou waarschijnlijk weg vallen tegen het achtergrondlawaai van Tata en het verkeer op de Kanaaldijk. Maar we realiseerden ons ook dat de turbines wel eens invloed zouden kunnen hebben op de uitstoot van de schoorstenen van Tata. Die gedacht werd versterk door de volgende foto van windturbines op zee.

Dit geeft echter een bedrieglijk beeld. De verklaring voor dit fenomeen is als volgt. Als de relatieve vochtigheid in de lucht heel hoog is, zorgt de beweging van de wieken van de windturbines er voor dat de lucht condenseert. Ze maken als het ware wolken. Die drijven vervolgens met de wind mee en kunnen dus heel ver komen. Dit is ongeveer vergelijkbaar met de vliegtuigstrepen in de lucht. Het fenomeen op de foto is dus geen maatstaf voor wat de windturbines met de uitstoot van schoorstenen doen. Als we dat wilden weten moest er een onderzoek komen.

Onderzoek Erbrink Stack Consult

We hebben Eneco zo ver weten te krijgen om een onderzoek te financieren. In gezamenlijk overleg met o.a. Dirk Weidema is het onderzoek gegund aan de onderzoeker Hans Erbrink van Erbrink Stack Consult, die een dergelijk onderzoek al eens eerder gedaan had. We hadden het volste vertrouwen in hem. Het rapport verscheen in 2016 en het resultaat uit het onderzoek is dat er over het geheel genomen geen noemenswaardige invloed is van windturbines op de uitstoot, maar zo zien de milieugroepen dat niet. Die brengen steeds naar voren dat de turbines binnen een straal van 1,5 km het milieu negatief beïnvloeden.

Invloed windturbines verwaarloosbaar

Omdat er kennelijk onduidelijkheid over het rapport van Erbrink was, heeft de provincie aan Erbrink gevraagd om het rapport nader toe te lichten Dit is op 1 juli 2021 gebeurt in aanwezigheid van Dirk Weidema, Luuk Kiers en Zwakman. Erbrink heeft uitgelegd dat wat de milieugroep zeggen geldt voor een hele specifieke situatie, namelijk voor een schoorsteen van 150 meter hoog op een afstand van 400 meter tot een windturbine van 120 meter hoog. Dan heeft de windturbine tot gevolg dat er binnen een straal van 1,5 km een ca. 10% verhoogde neerslag is. Maar bij Tata zijn honderden bronnen die nauwelijks tot niet beïnvloed worden door de turbines. Erbrink heeft de invloed voor 18 locaties in de IJmond uitgerekend.
Het verslag van het gesprek van 1 juli is hieronder in de bijlage gegeven.

Conclusie

In een hele specifieke situatie is er sprake van invloed door de windturbines, maar dit valt weg in het beeld van de complete uitstoot van Tata. De eindconclusie is dus dat de windturbines geen noemenswaardige invloed op de uitstoot van Tata Steel hebben (zie tabellen hieronder) en in sommige gevallen het effect zelfs gunstiger is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 1. PM10 concentraties op 18 locaties rond Tata Steel. Met of zonder de windmolens in 2018.
(kopie van tabel 4 uit het rapport)

 

 

 

 

Tabel 2. Gemiddelde toe- of afname (met windmolens ten opzichte van: zonder windmolens) van concentraties gemiddeld over de 18 locaties ten gevolge van plaatsing van 7 windmolens
(kopie van tabel 5 uit het rapport)

Bijlage

Belangrijkste punten bijeenkomst windmolens en verspreiding stof

7 juli 2021

Beste Dirk, Luuk en Johan,

We hebben het vorige week ruim een uur gehad over de rapporten die gaan over de invloed van Windpark Spuisluis en Windpark Ferrum (of “windpark Tata Steel”) op de verspreiding van stof/emissies. Met name de “binnen 1.5 kilometer” passage riep vragen op, dus dat zet ik hierbij voor de duidelijkheid ook op de mail.

De “effect binnen 1.5 kilometer” grafiek betreft alleen de bovenwindse situatie. Dat willen zeggen, in de heersende windrichting komt eerst de bron en dan de windmolen. In de benedenwindse situatie (eerst windmolen, dan bron) is zoals uitgelegd geen effect. Dat wil zeggen, twee effecten – hogere pluim en meer verdunning – compenseren elkaar.

We moeten in de bovenwindse situatie twee zaken tegelijk beschouwen:

Hoge bronnen: Die kunnen onder bepaalde omstandigheden een negatieve invloed hebben op de stof concentraties. Dit effect geldt alleen als de schoorsteen hoger is dan de windmolen. In de grafiek in het rapport gaat het om een fictief voorbeeld met een schoorsteen van 150 meter hoog op een afstand van 400 meter tot een windmolen van 120 meter hoog. Bij die specifieke samenstelling van hoogten en afstand krijg je een (duidelijk) negatief effect tot 1,5 kilometer. Maar nogmaals, deze samenstelling van hoogten en afstand waar die 1,5 kilometer bij hoort is een voorbeeld. Dit voorbeeld en bijbehorende grafiek zijn bedoeld om aan te tonen dat het gebruikte model goed werkt. Bij lagere schoorstenen met lagere windmolens is de afstand korter dan 1.5 kilometer.

Hierbij dient te worden opgemerkt dat de negatieve bijdrage op leefniveau zeer beperkt blijft. Hoge bronnen worden namelijk veel meer verdund. Het betreft voor fijnstof een toename van 0,02 µg t.o.v. een heersend achtergrondniveau van circa 20 µg. Ook zijn er in verhouding bij Tata Steel veel meer lage bronnen dan hoge bronnen aanwezig.

Lage bronnen: Dat wil zeggen, de schoorsteen is lager dan de windmolen. Deze bronnen zullen juist een verdunning van stof concentraties geven, op alle afstanden onder invloed van de windturbines. Hiermee zal juist een (beperkte) verbetering optreden van de stofconcentraties. Deze lagere bronnen hebben door hun lagere ligging juist een grotere invloed op de stof concentraties op leefniveau. Doordat er meer lage bronnen bij Tata Steel zijn en de lage bronnen meer invloed hebben op leefniveau zal deze verbetering in stofconcentraties daarmee groter zijn dan de in specifieke situaties optredende negatieve invloed van de hoge bronnen zoals hierboven beschreven.

Totaal (hoge bronnen + lage bronnen): Voor een eindoordeel moet worden gekeken naar het totaal van hoge en lage bronnen. Dat is allemaal in het rekenmodel en in de rapporten meegenomen. Dan zie je dat de stofconcentratie zowel op korte als op langere afstand niet of nauwelijks wordt beïnvloed door de windmolens (in positieve of negatieve zin). Voor de meeste locaties en stoffen is er zelfs een kleine afname ten opzichte van de nul-situatie zonder windmolens. Hiermee tonen de rapporten aan dat er geen verslechtering zal optreden van de stofconcentraties op leefniveau.

Tot slot: In het gesprek kwamen ook zorgen aan de orde over de gezondheid naar aanleiding van bijvoorbeeld RIVM rapporten en over de emissies van Tata Steel in zijn algemeenheid. Het is belangrijk om emissies te verlagen en de leefomgeving in de IJmond gezonder te maken, daar is geen discussie over. Windmolens hebben hier echter geen noemenswaardige invloed op.

 

Met vriendelijke groet,
Rogier Baars
Beleidsadviseur / procesmanager dossier Tata Steel – Omgevingsbeleid

 

 

 

Categorie: milieu

Reactie op gebiedsvisie Pont tot Park 28 april 2021

5 mei 2021 door Johan Zwakman Reageer

Tijdens een extra vergadering op 9 maart 2021 heeft het wijkplatform, in aanwezigheid van de wethouders Sebastian Dinjens en Floor Bal, uitgebreid gesproken over de gebiedsvisie Pont tot Park. Het verslag leest u hier. In de vergadering van 14 april heeft het wijkplatform bepaald wat we van de visie vinden Lees hier onze complete reactie.

Overzicht, witte stippen zijn woontorens

Het wijkplatform kan zich in grote lijnen vinden in de gebiedsvisie. We zijn echter absoluut tegen het bouwen van ‘hoogteaccenten’ (woontorens, zie witte stippen in afbeelding) langs het Kanaalfront en bouwen in het Heerenduinpark (zie de twee bruine vlekken bij duinfornt). Bouwen in het Heerenduinpark is volgens ons ook strijdig met de volgende zin uit de visie ‘Er kan worden gedacht aan het realiseren van ‘groene aders’; groen in de wijken wat doorloopt in de woonblokken, maar ook groen dat vanuit de duinen of het Stadspark doorloopt de wijken in.’ Nu loopt het groen van het Heerenduinpark nog duidelijk zichtbaar door tot in de wijken. Dat zal met woningen in het park niet meer het geval zijn.

We zetten grote vraagtekens bij de ambitie om ‘groene aders’ in de wijken te realiseren. Onze ervaring is dat als we vragen om meer bomen in boomarme straten, we steevast te krijgen horen dat dit niet kan, omdat er kabels en leidingen in de grond liggen. Daarbij bestaat het nieuw aangelegde groen voornamelijk uit grasveld met een enkel struikje of boompje, wat nauwelijks bijdraagt aan luchtzuivering en hittestress.

We onderkennen dat er op woningbouwgebied wat moet gebeuren. Dat sluit mooi aan op de ambities van het Woningbedrijf Velsen en Velison Wonen. Maar meer woningbouw brengt wel meer verkeer met zich mee. Volgens ons gaat dit ten koste van de parkeermogelijkheden en de bereikbaarheid van IJmuiden.

Verkeerssituatie, pijlen wijzen op ‘kleine centrumring’

In de visie wordt een proefballonnetje opgelaten over een ‘kleine centrumring’ met eenrichtingsverkeer om het centrum van IJmuiden (zie witte pijlen in schets). We wijzen erop dat de route Zoutmanstraat, Raadhuisstraat, Kalverstraat, Velserduinplein, Oosterduinweg, Oosterduinplein en Marktplein een 30 km traject met vele bochten is. Vooralsnog vinden we het een slecht idee.

De gemeenteraad is inmiddels akkoord gegaan met de gebiedsvisie. Er gaat nog participatie plaats vinden. Het is belangrijk dat we hierbij als wijkplatform op het vinkentouw zitten. De informatie die uit deze participatie komt zal input zijn voor de nog op te stellen omgevingsvisie. De ideeën uit de gebiedsvisie kunnen dus nog aangepast worden. Daarna zal de visie omgezet moeten worden naar een bestemmingsplan en ten slotte in concrete bouwplannen.
__________________________________________________________________________

Onderstaande schets geeft een idee hoe de entree vanaf het Pontplein eruit zou kunnen zien (klik op de schets om hem te vergroten). In deze schets is het Pontplein heringericht en het viaduct verdwenen. Het politiebureau maakt hierbij plaats voor een appartementencomplex. De flats lang de Willebrordstraat worden vervangen.

Entree IJmuiden vanaf Pontplein

 

 

 

 

Hieronder een overzicht van het winkelcentrum. Het Marktplein met het Velserduinplein vormen het kernwinkelgebied. Het Plein 1945 moet een horecaplein worden. De winkels aan de oostkant van het plein worden opgeschoven naar het westen. Het plein wordt dan compacter. De weg die nu voor deze winkels langs loopt, moet er dan achterlangs lopen.

Winkelcentrum

 

 

 

 

 

 

 

 

Zo ongeveer zou het Velserduinplein eruit kunnen zien. Het gebouw van de Hema is hier verdwenen. Er is nog wel plaats voor de markt. Het Velserduinplein is de parkeerplaats voor het winkelcentrum. Die kan niet gemist worden. Het wijkplatform gaat ervan uit dat er een grote parkeergarage onder het plein komt.

 

Visie Velserduinplein

Categorie: Geen categorie

Wijkplatform IJmuiden-Noord wenst u fijne feestdagen

24 december 2020 door Johan Zwakman 2 Reacties

Het wijkplatform IJmuiden-Noord wenst alle bewoners van onze wijk en verder iedereen die dit leest hele fijne feestdagen en een voorspoedig, gelukkig maar vooral ook gezond 2021 toe. Laten we hopen dat het vaccin ons weer snel terug brengt naar het normale leven.

Het was een bewogen jaar. Corona heeft er behoorlijk ingehakt. We werden en worden nog steeds in alles beperkt. Onze laatste fysieke (normale) vergadering was op 11 maart, daarna duurde het tot augustus voordat we weer een keer fysiek bij elkaar konden komen. Maar toen begon al weer snel te tweede golf en sindsdien hebben we elkaar niet meer gezien.
Gelukkig dienden zich alternatieve middelen aan en hebben we inmiddels twee keer via zoom vergaderd. Dat is heel anders maar het is goed te doen. Het heeft ook voordelen: je hoeft je huis niet uit, maar helaas beschikt niet iedereen over een geschikte computer. Ook wij lopen hier tegen aan en kan niet iedereen meedoen.

Ik vind dat we als wijkplatform het afgelopen jaar weer met veel onderwerpen bezig geweest zijn. Hieronder de belangrijkste.

De volgende grote verkeersprojecten zijn afgerond:

  • De kleine ring over het Van Poptaplantsoen: we horen geen klachten.
  • De herinrichting van de Kennemerlaan: we krijgen veel positieve reactie. Dubbel parkeren zal helaas altijd wel een probleem blijven. Hopelijk houdt iedereen zich aan de maximale snelheid van 30 km/uur

We zijn betrokken bij de volgende lopende onderwerpen:

  • Blauwe zone Kennemerlaan: het ligt bij een werkgroep met gemeente, ondernemers en omwonenden. Heel veel bewoners willen het niet. Wij zien geen echte noodzaak.

Straks kan hier doorgereden worden over het Oosterduinplein

  • Herinrichting Oosterduinplein en Oosterduinweg:  voortgang komt in januari.
  • Nieuwbouw in onze wijk: Kalverstraat (geen voortgang), Troelstraweg (staat op de agenda bij de gemeente).

Onze wensen:

  • Snelheid op de Kanaaldijk omlaag naar 50 km/uur (er waren twee dodelijke ongelukken binnen een jaar): heeft aandacht van de gemeente.
  • De kleine zijstraten van de IJmuiderstraatweg en Julianakade eenrichtingsverkeer de wijk ingaande: de gemeente heeft het opgepakt.
  • Verkeersdrempels op de IJmuiderstraatweg en Julianakade om de snelheid te remmen.

Aandachtspunten in onze wijk:

  • Het milieu in onze woonomgeving: het heeft op alle fronten de aandacht. We zitten bij de Burentafel Tata Steel en verder hebben we contact met RIVM, er is bewonersoverleg met de Omgevingsdienst IJmond en de provincie en omgevingsoverleg met de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied geweest.
  • Maximum snelheid in onze wijk: er wordt in de 30 km gebieden te hard gereden. Daar wordt over geklaagd, maar we doen het zelf!!!
  • Vervuiling door dumpen afval. Acties: Velsen geen Bende, Hier begint de Zee).
  • Drugsgebruik en dealen: de bestrijding is een speerpunt van de gemeente.

Algemene aandachtpunten:

  • Scheiden restafval (HVC): de hoeveelheid restafval (nu 200 kg pp.) moet terug naar 100 kg pp. in 2020. De gemeente komt met een nieuw systeem.
  • Nederland aardgasvrij: het moet in 2050 gerealiseerd zijn, maar hoe is nog een heel groot vraagteken.
  • Regionale energiestrategie (RES): waar gaan we op land nog meer windturbines neerzetten en waar kunnen zonnepanelen geplaatst worden.

Daarnaast zijn nog vele kleine onderwerpen de revue gepasseerd.

 

Categorie: algemeen

Afspraken onderhoud groenvoorziening

20 juli 2020 door Johan Zwakman 1 Reactie

Op 9 juli 2020 heeft een delegatie van het wijkplatform met Hans Lammers, meewerkend voorman  van Groen Onderhoud, Werkeenheid Wijkpost IJmuiden en twee collega’s een rondgang gemaakt door IJmuiden-Noord langs een paar plaatsen waar we als wijkplatform aandacht voor wilden vragen. We hebben niet alle gewenste plaatsen bezocht, maar deze wel ter sprake gebracht. Hieronder de onderwerpen waarover een afspraak gemaakt is. En… binnen een week was het meeste al aangepakt.
Het wijkplatform ziet uit naar een prettige samenwerking met de medewerkers van Groen Onderhoud.

  • Bloembakken gemeentehuis wat uitdunnen i.v.m. uitzicht.
    Toelichting Zwakman: bij het oversteken naar het Plein 1945 belemmeren een paar boompjes het uitzicht. => Opgelost
  • Gaatjes bijwerken parkeerplaats Velserduinplein.

    Velserduinplein

    Toelichting Zwakman: tussen de grastegels ontbreken op veel plaatsen de graspolletjes. Hier hoopt zich vuil op. => Opgelost

  • Maaiseizoen 2021 IJmuiderstraatweg: wat stukken ongemoeid laten. (Lammers gaat het bij de collega’s neerleggen).
    De Japanse Duizendknoop heeft voortdurend de aandacht en wordt met chemische middelen bestreden. Dit is de enige mogelijkheid.
    Toelichting Zwakman: graag alleen maaien als het gras gegroeid is (er wordt nu vaak onnodig/blindelings gemaaid). Besproken is om een strook niet te maaien (1x? per jaar maaien)., zodat insecten en vlinders meer kans maken. Het is deels ook een honden losloopplaats. Daar moet wel gemaaid worden.
  • Hoek Trompstraat/Fr. Naereboutstraat (voor oud-Engelhart) stoep vrij snoeien.
    Toelichting Zwakman: de onderbegroeiing van de twee grote bomen is wild en hangt over de stoep. Zwakman heeft voorgesteld deze begroeiing te snoeien als een soort hegje om de boom. => Opgelost
  • Dooie takken wegknippen langs IJmuiderstraatweg dijk zuidkant tussen de vdZwaagstraat en de Willebrordstraat, achter de woningen Willebrordstraat.

    Dijk achter Willebrordstraat

    Toelichting Zwakman: De meeste geplante struikjes (sprieten) zijn dood. Deze wegknippen. De struikjes die het wel doen staan laten. => Opgelost

 

 

 

Niet bezocht maar wel besproken.

  • Ruyterstraat: afgezien van het parkje bij de Lagerstraat staan er in deze straat zo goed als geen bomen. In het rapport Van Grijs naar Groen van 2019 staat onder meer:
    De volgende locaties worden in het plantseizoen van 2019, 2020 en 2021 vergroent.
    2019
    IJmuiden-Noord: Frans Naereboutstraat, Kruising Frans Naereboutstraat/Trompstraat, Kortenaerstraat tussen Trompstraat en De Ruyterstraat.
    2020
    IJmuiden-Noord: Casembrootstraat, De Ruyterstraat.
    2021
    IJmuiden-Noord: Diverse locaties Wijk aan Zeeërweg, van Wassenaerstraat, Kruising Edisonstraat/Alexander Bellstraat.
    è Lammers is hier niet mee bekend.
  • Bloembakken Lange Nieuwstraat voor de winkels: de bloembakken dicht bij het Marktplein zijn voor het grootste deel ingericht met siergras pollen. Dit is heel eenzijdig. Het wijkplatform wil graag dat er meer variatie in deze bakken komt. De meeste bloembakken zijn wel heel afwisselend ingericht.
    è Lammers: De inrichting was een bewuste keuze. Dit zal waarschijnlijk niet opgepakt worden in verband met geld gebrek.
  • Bloemperken Van Poptaplantsoen. In het voorjaar waren de bloemperken langs het Van Poptaplantsoen prachtig. Kort geleden is alles gemaaid en lijkt het op een gewoon grasveld.
    Informatie van Arjan van Poecke (projectleider herinrichting Van Poptaplantsoen): Er is afgesproken dat er bloembollen (bloeiend in het voorjaar) en kruidenrijk gras aangebracht wordt. Het wordt een paar keer per jaar gemaaid. Waarschijnlijk wordt het aan het eind van het jaar weer gemaaid.
    è We houden dit als wijkplatform in de gaten. We willen niet dat het een honden uitlaatveld wordt, maar dat is het nu wel al.

 

Categorie: Geen categorie, Parken

Stand van zaken in IJmuiden-Noord, mei 2020

24 mei 2020 door Johan Zwakman Reageer

Het wijkplatform heeft al vanaf maart niet meer met elkaar vergaderd, toch staan we niet stil. We houden elkaar op de hoogte via e-mail en af en toe elkaar bellen. Dit werkt prima, ook toen de gemeente de blauwe zone bij coffeeshop Scolo aan de Huygensstraat aan de orde stelde (verderop meer).
Hieronder is een overzicht gegeven van de lopende onderwerpen met daarbij de stand van zaken.

• Meer dan 1000 woningen in IJmuiden waarvan er 900 bij de jachthaven komen.
Het plan bij de jachthaven is afhankelijk van de medewerking van de ondernemingen op de boulevard. Die is op dit moment niet meer verzekerd.
Het wijkplatform kijkt met zorg naar de groei van het aantal woningen in IJmuiden. Meer woningen betekent meer verkeer. Het gevolg is dat de enige volwaardige toegangsweg naar IJmuiden, de Stationsweg, nu al vaak in de spits slecht doorstroomt. Dat zal dan alleen maar erger worden.

• Pionieren Lagerstraat
De ontwikkeling ligt stil totdat de Raad van State een uitspraak heeft gedaan.

• Definitieve losloopplaats voor honden Watertorenpark
De gemeente heeft in haar berichtgeving gezegd dat ze bereid zijn om een haag te plaatsen als afscheiding van de Wijk aan Zeeërweg.
Er is binnen het wijkplatform een opmerking gemaakt dat de losloopplaatsen kleiner worden. Dat is ook bij de watertoren het geval.
Er wordt door de gemeente overwogen dat de mensen op losloopplaatsen de hondenpoep op moeten ruimen.

• Toekomst wijkplatforms
Er is een videogesprek geweest tussen de voorzitters van de wijkplatforms en de gemeente. Het verslag hiervan is op 17 april binnen het wijkplatform gedeeld. Daarbij is de vraag gesteld of we als wijkplatform voldoende middelen hebben om de komende tijd de informatie met elkaar uit te wisselen.
Tijdens dit gesprek is om een contactpersoon gevraagd voor de afdeling die verantwoordelijk is voor het beleid en beheer van onze groenvoorziening (zie hierna).

• Contactpersoon bij Groenvoorziening
Via Maikel Plug (voorbereider Groen, Openbare Werken) zijn de volgende twee contactpersonen doorgegeven.
Theo Schouw (opzichter wijkbeheer, Openbare Werken, Werkeenheid Opzichters) als het om beheer gaat.
Cindy Kruidenberg. als het om beleidsmatige vragen gaat.
Schouw is daarop benaderd over het onderhoud van het groen op het Velserduinplein en hem is erop gewezen dat er plantenbakken voor de winkels in de Lange Nieuwstraat zijn die wel heel eenzijdig met graspollen beplant zijn.
Cindy is onze vraag voorgelegd over het planten van bomen in de De Ruyterstraat. Dit is zo ongeveer de enige straat in IJmuiden waar geen bomen staan. Deze vraag van ons is al minstens tien jaar oud. We lopen telkens tegen een muur.

Vernieuwd Kennemerlaan

• Herinrichting Kennemerlaan
De werkzaamheden zijn 2 maart 2020 begonnen. De eerste twee fases waren ruim binnen de planning klaar. Ze liggen dus voor op schema. Het zomerfestival kan vanwege de coronacrisis niet doorgaan, dus daar hoeft bij de realisatie geen rekening meer mee gehouden worden. Toch ligt het werk tijdens die periode stil, omdat de aannemer ander werk gepland heeft.

• Herinrichting Kennemerlaan (blauwe zone)
Bericht van de gemeente van 21 april: “De bewoners-enquête wordt deze week afgerond. Vervolgens wordt (uiterlijk volgende week) een brief met een unieke link en code, die nodig zijn voor het invullen van de digitale enquête, naar 405 adressen in omgeving van de beproefde blauwe zone verstuurd. Zoals afgesproken wordt ook de mogelijkheid geboden om een papieren versie van de enquête in te vullen indien gewenst.
Op basis van de bewonersenquête, de enquête onder winkelbezoekers (afgenomen door winkeliers), de parkeertellingen en mogelijke reacties van belanghebbenden wordt een conclusie getrokken voor het vervolg. Als alle informatie bij de gemeente binnen is, wordt pas begonnen met de beoordeling daarvan. We streven ernaar om de evaluatie af te ronden in het (lopende) tweede kwartaal van dit jaar.”
Tijdens de laatste bijeenkomst is tevens gesproken over parkeren op de Kennemerlaan in het algemeen. De parkeerdruk is erg hoog. Het pand op de punt bij de Julianabrug (voorheen makelaarskantoor Prins) wordt bewoont door buitenlandse arbeiders, die praktisch alleen een auto hebben. De vraag is gesteld of dat is toegestaan en of er niet te veel buitenlanders wonen. Dat gaat de gemeente onderzoeken.
In de IJmuider Courant heeft op 16 mei een artikel gestaan waarin de gemeente restricties gaat stellen aan het aantal huurders in een pand. Er mogen straks maximaal 4 huurders in een woning van kleiner dan 150 m2 en 6 in een woning die groter is.

• Herinrichting Oosterduinplein en Oosterduinweg.
Het wijkplatform heeft een enquête gehouden onder de bewoners van het Oosterduinplein. Lees hier voor meer.
Op 22 april heeft er een video conferentie plaats gevonden met de bewoners die zich daarvoor aangemeld hebben. Op de volgende website is de discussie te volgen, evenals het verslag van de bijeenkomst van 22 april.

• Herinrichting Pontplein
Het plan van dhr. Gerard Gleijm, zoals op onze laatste vergadering besproken, is niet haalbaar. De reden krijgen we nog toegestuurd.

• Verkeer remmende maatregelen IJmuiderstraatweg en Julianakade
De vereniging IJmuiderstraatweg heeft een enquête onder haar leden gehouden over dit onderwerp. De uitslag is te vinden op de website van de vereniging. Het wijkplatform heeft een reactie op de uitslag gegeven. Onze conclusie is dat we voor het aanbrengen van verkeersdrempels zijn, maar we zetten een kanttekening voor het geval de drempels te dicht bij de woningen komen. In dat geval moeten de omwonende daarmee instemmen. In de IJmuiderstraatweg komen de drempels ver genoeg van de huizen. Ons standpunt is met een brief kenbaar gemaakt aan het college.

• Eenrichtingsverkeer zijstraten IJmuiderstraatweg en Julianakade
Geen voortgang. De prioriteit heeft even bij de herinrichting van het Oosterduinplein/weg gelegen en bij het opstellen van een reactie op de enquête van de vereniging IJmuiderstraatweg over verkeer remmende maatregels op de IJmuiderstraatweg (zie vorige punt).
In de enquête van de vereniging is ook gevraagd om een mening te geven over het eenrichtingsverkeer in de zijstraten. De uitkomst daarvan is dat de meerderheid voorstander is. Dat is mooi, want dan hoeven wij die vraag niet meer in de IJmuiderstraatweg voor te leggen.

• Twee extra parkeerplaatsen bij coffeeshop Scolo
De gemeente had het wijkplatform gevraagd te reageren op het plan om twee extra parkeerplaatsen op de hoek bij Scolo te realiseren. Wij hebben daarop gereageerd dat dit aan de omwonenden gevraagd moest worden. Dat is vervolgens gebeurd. De twee parkeerplaatsen zijn inmiddels gerealiseerd. Er is voor deze twee plaatsen een blauwe zone ingesteld. Je mag er max. 10 minuten parkeren.

• Visie op Velsen
Van ons uit geen nieuws

• Burentafel Tata Steel 18 februari en 19 mei
Het verslag is van 18 febr. is rondgestuurd.

• Bewonersbijeenkomst provincie over Tata 27 febr.
Verschillende bewonersgroepen in de IJmond zijn uitgenodigd door de provincie om te praten over het milieu.
De presentatie van die avond en het officiële verslag is binnen het wijkplatform rondgestuurd.
Op 22 mei is over dit onderwerp iets in de krant geschreven, met als titel “Provincie ziet groene toekomst voor Tata”. De provincie ziet vier thema’s voor deze toekomst:
1. De gezondheid in beeld (zie volgende onderwerp);
2. Versterken van de handhaving en vergunningverlening;
3. Een duurzame staalproductie op lange termijn;
4. Een betere samenwerking en communicatie met omwonenden.

• Klankbordgroep vervolgonderzoek RIVM mbt TATA steel
RIVM gaat een gezondheidsonderzoek in de IJmond uitvoeren. Ter begeleiding is er een klankbordgroep ingesteld waar ons lid Van Opijnen sinds kort deel van uitmaakt.
Het onderzoek is opgedeeld in drie delen. Er is reeds gestart met het basisonderzoek. Hierin wordt onder meer gekeken naar bestaande gegevens, acute klachten van inwoners en meldingen van huisartsen. De resultaten van dit basisonderzoek worden tegen de zomer verwacht.

• Hollandse Luchten
Hollandse Luchten is een project van 2019, waarbij heel veel fijnstofmeters bij omwonenden in de IJmond geplaatst zijn. De meetresultaten worden getoond op een website.
De projectorganisatie begint goede vormen aan te nemen. Het is het jammer dat er feitelijk nog weinig tot niets met de meetdata gedaan wordt. Zwakman heeft hier aandacht voor gevraagd.

• Overige milieu onderwerpen
De concept-RES (Regionale Energiestrategie voor Noord-Holland Zuid) is klaar en is binnen het wijkplatform rondgestuurd.

• Kennismakingsgesprek met nieuwe gedeputeerde van Noord-Holland
Zwakman is 3 april opgebeld door de gedeputeerde van Noord-Holland Jeroen Olthof, opvolger van Adnan Tekin. Olthof wilde kennis met hem maken. Ze hebben voornamelijk gesproken over het milieu. Olthof heeft meer mensen in de IJmond opgebeld, die betrokken zijn bij het milieu.

• Averijhaven
De Averijhaven wordt ingericht als Energiehaven. Met ingang van 24 april ligt de ‘Notitie Reikwijdte en Detailniveau’ hiervoor gedurende zes weken in het gemeentehuis ter inzage.
De Energiehaven moet ruimte bieden aan bedrijfsactiviteiten gerelateerd aan het bouwen en onderhouden van windparken op zee.

• Nieuwe zeesluis
Burenoverleg 9 maart is ivm corona vervallen. Er is voorlopig geen nieuw overleg gepland. Ook niet per video.

PM punten:

• Organiseren schouw in onze wijk
• Pionieren Lagerstraat
• Nieuwbouw Huishoudschool locatie WIJ (Woongroep IJmuiden)
• Nieuwbouw achter AH
• Verkeerswensen naar aanleiding van schouw
• Van Grijs naar Groen
• “Velsen geen Bende”: voorlopig niet bij ons aan de orde. Ze zijn er nu bij andere wijken mee bezig.

Categorie: algemeen

Herinrichting Oosterduinplein en -weg

24 maart 2020 door Johan Zwakman 2 Reacties

Onlangs hebben we gesproken met de projectleider voor de herinrichting van het Oosterduinplein en Oosterduinweg. Hij had al een Programma van Eisen (PvE) opgesteld. Daar hebben we als wijkplatform onze eisen aan toegevoegd. Lees het hier.

Oosterduinplein vanaf Oosterduinweg

Op basis van dit PvE worden een aantal schetsontwerpen gemaakt die voorgelegd worden aan een nog op te richten klankbordgroep. Om een idee te krijgen wat er met het plein mogelijk is, hebben we een aantal schetsontwerpen gemaakt hoe het er volgens ons uit zou kunnen gaan zien. Of een van onze ideeën te realiseren is, moet nog door de gemeente uitgezocht worden. Ze gaan al wel met onze schetsen aan de slag, maar we verwachten dat ze zelf met een iets aangepast ontwerp voor het plein komen. Voor de gemeente is het namelijk belangrijk dat met deze nieuwe route het verkeer vanaf de Kennemerlaan richting Lange Nieuwstraat verminderd. Dan moet het niet heel onaantrekkelijk worden om vanaf de Kennemerlaan het plein op te rijden. Het wijkplatform wil juist dat de route niet heel aantrekkelijk wordt.

De omwonenden worden zo goed mogelijk bij het maken van de plannen betrokken. Daarvoor wordt een klankbordgroep opgericht. Daarnaast kan iedereen straks meedenken via het digitale platform www.samenspelvelsen.nl.

Hieronder de belangrijkste eisen van het wijkplatform voor het ontwerp.

  1. De weg over het plein moet haakse op de route Kennemerlaan/Marktplein aansluiten. We willen niet dat je zonder af te remmen over het plein kunt rijden. Het mag geen racebaan worden!
  2. We willen dat er zoveel mogelijk parkeerplaatsen gerealiseerd worden. In al onze schetsen komen er meer parkeerplaatsen terug dan er nu zijn.
  3. De parkeerplaatsen moeten voorzien worden van dezelfde grastegels als toegepast op het Velserduinplein.
  4. Er komen geen zebrapaden op het plein, maar wel aan beide kanten een doorlopende stoep, zodat de voetgangers ongehinderd over kunnen steken.
  5. We willen dat de vijf geknotte bomen en andere bomen behouden blijven. Maar niet tot elke prijs. Het zijn historische en monumentale bomen die vroeger voor de boerderij van Van Braam stonden.
  6. Het karakter van de Oosterduinweg moet behouden blijven, evenals de bomen.
  7. Het aantal parkeerplaatsen op de Oosterduinweg moet minimaal gelijk blijven.
  8. De parkeerplaatsen op de Oosterduinweg willen we hetzelfde aangebrachte hebben als in de Diezestraat (oost) en Velserduinweg. Dat houdt in dat je via een schuine stoeprand de gemarkeerde parkeerplaatsen oprijdt. Bewoners zijn hier erg tevreden over.
  9. Bij de beide aansluitingen van de Diezestraat moet een doorgetrokken stoep komen.
  10. Bij het kruispunt Dinkelstraat / Le Mairestraat moet een verhoogd plateau komen.
  11. De Diezestraat moet tijdens het werk bereikbaar blijven. Daarvoor zal het werk in twee fasen uitgevoerd moeten worden.

Categorie: verkeer

Jaarplan cq Speerpuntenplan 2020

26 januari 2020 door Johan Zwakman 1 Reactie

Graag presenteren we hierbij het jaarplan van wijkplatform IJmuiden-Noord.

Een algemene wens van ons is dat we sneller en intensiever betrokken worden bij alle veranderingen in onze wijk.
Een tweetal speerpunten voor ons wijkplatform IJmuiden-Noord zijn al grotendeels ingevuld door het Wijkteam. Ze zijn hieronder aangehaald onder de punten 1 en 14.

Kort samen gevat zijn onze speerpunten:
1. Verkeersveiligheid (via Wijkteam)
2. Voorstel van wijkplatform voor eenrichtingsverkeer bepaalde straten.
3. Een bevredigende oplossing voor blauwe zone Kennemerlaan.
4. Deelname klankbordgroep herinrichting Oosterduinplein.
5. Oosterduinweg hetzelfde inrichten als Kennemerlaan; idem Kalverstraat.
6. Maatregelen tegen parkeren vlak bij zijwegen.
7. Deelname herinrichting Pontplein.
8. Betrokken worden bij alle onderwerpen Openbare Werken (OW).
9. Wijk groener maken, met name De Ruyterstraat.
10. Verlichting Spoorpad langs IJmuiderstraatweg.
11. Uitsluitend woningbouw op bouwlocatie achter AH.
12. Steun aan Woongroep IJmuiden (WIJ) voor bebouwen huishoudschool locatie.
13. Aandacht voor de woonsituatie in onze wijk, met name sociale woningen.
14. Drugsoverlast (via Wijkteam).
15. Aandacht van burgemeester voor bewoners Kennemerlaan ivm overlast horeca.
16. Creëren uitgaansgelegenheid voor jongeren.

Toelichting bij onze speerpunten.

Verkeer

1. In wijkteam zijn de volgende onderwerpen afgesproken mbt verkeersveiligheid: onduidelijkheid 30 km zone; snelheidssignalering; inrichting 30 km wegen.
2. Wij komen met een voorstel om bepaalde zijwegen van de IJmuiderstraatweg en mogelijk enkele straten erachter, in te richten voor eenrichtingsverkeer.
3. Er moet een oplossing komen voor de blauwe zone in de Kennemerlaan, waarin zowel de ondernemers als de bewoners zich in kunnen vinden. Het kan niet zo zijn dat de ondernemers hun wil met hulp van de gemeente opleggen aan de bewoners.

Oosterduinplein vanaf Kennemerlaan

4. We willen samen met een klankbordgroep en de afdeling Verkeer werken aan de herinrichting Oosterduinplein.
5. De Oosterduinweg is genoemd voor 2020 in het plan van Openbare Werken. Wij willen voor deze straat eenzelfde inrichting als de Kennemerlaan en dat willen we uiteindelijk ook voor de Kalverstraat.
6. De afdeling Verkeer richt de parkeerhavens langs de straten zo in dat er geen auto’s vlakbij een zijweg kan staan. Het probleem is dat de automobilisten zich hier niet aan houden. Wij willen aanvullende maatregelen om parkeren vlak bij een zijweg onmogelijk te maken. We zien het liefst bloembakken om het parkeren op deze plaatsen onmogelijk te maken.
7. We willen betrokken blijven bij de herinrichting Pontplein.
8. We willen betrokken worden bij de volgende voor ons nog nieuwe en onbekende onderwerpen van de afdeling Openbare Werken (OW).
– OW 35 Kortenaerstraat 2020
– OW70 Stadspark rotonde 2020
– OW 99 De Noostraat entree IJmuiden 2020
– OW 100 Kruispunt Stationsweg – Willebrordstraat 2020
– OW171 Berm Kanaaldijk

Omgeving

9. We willen dat onze wijk groener wordt. Al op 2 augustus 2013 hebben we daar een notitie over aan B&W gestuurd. Daarna hebben we elk jaar met name gepleit voor bomen in de Ruyterstraat.
We willen betrokken worden bij de volgende voor ons nog nieuwe en onbekende onderwerpen van de afdeling Groen.
– Groen 51 Van Wassenaerstraat 2021
– Groen 52 Edisonstraat 2021
– Groen 61 Casembrootstraat 2020
– Groen 63 Wijk aan Zeeërweg 2021
10. Er zijn veel klachten over de slechte verlichting van het spoorpad in de groenstrook langs de IJmuiderstraatweg. We willen dan ook dat er verlichting komt. Het lijkt ons een goed idee om dit te combineren met vervangen verlichting langs de Kanaaldijk (veel lantaarnpalen staan daar scheef). We stellen voor deze te verplaatsen van de noordkant naar de zuidkant van de Kanaaldijk. Volgens ons kun je dan, door een goede keuze van de verlichting, twee vliegen in een klap vangen. We zien dat er een plan is voor de berm van de Kanaaldijk (OW171 2020). Mogelijk is hier iets te combineren.

Nieuwbouw

In IJmuiden-Noord zien wij nog slechts twee braakliggende terreinen waar nieuwbouw kan komen, te weten achter Albert Heijn en de plaats waar de huishoudschool gestaan heeft.
We willen actiever betrokken worden bij de plannen voor deze locaties.
11. Nu AH niet gaat uitbreiden stellen we voor dat de ruimte erachter uitsluitend voor woningbouw gebruikt wordt. Bij voorkeur voor begeleid wonen.
Bij nieuwbouw op deze plek moet er aandacht zijn voor de hoge parkeerdruk in deze omgeving, want deze is door de aanwezigheid van AH en het gemeentehuis erg hoog.
Deze parkeerdruk veroorzaakt nu al veel klachten. Voor de ambtenaren is er te weinig parkeergelegenheid in de directe omgeving, met als gevolg dat er in de woonwijken geparkeerd wordt. Het Velserduinplein, helemaal niet ver weg (2,5 minuut lopen), wordt door hooguit een enkele ambtenaar als parkeerplaats gebruikt.
12. We steunen de Woongroep IJmuiden (WIJ) in hun streven om op de Huishoudschool locatie (ten noorden van de Troelstraweg ) hun woonwens voor een woongemeenschap te vervullen. Deze locatie voldoet in hoge mate aan een belangrijke wens van WIJ: dicht bij het centrum en openbaar vervoer. In feite voldoet de locatie achter AH hier ook aan.
13. We vragen met nadruk om aandacht voor de woonsituatie in onze wijk. Er is nog steeds veel behoefte aan sociale woningen.

Overlast

14. In het wijkteam zijn de volgende onderwerpen afgesproken mbt drugsoverlast: beeld vaststellen; analyse hotspots; onderzoek handel en gebruik; aanpak horeca; preventie (voorlichting scholen)
15. Als je het de bewoners van de Kennemerlaan vraagt wordt er nog steeds overlast door met name de horeca veroorzaakt. Niet alleen op straat, maar ook geluidsoverlast vanuit de horeca gelegenheid zelf. Mensen zijn het klagen moe. Ze worden niet gehoord . Het overleg vanuit de gemeente, dat een paar jaar geleden met de horeca opgetuigd was, lijkt ook weer gestopt te zijn. We willen dat er structureel overleg tussen de gemeente en de horeca is. Daarnaast willen we dat de burgemeester in ieder geval een keer het gesprek aangaat met de bewoners. Onze voorzitter Johan Zwakman heeft het hem al een keer gevraagd en hij wees het niet af.
16. In heel IJmuiden is er geen uitgaansgelegenheid voor jongeren vanaf de leeftijd van ongeveer 12 tot 18 jaar. Het gevolg is dat er overal jongeren op allerlei plaatsten rond hangen. Vaak tot ergernis van bewoners. We willen dat de gemeente gaat onderzoeken of er mogelijkheden geboden kunnen worden. We vragen ons af waarom er op dit gebied helemaal niets uit gaat van Stichting Welzijn.

Categorie: algemeen

Overleg wijkplatforms met wethouder Diepstraten 2 dec. ‘19

11 januari 2020 door Johan Zwakman Reageer

Maandag 2 december 2019 hebben we als voorzitters van de vier actieve wijkplatforms overleg gehad met Wethouder Bram Diepstraten (Wethouder o.a. van Democratie en Participatie). Het was niet het eerste gesprek dat we met hem of met een van de ambtenaren gehad hebben. De bedoeling van de gesprekken is om de burgerparticipatie en met name de positie van de wijkplatforms te versterken. Het spreekt voor zich dat we hier als voorzitters alleen maar positief tegenover staan.

 

De wijkplatforms zijn iets meer dan 20 jaar geleden door de gemeente in het leven geroepen en hebben tien jaar naar volle tevredenheid gefunctioneerd. Helaas heeft een later college onze positie tien jaar geleden verslechterd, met als onmiddellijk gevolg dat er zes van de tien wijkplatforms gestopt zijn. Daarna zijn er nog een paar mutaties geweest. Zo is IJmuiden-Zuid weer opgestart en is Santpoort-Noord twee jaar geleden gestopt. Op dit moment zijn alleen nog Velsen-Noord, Zee- en Duinwijk, IJmuiden-Zuid en wij actief. Er zijn gesprekken gaande met Velserbroek (die zou begin 2019 weer beginnen) en heel recent met Driehuis.

Als wijkplatform IJmuiden-Noord zijn we best wel tevreden met onze huidige positie, al kan het altijd beter. We hebben goede ingangen bij de verschillende afdeling op het gemeentehuis, maar die is bij de ene afdeling beter dan bij de andere. We zijn van mening dat we wel waar mogelijk voldoende invloed op de besluitvorming in IJmuiden-Noord uit hebben kunnen oefenen. Onze jaaroverzichten bewijzen dat. Het is natuurlijk niet zo dat we in alles onze zin hebben gekregen, maar dat is begrijpelijk. Uiteindelijk heeft de gemeenteraad het laatste woord.

Wat staat er te gebeuren. In het voorjaar van 2018 zijn er nieuwe gemeenteraadsverkiezingen gehouden en is er een nieuw college uit de bus gekomen met frisse ideeën. Een college dat de democratie en de invloed vanuit de bewoners van Velsen hoog in het vaandel heeft staan en die invloed ook wil versterken. Hier is al veel werk op politiek gebied voor verzet. Het belangrijkste is in onze ogen het raadsakkoord.
Een voortvloeisel daarvan is een boekje “Samenspel – Als we dat gewoon eens gaan doen?” geschreven. Dit boekje gaat onderdeel uitmaken van een webpagina Samenspel, waarbij meerdere informatieve documenten geplaatst gaan worden. Het is tevens uitgangspunt voor de gesprekken over een sterkere rol van de wijkplatforms.

Als wijkplatform realiseren we dat het college een dergelijke verandering niet van vandaag op morgen kan regelen. Er is een vrijwel geheel nieuw college aangetreden. De meesten moesten aan hun nieuwe rol als wethouder wennen maar ook aan elkaar. De onderhandelingen over het raadsakkoord was hun eerste prioriteit. Dat is nu geregeld en is er tijd om verdere stappen te zetten, stappen richting de wijkplatforms. De eerste serieuze gesprekken hebben bij ons wijkplatform het vertrouwen gegeven dat we op de goede weg zijn.

We willen dat de gemeente veel meer verantwoordelijkheid neemt over positie van het wijkplatform. De rol is nu redelijk passief, maar de gemeente moet ook meer doen om burgers te wijzen op inspraak mogelijkheden en dat die niet altijd via inspraakbijeenkomsten kunnen plaatsvinden. Dat zou bijvoorbeeld een betere invulling kunnen zijn van de rol en de plaats van het wijkplatform.

Wethouder Bram Diepstraten is het vernieuwingsproces samen met ons als voorzitters ingegaan om te komen tot nieuwe afspraken en werkwijze. Hij wil dit nadrukkelijk niet zelf bedenken. Bij de bijeenkomst van 2 december hebben we daarom ook huiswerk meegekregen. We moeten gaan nadenken wat we als wijkplatform willen vasthouden, versterken , vernieuwen of verlaten. Dit kan met betrekking tot de relatie tussen platform-gemeente, platforms onderling of platform-inwoner(s) zijn. Maar daarnaast kunnen we ook zaken vermelden met betrekking tot onze eigen taak/rol en de verwachtingen over en weer.

Wordt vervolg, maar over twee jaar zijn er al weer nieuwe verkiezingen, dus enige haast is wel geboden….

Categorie: Geen categorie

  • Pagina 1
  • Pagina 2
  • Pagina 3
  • Interim pagina's zijn weggelaten …
  • Pagina 8
  • Ga naar Volgende pagina »

CONTACT

Follow Us on TwitterFollow Us on E-mailFollow Us on Facebook

KLIK IN HET LOGO VOOR ANDERE WIJKPLATFORMS

logo Velsen Noord Velsen Zuid Velserbroek Santpoort Zuid Santpoort Noord Driehuis IJmuiden West IJmuiden Noord Zee- en Duinwijk IJmuiden Zuid

AGENDA

Wijkplatformvergadering op 14 januari om 19:30 uur in de Spil, en vervolgens elke tweede woensdag van de maand.

VOLG ONS OP TWITTER

Tweets by @wpfvelsen

WIJKPLATFORM IJMUIDEN-NOORD

Wijkplatform IJmuiden-Noord wordt voorgezeten door Johan Zwakman
johanzwakman

NIEUWSBRIEF IJMUIDEN-NOORD

Vul je e-mail adres in, als je op de hoogte gehouden wilt worden van nieuwe artikelen op deze website.

DISCLAIMER

De inhoud van deze website is met de meest mogelijke zorg samengesteld. De gemeente Velsen draagt geen verantwoording voor de gepubliceerde informatie.

COOKIES

Deze website maakt gebruik van cookies. Gegevens zullen nimmer aan derden ter beschikking worden gesteld.

CONTACT

Vragen of opmerkingen over hetgeen in uw wijk gebeurt kunt u sturen naar: Johan Zwakman

wijkplatformsvelsen.nl - IJmuiden-Noord 2025

Copyright © 2025 · Dynamik-Gen op Genesis Framework · WordPress · Log in